سرویس خواب

10 روش خانگی برای از بین بردن بید لحاف تشک

از بین بردن بید

بیدها حشرات بالدار و موذی هستند که غذای آن ها از پشم، ابریشم، چوب و الیاف تامین می شود. این حشرات با ورود به محل زندگی یا محل کارتان تخم گذاری می کنند و در کمترین زمان ممکن تکثیر می شوند و به تمامی لباس ها، لحاف، تشک و مبلمانتان نفوذ می کنند و آن ها را از بین می برند. در این مقاله قصد داریم در ابتدا به شما دلایل بید زدگی را توضیح دهیم و پس از آن به سراغ راه کار هایی برای از بین بردن این موجودات موذی بپردازیم؛ با ما همراه باشید تا از بهترین روش های نابودی بید آگاه شوید.

معرفی انواع بید

بید ها در دسته پروانه ها قرار می گیرند و جزء حشرات خانگی محسوب می شوند. انواع مختلفی از بیدها وجود دارد که آن ها را بر اساس نوع تغذیه شان دسته بندی کرده اند، شامل: بید فرش، بید موی سر، بید مواد خوراکی، بید لباس و بید سرویس خواب که بیشتر از بقیه آن ها دیده می شود.

این حشرات موذی و مزاحم می توانند به سرویس چوب، سرویس خواب (تشک، لحاف، ملحفه، بالش)، لباس ها و فرش منزل شما آسیب برسانند ضمن اینکه حشرات بید باعث تحریک حساسیت های پوستی در کودکان و بزرگسالان می شود. بیدها قابلیت انتشار بیماری و باکتری به انسان ها را دارند؛ بهتر است اگر به منزل نو می روید ابتدا آنجا را حسابی تمیز کنید و در تمامی قسمت های منزل تان سم پاشی انجام دهید تا در صورت وجود داشتن این موجودات آن ها را نابود کنید. در ادامه برای شما روش های موثر و آسان برای از بین بردن بید لحاف را تهیه کردیم تا بتوانید به سادگی اقدام به پاکسازی این حشرات موذی کنید.

1. از تله های چسبی استفاده کنید

یکی از ساده ترین و کم خطر ترین راه برای از بین بردن حشرات تله های چسبی است؛ این تله ها فاقد بو هستند و به راحتی می توانید در هر قسمت از منزل تان (داخل کمد، داخل کشو، زیر کمد، داخل کابینت، نزدیک پنجره ها و هر قسمت که فکر می کنید امکان تخم گذاری حشرات وجود دارد) قرار دهید تا حشرات را به خود جذب کند. این تله ها آغشته به ماده ای هستند به نام فرومون که به دلیل بوی خوشایندی که دارد بید ها را به خود جذب می کند؛ اگر امکان خرید تله چسبی ندارید یا به هر دلیلی به آن ها دسترسی ندارید یک تکه مقوا بردارید و آن را به روغن ماهی آغشته کنید سپس در محل مورد نظر قرار دهید.

2. از جارو برقی یا جارو شارژی استفاده کنید

جارو برقی به دلیل قدرت بالای مکشی که دارد در نابودی حشرات موذی مانند کک و بید بسیار موثر است؛ برای جلوگیری از بید زدگی و ساس هر چند وقت یکبار تمامی منزل تان را جارو برقی بکشید. حتی داخل کمد و کشو ها و هر درز بازی که مشاهده می کنید را حسابی با جارو بکشید تا اگر این حشرات در حال تخم گذاری هستند قبل از باز شدن تخم ها آن ها را نابود کرده باشید.

3. از دمای بالای سشوار استفاده کنید

از بین بردن بید

امروزه به دلیل بالا بودن هزینه ها خانواده ها از هر روشی برای نگهداری از سرویس خواب شان استفاده می کنند؛ یکی از روش هایی که باید انجام دهید این است که محافظ تشک ضد آب تهیه کنید این محافظ ها از تشک شما در برابر ورود هر نوع حشره محافظت می کند و مانع عبور آن ها می شود. استفاده از سشوار نیز به دلیل دمای بالایی که دارد باعث از بین رفتن انواع حشره موجود در تشک شما می شود؛ اگر تشک شما دچار بید زدگی شده ابتدا آن را با سشوار گرم کنید تا تخم بید های موجود در آن از بین بروند و پس از گذشت مدتی که مطمئن شدید بید های آن نابود شده اند اقدام به خرید محافظ تشک کنید تا از ورود مجدد آن ها به تشک تان محافظت کنید.

4. از سم استفاده کنید

بهترین سم ها برای از بین بردن بید لحاف استفاده از سم های مختص به بید ها است؛ یکی از سم های مخصوص بید پیروتروئید است. این سم از گیاه مخصوصی تهیه می شود و به عنوان یکی از بهترین سموم مخصوص حشرات شناخته شده است؛ پیروتروئید برای انسان ها و حیوانات کاملا بی خطر است و هدف آن نابودی حشرات است. با خیال راحت تهیه کنید و اقدام به سم پاشی کنید.

نفتالین نیز یکی از قوی ترین سم ها برای از بین بردن بید ها است؛ برای استفاده از این روش دو گلوله نفتالین را درون یک پارچه یا کیسه پارچه ای قرار دهید و آن را در گوشه از کمد تان قرار دهید. توجه داشته باشید که گلوله های نفتالین برای استفاده در محیط های محصور مانند کمد، دراور لباس و غیره توصیه می شود. همچنین لازم به ذکر است پس از گذشت دوره سم پاشی لباس ها و پارچه هایی که در نزدیکی نفتالین بودند را در هوای آزاد قرار دهید و سپس آن ها را استفاده کنید.

5. از اسپری های حاوی روغن معطر استفاده کنید

روغن میخک، روغن اسطوخودوس، روغن چریش، روغن آویشن و روغن اکالیپتوس یکی از بهترین روغن ها برای دفع بید هستند. برای استفاده از این روغن ها نیاز است 15 قطره از هر روغنی که دارید را درون 300 میلی لیتر آب درون اسپری بریزید و کمی روغن را با آب مخلوط کنید. از اضافه کردن روغن بیش تر از میزان گفته شده بپرهیزید زیرا می تواند بر روی پارچه یا لباس تان لک ایجاد کند.

6. استفاده از کیسه میخک

استفاده از میخک

یکی از مواد موثر برای از بین بردن بید لحاف تشک استفاده از میخک است؛ میخک به دلیل بویی که دارد حشرات را از خود دور می کند. میخک ماده ای به نام اوژنول دارد که یک حشره کش طبیعی برای بید لباس محسوب می شود. برای استفاده از این روش پارچه یا کیسه ای کوچک بردارید و درون آن چند دانه میخک قرار دهید و آن را درون کمد لباس یا محیطی که می دانید بید زده قرار دهید؛ ضمن اینکه می توانید همراه این روش 15 قطره روغن میخک را در 300 میلی لیتر آب مخلوط کنید و آن را درون اسپری بریزید و در محیط یا بر روی سرویس خواب، لحاف، چمدان و لباس هایتان اسپری کنید.

7. از سرکه استفاده کنید

مخلوط کردن سرکه سفید و آب می تواند در از بین بردن بید لحاف تان به شما کمک کند. این مخلوط را درون اسپری بریزید و در محل یا بر روی لباس ها، سرویس چوب و سرویس ملحفه تان اسپری کنید تا بیدها را از وسایل تان دور کنید؛ برای استفاده از این روش 100 میلی لیتر سرکه را در 200 میلی لیتر آب مخلوط کنید و در اسپری بریزید. این روش برای از بین بردن بید فرش نیز موثر است.

8. استفاده از برگ بو

برگ بو یک ادویه بسیار خوشمزه است که به دلیل رایحه قوی و تندی که دارد در دفع کردن حشرات نیز بسیار استفاده می شود؛ برای استفاده از این روش برگ بو تهیه کنید، آن ها را خشک و خرد کنید حال در کف کمد، کابینت ها و هر جایی که بید زده بریزید. این روش برای از بین بردن بید در فضای آزاد و پذیرایی منزل یا محیط کارتان نیز توصیه می شود؛ می توانید مقداری برگ بو خشک شده را درون گلدان های موجود در سالن پذیرایی بریزید تا بوی آن در فضا پخش و باعث دفع بید ها شود.

9. از چوب دارچین استفاده کنید

چوب دارچین یکی از راه هایی است که به کمک آن می توانید فضای منزل تان را خوشبو کنید؛ چوب دارچین بوی تند و ماندگاری دارد که می تواند در نابودی حشرات به شما کمک کند. بهتر است برای استفاده از این روش چوب دارچین را درون دستمال کاغذی قرار دهید و آن ها را داخل کشو هایتان قرار دهید تا بوی آن در فضا بپیچد و حشرات را دور کند.

10. کمک گرفتن از خشکشویی ها

تخم بید مقاومت بالایی دارد و به آسانی از بین نمی رود؛ خشک شویی ها به دلیل استفاده از محلول های ضدعفونی کننده و آب داغ انواع لباس و پارچه های شما را به خوبی از هرگونه حشره پاکسازی می کنند. اگر نگران بیدزدگی هستید لباس هایتان را هر چند وقت یکبار به خشکشویی ببرید و اجازه دهید تا با مواد ضد عفونی کننده و روش های مخصوص شسشتو شوند. از شستشو تشک و لحافتان نیز غافل نشوید؛ زردی تشک و کثیفی لحاف تان را تمیز کنید و هر 3 ماه اقدام به شستشوی آن کنید تا هم تمیز شوند و هم از بید زدگی آن جلوگیری کنید.

از بین بردن بید
  1. هنگام نگهداری لحاف های پشمی و قدیمی در کنار آن ها کمی میخک یا گلوله نفتالین نگهداری کنید تا از بید زدگی جلوگیری کنید.
  2. با استفاده از آب و صابون یا آب و سرکه هر ماه کمدهایتان را ضد عفونی کنید تا از ورود حشرات جلوگیری کنید.
  3. از حلال های الکی استفاده نکنید زیرا باعث ایجاد لک بر روی لحاف یا لباس هایتان می شود.
  4. لباس هایتان را اصطلاحا هوا دهید؛ هر ماه کمدتان را بریزید بیرون و مجدد اقدام به جمع کردن لباس هایتان کنید تا لباس هایتان هوا بخورد.
  5. پارچه های پشمی و خز دارتان را در مقابل نور خورشید پهن کنید تا کمی هوا بخورد.

در این مقاله اقدام به معرفی 10 روش موثر برای از بین بردن بید لحاف کردیم تا شما را از دست این حشرات نجات دهیم؛ راهکارهای ارائه شده برای از بین بردن تخم انواع حشرات موذی مناسب است و شما می توانید با چند ترفند اقدام به نابودی آن ها کنید. با انجام این روش ها بید های منزل تان از بین خواهد رفت و دست از لباس ها و سرویس خواب شما برمی دارند؛ شما برای از بین بردن بید لحاف تان چه اقداماتی انجام داده اید؟ اگر تجربه ای در این زمینه دارید با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *