عمومی

آموزش دوخت ملحفه تشک (نوع ساده و کشدار)

دوخت ملحفه تشک

ملحفه های تخت، چه ساده و چه مجلل، همگی به یک هدف دوخته می شوند، یک خواب خوب و راحت! اگر می خواهید خودتان اقدام به دوخت ملحفه های تشک های خود کنید، به دستورالعمل ها و اطلاعاتی در مورد اندازه ها و کیفیت پارچه ای که قصد استفاده از آن را دارید، نیاز دارید. دوخت ملحفه های تشک می تواند یک پروژه سرگرم کننده و کارآمد باشد، چرا که نه تنها می توانید ملحفه ها را متناسب با دکوراسیون خود سفارشی کنید، بلکه می توانید با دوخت آنها در هزینه ها نیز صرفه جویی کنید. در این مطلب دوخت ملحفه تشک ساده و کشدار را به شما آموزش می دهیم. پس تا انتها هماه ما باشید.

وسایل مورد نیاز دوخت ملحفه تشک

  1. پارچه: بسته به اندازه تشک به 3 تا 4 متر پارچه نیاز دارید.
  2. کش: (اگر ملحفه کشدار می خواهید)
  3. چرخ خیاطی: چرخ خیاطی دوخت ملحفه تشک را بسیار آسان می کند، اما در صورت تمایل می توانید با دست بدوزید.
  4. متر اندازه گیری: برای اندازه گیری ابعاد پارچه خود به یک متر اندازه گیری نیاز دارید.
  5. قیچی: برای بریدن پارچه و کش به یک قیچی تیز نیاز دارید.
  6. سنجاق: سنجاق ها به نگه داشتن پارچه در هنگام دوخت کمک می کنند.

دوخت ملحفه تشک ساده نسبت به نوع کش دار کار ساده تری است که در ادامه به مراحل دوخت آن می پردازیم:

مراحل دوخت ملحفه تشک ساده

دوخت ملحفه تشک ساده

مرحله اول: اندازه گیری تشک

اندازه های استاندارد تشک: قبل از شروع، در تعدادی از اندازه های استاندارد تشک آورده شده است. ممکن است این اندازه ها با توجه به برند سازنده تشک کمی متفاوت باشد پس برای اطمینان با یک متر اندازه گیری، دوباره اندازه های تشک خود را بگیرید.

نوع تشکاندازه تشک
تشک تک نفره90 در 200 سانتی متر
تشک دو نفره140 در 200 سانتی متر
تشک دو نیم نفره160 در 200 سانتی متر
تشک کینگ سایز180 در 200 سانتی متر

مرحله دوم: پارچه را برش دهید

در این مرحله باید پارچه را با توجه به اندازه مورد نیاز برای تختی که برای آن می خواهید ملحفه ساده بدوزید. برای اندازه گیری دقیق مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت ملحفه می توانید به صورت زیر عمل کنید.

برای اندازه گیری دقیق ابعاد پارچه ملحفه ابتدا طول و عرض و ارتفاع (ضخامت) تشک را با استفاده از متر اندازه بگیرید سپس برای بدست آوردن طول و عرض پارچه ملحفه ای که می خواهید برش بزنید به صورت زیر عمل کنید:
* طول ملحفه: طول تشک +دو برابرارتفاع (ضخامت تشک) + 50 سانتی متر (25 سانتی متر برای هر طرف روتختی که قرار است زیر تشک قرار بگیرد) + 5 سانتی متر (برای دور دوزی یا همان جای دوخت ملحفه)
* عرض ملحفه: عرض تشک + ارتفاع (ضخامت تشک) + 50 سانتی متر (25 سانتی متر برای هر طرف روتختی که قرار است زیر تشک قرار بگیرد) + 5 سانتی متر (برای دور دوزی یا همان جای دوخت ملحفه)

برای نمونه: فرض کنید که تشکی به طول 200 سانتی متر، عرض 160سانتی متر و ارتفاع 25 سانتی متر مانند تصویر زیر دارید حال محاسبه طول و عرض ملحفه به شرح زیر است:
طول ملحفه: 200+(25×2)+305=5+50 سانتی متر
عرض ملحفه: 160+(25×2)+265=5+50 سانتی متر

ابعاد تشک

مرحله سوم: دوخت لبه پارچه

لبه پارچه را از هر سمت سر دوز بزنید و به اندازه 5 سانتی متر از هر طرف به سمت داخل بدوزید. اکنون ملحفه تخت شما آماده است تا با آن روی تختتان را بپوشانید و قسمت های اضافه را زیر تشک قرار دهید. مرتب کردن قسمت های اضافه روتختی های ساده کمی سخت است و نیا به مهارت دارد از این رو بسیاری از افراد به روتختی های کشدار رو آورده اند که در ادامه به نحوه دوخت روتختی کشدار نیز می پردازیم.

دوخت ملحفه تشک کشدار

دوخت ملحفه تشک کش دار

دوخت ملحفه های تشک کشدار می تواند کمی چالش برانگیز تر از دوخت ملحفه های ساده باشد، اما با تکنیک های صحیح، قطعاً شدنی است! در این بخش مراحل دوخت ملحفه های کشدار را آموزش می دهیم.

مرحله اول: اندازه گیری تشک

انداز گیری تشک برای ملحفه تخت کشدار نیز مانند روتختی ساده است بنابراین می توانید به جدول بالا مراجعه کنید.

مرحله دوم: پارچه را برش دهید.

در این مرحله باید پارچه را با توجه به اندازه مورد نیاز برای تختی که برای آن می خواهید ملحفه کشدار بدوزید، برش دهید. برای اندازه گیری دقیق مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت ملحفه می توانید به صورت زیر عمل کنید.

برای اندازه گیری دقیق ابعاد پارچه ملحفه ابتدا طول و عرض و ارتفاع (ضخامت) تشک را با استفاده از متر اندازه بگیرید سپس برای بدست آوردن طول و عرض پارچه ملحفه ای که می خواهید برش بزنید به صورت زیر عمل کنید:
* طول ملحفه: طول تشک +دو برابرارتفاع (ضخامت تشک) + 50 سانتی متر (25 سانتی متر برای هر طرف روتختی که قرار است زیر تشک قرار بگیرد) + 10 سانتی متر (برای دور دوزی یا همان جای دوخت ملحفه)
* عرض ملحفه: عرض تشک + ارتفاع (ضخامت تشک) + 50 سانتی متر (25 سانتی متر برای هر طرف روتختی که قرار است زیر تشک قرار بگیرد) + 10 سانتی متر (برای دور دوزی یا همان جای دوخت ملحفه)

برای نمونه: فرض کنید که تشکی به طول 200 سانتی متر، عرض 160سانتی متر و ارتفاع 25 سانتی متر مانند تصویر زیر دارید حال محاسبه طول و عرض ملحفه به شرح زیر است:
طول ملحفه: 200+(25×2)+310=10+50 سانتی متر
عرض ملحفه: 160+(25×2)+270=10+50 سانتی متر

ابعاد تشک

مرحله سوم: برش گوشه های پارچه و دوخت سجاف ها

پارچه را به صورت چهار گوشه از پشت تا کنید و هر چهار گوشه را روی هم قرار دهید. این کار به شما امکان می دهد تا گوشه ها را به دقت برش دهید و هر گوشه ملحفه کشدار را با اندازه یکسان بدوزید. یک مربع مقوایی درست کنید تا قالبی بسازید که ابعاد آن به اندازه ارتفاع تشک، به اضافه 5 سانتی متر باشد ( در مثال بالا 25+5=30 سانتی متر، مربع مقوایی در ابعاد 30 در 30 سانتی متر نیاز است). اکنون مربع را روی گوشه بیرونی پارچه مانند تصویر قرار بدهید و قسمت هایی که روی پارچه قرار می گیرد را علامت بزنید و برش بزنید.

برش سجاف ملحفه کش دار

اکنون وقتی پار را باز کنید چیزی شبیه به تصویر زیر خواهید دید که باید قسمت های همرنگ که در تصویر زیر مشخص شده است را به هم بدوزید.

دوخت ملحفه کش دار

مرحله سوم: لبه ها را تا کنید.

اکنون دور تا دور پارچه را سر دوز بزنید و پارچه را به سمت داخل از هر طرف به انداره 5 سانتی متر تا بزنید و بدوزید و به اندازه 5 سانتی متر در یک سمت لبه پارچه را باز بگذارید.

مرحله چهارم: دوخت کش و قرار دادن آن داخل ملحفه

کش را اندازه بگیرید، به طوری که به راحتی در اطراف تشک فیکس شود (کش را نکشید). کش را نصف طول اندازه گیری شده برش بزنید. اکنون کش را با سنجاق از قسمتی که باز گذاشته بودید داخل لبه تا خورده پارچه بکشید و هنگامی که از انتها خارج شد دو لبه کش را به هم بدوزید و قسمت باز مانده پارچه را با دست پس دوز کنید.

نکاتی که باید در دوخت ملحفه تشک رعایت کنید

  • قبل از شروع دوخت ملحفه تشک پارچه خود را از قبل بشویید تا بعداً چروکیده نشود یا آب نرود، سپس پارچه را اتو کنید.
  • برای تمیز شدن دوخت لبه پارچه ابتدا آن را سر دوز بزینید سپس لبه پارچه را دو بار تا بزنید و روی آن را بدوزید.
  • دوخت گوشه های ملحفه به استحکام آن و جلوگیری از پارگی کمک می کند. برای دوخت گوشه ها از کوک زیگزاگی استفاده کنید، و در ابتدا و انتهای دوخت، حتماً سرقفلی بزنید.
  • پس از پایان دوخت ملحفه، قبل از استفاده آن را بشویید. این کار به حذف هرگونه رنگ اضافی یا مواد شیمیایی یا نخ از پارچه کمک می کند. هنگام شستن ملحفه های خود، از یک شوینده ملایم استفاده کنید. از استفاده از سفید کننده یا نرم کننده پارچه خودداری کنید، زیرا این مواد می توانند به پارچه و کش آسیب بزنند. ملحفه های خود را به صورت طبیعی، زیر آفتاب خشک کنید.

چه نوع پارچه ای را برای دوخت ملحفه تشک بهتر است؟

نوع پارچه ای که برای دوخت ملحفه انتخاب می کنید به ترجیحات و نیازهای شخصی شما بستگی دارد. با این حال، چند نوع پارچه وجود دارد که معمولاً برای دوخت ملحفه استفاده می شود.

  • پارچه پنبه ای: پارچه پنبه ای یک انتخاب محبوب برای دوخت ملحفه تشک است زیرا لطیف است و هوا به راحتی از آن رد می شود و مراقبت از آن آسان است. همچنین یک پارچه بادوام است که در برابر شستشوی مکرر مقاوم است و این ویژگی آن را برای ملحفه هتلی به گزینه ای عالی تبدیل می کند. ملحفه های پنبه ای در انواع بافت ها از جمله پرکال، ساتن و فلانل وجود دارند.
  • پارچه نخی: ملحفه های نخی سبک وزن، دارای قابلیت عبور راحت هوا و خنک هستند و برای هوای گرم تر ایده آل هستند. این پارچه ها همچنین بادوام هستند و با مراقبت مناسب می توانند سال ها دوام بیاورند.
  • میکروفایبر: میکروفایبر پارچه ای مصنوعی است که نرم، سبک و مقاوم در برابر چروک است. همچنین بسیار مقرون به صرفه است، و این ویژگی آن را به یک انتخاب محبوب برای خریدارانی که به دنبال پارچه های اقتصادی تر هستند تبدیل می کند.
  • ابریشم: ملحفه های ابریشمی مجلل و نرم و دارای بافتی صاف هستند. آنها همچنین به طور طبیعی ضد حساسیت و تنظیم کننده دما هستند و این ویژگی آنها را به انتخاب خوبی برای تمام فصول تبدیل می کند. این نوع پارچه برای دوخت ملحفه تشک در هتل های 5 ستاره مناسب تر است.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *