عمومی

روش مناسب برای شستشوی لحاف چگونه است؟

روش شستشوی لحاف

لحاف از جمله پرکاربردترین انواع کالای خواب است که علاوه بر گرم نگه داشتن بدن، می تواند آرامش در خواب را بیشتر کند. مسلما استفاده مداوم و مرتب از لحاف می تواند سبب تجمع میکروب ها و باکتری ها روی آن شود. بنابراین لازم است هر چند وقت یکبار تمام کالای خواب از جمله لحاف شسته و ضد عفونی شوند. لحاف ها از جنس های مختلفی ساخته شده اند. به همین دلیل باید برای شستشو حتما به جنس و متریال به کار رفته در آن ها توجه داشته باشید. در این مطلب قصد داریم روش شستشوی لحاف را همراه با نکات مهم آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

روش مناسب برای شستشوی لحاف چگونه است؟

لحاف ها از نظر جنس و نوع کاربرد انواع گوناگونی دارند. لحاف در واقع به عنوان یک پوشش یا روکش برای متریالی همچون پنبه، پشم شیشه و…. استفاده می شود که می تواند هم به عنوان لحاف روتختی و هم به عنوان روانداز کاربرد داشته باشد. بسته به ضخامت و حجم مواد پر کننده، کاربرد لحاف نیز می تواند متفاوت باشد.

به هر حال می توان گفت لحاف یکی از پرکاربردترین لوازم خواب است که همه ما یک یا چند مورد از آن را در اتاق خواب خود داریم. استفاده بیش از اندازه از لوازم خواب بخصوص در فصل تابستان که تعریق شبانه بیشتر می شود، احتمال آلودگی و کثیفی این لوازم را افزایش می دهد. بنابراین لازم است بسته به شدت کثیفی، هر یک یا دو ماه یک بار، این وسایل کاملا شسته و ضد عفونی شوند.

روش شستشوی لحاف می تواند با توجه به کیفیت پارچه و متریال آن متفاوت باشد. گاهی اوقات برخی از پارچه ها نسبت به آب و مواد شوینده حساس تر هستند و باید هنگام نظافت و شستن آن ها، نهایت دقت را به کار برد. ملحفه ها، تشک، لحاف، پتو، روتختی، روبالشی و… هر کدام باید طبق اصول خاصی شسته و تمیز شوند تا آسیبی به الیاف آن ها وارد نشود.

به عنوان مثال، شستشوی ملحفه نسبت به شستشوی تشک کار به مراتب راحت تر و آسان تری است. مگر اینکه تشک شما دارای یک روکش باشد که قابلیت جدا شدن داشته باشد. اینگونه می توان به راحتی روکش را از روی تشک خارج کرده و پس از شستشو و خشک شدن مجددا از آن استفاده کرد. اما بیایید بپردازیم به روش شستشوی انواع لحاف و جزئیات مربوط به آن.

چگونه لحاف روتختی را بشوییم؟

برای شستشوی لحاف روتختی به اولین چیزی که باید توجه داشته باشید ثابت بودن رنگ آن است. اگر احساس می کنید امکان پس دادن رنگ در اثر شستشو وجود دارد، بهتر است آن را جداگانه بشویید. از آن جایی که لحاف روتختی به طور مرتب در تماس با بدن ماست، تمامی آلودگی ها، چربی ها و حتی تعریق حاصل از بدن را به خود جذب می کند و این کاملا طبیعی است که به سرعت کثیف و چرکین شود.

اگر لحاف شما سفید باشد این کثیفی خیلی بیشتر به چشم می آید. بنابراین بهترین روش شستشوی لحاف روتختی این است که حداقل هر یک ماه یک بار آن را کاملا شسته و ضد عفونی کنید. برای شستن لحاف باید به جنس، طراحی و مدل آن توجه داشته باشید. اگر لحاف شما رنگ نمی دهد، ساده است و طراحی خاصی ندارد می توانید به راحتی آن را درون ماشین لباسشویی بیندازید و بشویید.

اما اگر روی لحاف ملیله دوزی شده یا با مروارید و امثال آن کار شده است، بهتر این است که آن را با دست و به آرامی بشویید تا آسیبی به طرح های لحاف وارد نشود. در صورتی که کوچک ترین زدگی یا پارگی روی لحاف مشاهده کردید قبل از اینکه اقدام به شستشوی آن کنید، حتما این زدگی یا پارگی را برطرف نمایید. چرا که بر اثر شستشو با ماشین لباسشویی یا چنگ زدن با دست برای تمیز کردن، امکان اینکه شدت این پارگی و آسیب بیشتر شود وجود دارد.

روش شستشوی لحاف با ماشین لباسشویی

روش شستشوی لحاف با ماشین لباسشویی

برای شستشوی لحاف با ماشین لباسشویی باید حتما نکاتی را در نظر داشته باشید. ماشین لباسشویی تنظیمات خاصی دارد و باید با توجه به جنس و مدل هر پارچه برنامه مخصوصی برای شستشو انتخاب شود. اینگونه علاوه بر اینکه فرایند نظافت و شستشو به بهترین شکل ممکن انجام می شود، هیچ آسیبی به بافت پارچه وارد نخواهد شد.

یکی از نکات مهمی که قبل از شستشوی لحاف باید مد نظر داشته باشید، نوع الیاف و جنس لحاف است. در تولید لحاف از مواد و متریال متفاوتی استفاده می شود که برخی از آن ها عبارتند از: پشم گوسفند، پشم شیشه، پنبه، الیاف پلی استر، الیاف ویسکوز و… خب مسلما هر کدام از این الیاف از نظر مقاومت در برابر آب و مواد شوینده، شرایط متفاوتی دارند و باید به روش خاصی شسته شوند.

بنابراین بهتر است قبل از روشن کردن لباسشویی، با برنامه های مختلف آن آشنا باشید و بدانید که با توجه به جنس لحاف چه تنظیماتی برای شستشوی آن بهتر است. در روش شستشوی لحاف با استفاده از ماشین لباسشویی نکاتی وجود دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

دقت به وزن لحاف

زمانی که قرار است برای شستشوی کالای خواب از جمله لحاف خود از ماشین لباسشویی استفاده کنید، باید حتما به وزن آن ها و ظرفیت ماشین لباسشویی توجه داشته باشید. ممکن است ظرفیت ماشین لباسشویی شما 8 کیلوگرم باشد و لحافی که قصد شستشوی آن را دارید در حالت عادی کمتر از 8 کیلوگرم وزن داشته باشد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی الیاف همچون پشم پس از شستشو، حجم زیادی آب را به خود جذب می کنند و سنگین تر می شوند.

این موضوع باعث می شود تا وزن لحاف حین شستشو بیشتر شود. بنابراین دیگ لباسشویی توان کافی برای گردش درست ندارد و شستشوی لحاف را به خوبی انجام نخواهد داد. با توجه به این توضیحات باید حتما قبل از انداختن لحاف درون لباسشویی از میزان وزن آن پس از آبگیری اطمینان حاصل کنید.

توجه به مواد شوینده

یکی از مهم ترین نکات در شستشوی لحاف توجه به مواد شوینده ای است که می خواهید استفاده کنید. بخش زیادی از نکات مربوط به شستشوی لحاف مربوط به جنس پارچه و الیاف به کار رفته در آن می شود. به عنوان مثال الیاف پنبه و پر در برابر مواد شوینده بسیار حساس و آسیب پذیر هستند. بنابراین توصیه می شود برای شستشوی لحاف هایی که از این نوع الیاف تشکیل شده اند از شوینده های ملایم استفاده شود. اما اگر بخواهیم به طور کلی به بهترین نوع شوینده برای شستشوی لحاف اشاره کنیم، می توانیم بگوییم یک شوینده مناسب باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • شوینده نباید خیلی قوی باشد.
  • شوینده نباید دارای ترکیبات سفیدکننده باشد.
  • بهتر است شوینده فاقد عطر و بو باشد.
  • شوینده فاقد مواد براق کننده باشد.

در اغلب موارد، استفاده از شامپوی بچه به دلیل ترکیبات موثری که دارد به جای استفاده از انواع شوینده شیمیایی پیشنهاد می شود. اکثر ماشین های لباسشویی در دفترچه راهنمای خود، بهترین و مناسب ترین شوینده ها را برای شستشوی انواع لحاف و ملحفه به کاربران خود معرفی می کنند. پس بهتر است قبل از وارد عمل شدن، دفترچه راهنمای لباسشویی را به دقت مطالعه کنید.

توجه به دمای آب لباسشویی

با اینکه گفته می شود حرارت زیاد آب می تواند سبب ضد عفونی کردن انواع پارچه و الیاف شود، اما باید بدانید در روش شستشوی لحاف بهترین دمای لباسشویی، دمای ولرم یا سرد است. به هیچ عنوان از آب داغ برای شستشوی لحاف و ملحفه خود استفاده نکنید. هر نوع پارچه ای برای شستشو شرایط متفاوتی دارد. بهتر است قبل از اقدام کردن برای شستن لحاف، با توجه به نوع پارچه آن، راهنمای شستشوی محصول را مطالعه کنید و دقیقا طبق آن پیش بروید. معمولا در زمان خرید لحاف لایت، لحاف هتلی، لحاف اسپرت و… می توانید نکات مهم و کلیدی برای شستشوی آن را از فروشنده محصول درخواست کنید.

روش شستشوی لحاف با دست

روش شستشوی لحاف با دست

گاهی اوقات ممکن است الیاف و جنس پارچه لحاف به گونه ای باشد که امکان شستشوی آن با ماشین لباسشویی وجود نداشته باشد. در چنین مواقعی قطعا باید دست به کار شوید و خودتان به صورت دستی اقدام به شستشوی لحاف کنید.

برای تمیزتر شدن لحاف بهتر است یک تشت بزرگ برداشته و آن را از آب ولرم پر کنید. سپس لحاف خود را درون تشت انداخته و اجازه دهید به مدت 20 تا 30 دقیقه درون آب ولرم کاملا خیس بخورد. پس از این مدت، می توانید شوینده مناسب لحاف را به آن اضافه کرده و به آرامی چنگ بزنید تا کف لازم تولید شود.

اگر روی لحاف لکه خاصی ایجاد شده می توانید به روش خانگی و با استفاده از مقداری سرکه سفید و آب این لکه را برطرف کنید. در روش شستشوی لحاف با دست، تنها یک نکته بسیار حائز اهمیت است. آن هم آرام شستن لحاف است. اینگونه به الیاف حساس لحاف آسیبی وارد نمی شود.

از آن جایی که پشم شیشه بعد از شستشو آب زیادی را به خود جذب می کند، نهایتا بسیار سنگین خواهد شد. بهتر است برای آبگیری آن از یک فرد دیگر کمک بگیرید. پس از خارج شدن کامل آب، می توانید لحاف را در یک محیط عاری از گردوغبار و کاملا تمیز در معرض نور خورشید قرار دهید تا خشک شود.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *