عمومی

لباس و گان های پزشکی یکبار مصرف از چه جنسی هستند؟

گان یکبار مصرف پزشکی

تمامی پزشکان و پرسنلی که در مطب ها و بیمارستان ها خدمت می کنند، باید برای رعایت اصول بهداشتی و افزایش ایمنی خود و بیمارانشان از لباس های مخصوص و استریل شده استفاده کنند. لباس و گان پزشکی یکبار مصرف از پرکاربردترین منسوجات بیمارستانی هستند که بیشتر در اتاق های عمل مورد استفاده قرار می گیرند. در این مطلب تصمیم داریم بررسی کنیم که این محصولات از چه الیافی ساخته می شوند و چه نوع جنسی دارند؟

همه چیز درباره لباس و گان پزشکی یکبار مصرف

گان پزشکی یکبار مصرف همانطور که از نامش پیداست، لباسی مخصوص پزشکان و متخصصین اتاق عمل است که به صورت یکبار مصرف طراحی شده و پس از یکبار استفاده باید حتما دور انداخته شود. در واقع تمام تجهیزاتی که در اتاق عمل مورد استفاده قرار می گیرند باید همگی استریل و کاملا بهداشتی باشند و در صورت استفاده مجدد نیز مجددا ضد عفونی شوند.

گان یکبار مصرف قبل از هر عمل جراحی از بسته بندی بهداشتی خود خارج می شود و پس از استفاده نیز غیر قابل استفاده خواهد بود. از آن جایی که امنیت جان پزشکان، پرسنل اتاق عمل و حتی بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند وابسته به استریل و بهداشتی بودن این لباس هاست، باید گان جراحی از نظر کیفیت جنس، وضعیت مطلوب و ایده آلی داشته باشد. اما چه متریال و الیافی در تولید گان یکبار مصرف استفاده می شوند؟

جنس گان پزشکی یکبار مصرف

گان پزشکی یکبار مصرف

گان پزشکی معمولا در دو نوع یکبار مصرف و چند بار مصرف به بازار عرضه می شود. معمولا در تولید گان های پزشکی چند بار مصرف از پارچه ویسکوز، پنبه درجه یک و پلی استر استفاده می شود. این متریال قابلیت شستشو داشته و امکان استفاده مجدد از گان و لباس پزشکی را فراهم می آورند. اما گان پزشکی یکبار مصرف عمدتا از پارچه اسپان باند تولید می شود. در واقع می توان گفت مهم ترین کاربرد پارچه اسپان باند در تولید انواع لباس و گان پزشکی است. بیایید کمی بیشتر با این نوع پارچه و ویژگی های آن آشنا شویم. از مهم ترین ویژگی های این پارچه می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • در تولید این پارچه ها از پلی پروپیلن استفاده می شود.
  • این پارچه ها جزء پارچه های بدون بافت محسوب می شوند.
  • از پایداری شیمیایی و فیزیکی بالایی برخوردار هستند.
  • مهم ترین ویژگی این پارچه ها که باعث شده به صورت خاص از آن ها در تولید انواع گان پزشکی یکبار مصرف استفاده شود، خاصیت ضد باکتریال و آنتی یووی آن هاست. به همین دلیل ایمنی بالایی در برابر انواع آلودگی، میکروب، ویروس و… دارند.
  • بافت این پارچه ها شبیه به پارچه های معمولی نیست و ساختاری منحصر به فرد و کنترل شده دارند.
  • اسپان باند از الیاف پرس تولید می شود.
  • از نظر عرض و وزن این پارچه ها بسیار متنوع هستند.
  • لطافت قابل قبولی دارند.
  • ضدآب هستند.
  • به دلیل یکبار مصرف بودن، از نظر قیمت گزینه اقتصادی و مقرون به صرفه ای به شمار می روند.

یک گان پزشکی باکیفیت چه ویژگی هایی دارد؟

در بخش قبل با مهم ترین ویژگی های پارچه اسپان باند آشنا شدیم. از آن جایی که در تولید گان پزشکی یکبار مصرف نیز از این پارچه ها به طور عمده و انبوه استفاده می شود، می توان نتیجه گرفت به هر اندازه که پارچه اسپان باند از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، نهایتا گان و لباس جراحی نیز مرغوبیت بیشتری خواهد داشت. اما برای اطمینان از اینکه محصولات این چنینی واقعا از نظر کیفیت و ایمنی گزینه ایده آلی هستند یا نه، لازم است یک سری فاکتورها را در نظر داشته باشید. این فاکتورها به شرح زیر هستند:

  • از آن جایی که قرار است گان یکبار مصرف فقط برای یک بار استفاده و سپس بیرون انداخته شود، بنابراین بیمارستان ها و مراکز درمانی نیاز دارند تا از این محصولات به صورت عمده خریداری کنند. به همین دلیل یکی از مهم ترین فاکتورهایی که تعیین کننده ایده آل بودن این محصولات است، قیمت آن ها می باشد. قیمت گان یکبار مصرف باید متعارف و مناسب باشد تا متقاضیان بتوانند به میزان مورد نیاز سفارشات خود را ثبت کنند و از این نظر با کمبود بودجه مواجه نشوند.
  • گان جراحی باید حتما مقاومت بالایی در برابر آلودگی ها داشته و ایمنی و سلامت جان پزشکان و پرسنل را تامین کند.
  • گان از نظر سایز، ابعاد و نوع دوخت باید استاندارد بوده و فردی که آن را می پوشد کاملا احساس راحتی داشته باشد.
  • امکان گردش هوا در گان یکی دیگر از قابلیت های آن است.
  • این گان ها باید از نظر بهداشتی کاملا استریل شده باشند تا دیگر برای هر عمل جراحی احتیاجی به حضور تیم استریلیزاسیون نباشد.
  • این لباس ها باید بسیار سبک و کم وزن باشند تا به این شکل برای جراح حین عمل مزاحمتی ایجاد نکنند.
  • در برابر پارگی و کشیدگی مقاومت بالایی داشته باشند.
  • در برابر حرارت و شعله مقاوم باشند.

نکات مهم در خرید گان پزشکی یکبار مصرف

برای اینکه در خرید گان پزشکی یکبار مصرف به سراغ محصولی بروید که از هر نظر کیفیت و استانداردهای لازم را داشته باشد، باید نکاتی را در نظر بگیرید. از آن جایی که تقاضا برای خرید این محصولات بسیار بالاست، فروشگاه ها و مجموعه های مختلفی هستند که برای ارائه محصول به بازار شروع به فعالیت کرده اند.

با توجه به بازار رقابتی، همه فروشندگان در تلاش هستند تا جذب مشتری بیشتری داشته باشند و از این طریق بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند. به همین دلیل گاه ممکن است در این بین، محصولاتی نامرغوب و بی کیفیت اما با قیمت پایین تر به شما پیشنهاد شوند. در صورتی که نتوانید محصول درجه یک و مرغوب را از نوع نامرغوب آن تشخیص دهید، مسلما هم ایمنی پزشکان و هم ایمنی بیماران بر اثر این سهل انگاری به خطر خواهد افتاد.

به همین دلیل توصیه می شود حتما برای خرید گان پزشکی یکبار مصرف به فروشگاه های شناخته شده و معتبر مراجعه کنید. این فروشگاه ها محصولات خود را با ضمانت اصالت و کیفیت در اختیار شما قرار می دهند و می توانید اطمینان داشته باشید، هزینه ای که برای این محصولات پرداخت می کنید واقعا ارزشش را دارد. علاوه بر این، حتما به سایز گان، رنگ بندی و میزان راحتی آن نیز توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *