صنعت نساجی

فرآیند چاپ روی حوله چگونه انجام می شود؟

چاپ روی حوله

امروزه با پیشرفت های فراوانی که در صنعت چاپ رخ داده، این صنعت، همواره با متد ها و ایده های جدیدی در زمینه های مختلف رو به رو شده که از جمله آن ها، می توان به صنعت چاپ بر روی پارچه اشاره کرد. چاپ روی پارچه زیر مجموعه از صنعت چاپ است، که با رشد و پیشرفت خود به سطوح مختلفی مانند حوله نیز رسیده است. صنعت چاپ بر روی حوله بسیار رایج بوده و طرفداران خاص خودش را نیز دارد. در این مطلب، شما را با چگونگی فرآیند چاپ روی حوله و روش های مورد استفاده برای این کار آشنا می کنیم.

همان طور که گفته شد، پیشرفت تکنولوژی و صنعت چاپ، موجب تولید دستگاه های پیشرفته و دیجیتال گردیده که با به کار گیری این تجهیزات مدرن، به آسانی می توان هر گونه طرح، لگو یا متن را در سطوح مختلف از جمله حوله چاپ کرد. چاپ دیجیتال به تولید کنندگان این امکان را می دهد که طیف گسترده ای از طرح ها و رنگ ها را به مشتریان ارائه دهند که این یک ویژگی عالی برای مشاغل در بازار بسیار رقابتی نساجی امروزی است. به علاوه چاپ حوله، در کنار زیبایی و ظاهر بسیار جذاب، در مواردی مانند تبلیغات هم کاربرد فراوانی داشته و به وسیله آن، می توان آدرس یا نام سایت و ارگان های مختلف را در سطوح مختلف حوله با طرح های متنوع چاپ کرد.

چاپ بر روی حوله در طرح ها و مدل های مختلف و با دستگاه های متفاوتی انجام می شود. نوع چاپ و کیفیت تصاویر، در نرمی و لطافت حوله تاثیر فراوانی دارد. به علاوه امروزه انواع حوله ها با طرح های خاص برای مدارس، شرکت ها، دانشگاه ها، هتل ها، باشگاه های ورزشی، و … تولید می شود که چاپ دیجیتال راه حلی عالی برای رفع تمامی این نیازها است.

چاپ روی حوله

چاپ دیجیتال روی حوله نیازمند تجهیزات و تکنیک های تخصصی برای انتقال طرح های دیجیتال بر روی پارچه حوله است که در زیر به معرفی تجهیزات و به بیان مراحل چاپ روی حوله می پردازیم.

تجهیزات مورد نیاز

  1. چاپگر دیجیتال نساجی: چاپگری است که برای چاپ روی پارچه طراحی شده است و چاپ روی حوله را نیز پشتیبانی می کند.
  2. جوهر نساجی: جوهرهایی هستند که برای چاپ روی پارچه مناسب هستند.
  3. حوله ساده: از دیگر تجهیزات مورد نیاز حوله ای با کیفیت بالا و ترجیحا سفید یا رنگ روشن است که مناسب برای چاپ دیجیتال می باشد. معمولا برای چاپ دیجیتال بهتر است یک حوله 100% پنبه سفید داشته باشید.
  4. پرس حرارتی: برای تثبیت جوهر بر روی پارچه از دستگاه پرس حرارتی استفاده می شود.

مراحل چاپ دیجیتال روی حوله

اکنون که با تجهیزات چاپ روی حوله آشنا شدید به بیان مراحل چاپ روی آن می پردازیم:

مرحله اول آماده سازی طراحی

طرح مد نظر خود را با استفاده از نرم افزارهای طراحی گرافیکی مانند Adobe Photoshop یا Illustrator طراحی کنید و وضوح بالایی (حداقل 300 DPI) برای اطمینان از چاپ واضح برای آن در نظر بگیرید. معمولا وکتور ها کیفیت و نتیجه بهتری دارند. همچنین ابعاد طرح را طوری تنظیم کنید که با اندازه حوله ها مطابقت داشته باشد.

مرحله دوم چاپ کردن

در این مرحله پارچه حوله را طبق دستورالعمل سازنده روی تخت چاپگر پارچه دیجیتال قرار دهید و مطمئن شوید که چاپگر کالیبره شده است و کارتریج های جوهر به درستی با جوهر نساجی مناسب پر شده اند. حال با استفاده از چاپگر دیجیتال پارچه، طرح را روی پارچه حوله چاپ کنید.

مرحله سوم خشک کردن

پس از چاپ اجازه دهید تا حول خشک شود. برخی از چاپگرها دارای مکانیزم خشک کردن داخلی هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به خشک کردن در هوا یا استفاده از گرما داشته باشند.

مرحله چهارم تثبیت جوهر با حرارت

برای تثبیت دائمی جوهر روی حوله، به یک پرس حرارتی نیاز دارید. یک ورقه محافظ روی پرس حرارتی قرار دهید تا از تماس مستقیم طرح چاپ شده با سطح پرس جلوگیری شود. اکنون حوله چاپ شده را روی ورقه محافظ قرار دهید و از قرارگیری صحیح طرح اطمینان حاصل کنید. بر اساس دستورالعمل سازنده جوهر و حوله ای که استفاده می کنید میزان حرارت و فشار را تنظیم کنید. این فرآیند معمولاً شامل چند ثانیه اعمال پرس حرارتی در یک دمای خاص است.

خنک کردن و بررسی کیفیت چاپ

بعد ازپرس و حرارت، اجازه دهید حوله خنک شود. در پایان توجه داشته باشید که برخی از جوهرهای چاپ نیاز به انجام مراحل بیشتری دارند مانند شستن پارچه برای پاک کردن جوهر های اضافی یا مواد شیمیایی بنابراین در این مورد دستورالعمل های سازنده جوهر را دنبال کنید. اکنون کیفیت چاپ، دقت رنگ و ظاهر کلی طرح چاپ شده را بررسی کنید.

در آخر به یاد داشته باشید که مراحل و الزامات خاص ممکن است بر اساس نوع چاپگر، جوهر و حوله ای که استفاده می کنید متفاوت باشد. بنابراین پیروی از دستورالعمل های سازنده برای چاپگر و جوهر برای دستیابی به بهترین نتایج بسیار مهم است. اگر در چاپ دیجیتال منسوجات تازه کار هستید، قبل از تولید در حجم بالا، روی چند تا آزمایشی تمرین کنید.

چاپ روی حوله

چاپ روی حوله با روش ها و شیوه های مختلفی انجام می شود که در ادامه، هر کدام از آن ها را بررسی خواهیم کرد.

چاپ مستقیم

در این روش، از رنگ به طور مستقیم بر روی حوله استفاده می شود که سرعت بالای این روش در برخی موارد مشکل آفرین می شود.

چاپ حرارتی

در این روش، طرح مورد نظر بر روی یک کاغذ شفاف چاپ شده و بعد از آن، توسط حرارت 180 درجه سانتیگراد بر روی حوله منتقل می شود. در این روش نیز سرعت بالای چاپ، موجب بروز مشکلاتی مانند از بین رفتن چاپ مورد نظر به مرور زمان خواهد شد.

چاپ قالبی

در این روش، برای ظاهر شدن طرح روی حوله از قالب و شابلون استفاده شده که به دلیل زمان بر بودن این کار، در مواردی مانند طرح های تک و منحصر به فرد مانند حوله هتلی، از این روش استفاده می شود.

چاپ اسپری

روش دیگر برای این کار، اسپری کردن رنگ به شکل کنترل شده و با شابلون بر روی حوله است. این روش، به ویژه برای حوله و لباس های رنگی بسیار مناسب است.

چاپ دیجیتال

در این روش، طرح مورد نظر به دستگاه داده شده و چاپ، به شکل مستقیم بر روی حوله انجام می شود. این روش، در مواردی مانند چاپ بر روی لباس یا حوله در تیراژ و تعداد بالا بسیار مناسب است. در این تکنیک از یک چاپگر تخصصی استفاده می شود که می تواند تصاویر با وضوح بالا و طرح های پیچیده را مستقیماً بر روی پارچه حوله ظاهر می کند. این فرآیند شامل استفاده از جوهر افشان یا سابلیمیشن برای انتقال تصویر مورد نظر بر روی حوله است و معمولاً روی حوله های 100٪ پنبه چاپ می شود. در فرآیند چاپ دیجیتال از 4 جوهر مختلف فیروزه ای، سرخابی، زرد و سیاه (CMYK) استفاده می شود که روی سطح حوله اسپری می شود.

چاپ سیلک

در این روش، از صفحه هایی که تحت فشار روی حوله هستند استفاده شده که در این روش، برای چاپ هر رنگی از یک صفحه استفاده می شود. برای مثال، در چاپ طرحی که دارای 5 رنگ است، از 5 صفحه نیز استفاده می شود.

چاپ سابلیمیشن

چاپ سابلیمیشن فقط روی حوله های پلی استر انجام می شود. در این روش، رنگ را در معرض حرارت بالای 200 درجه قرار داده و بعد از تبدیل شدن رنگ به گاز، طرح مورد نظر بر روی حوله ظاهر می شود. این روش تنها مخصوص حوله نبوده و از آن، در چاپ طرح های مختلف بر سطوح متفاوتی مانند لیوان، بشقاب و غیره نیز استفاده می شود. این روش به دلیل داشتن مزایای فراوان، بیشترین کاربرد را داشته و همواره مورد استفاده تولید کنندگان حوله و بسیاری صنایع دیگر، مانند پوشاک، مبلمان، ورزشی و غیره می باشد. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • قابل شستشو بودن طرح های چاپ شده
  • ماندگاری بالا
  • پخش رنگ کمتر
  • دقت بالا در چاپ
  • شفاف و زیبا بودن طرح نهایی
  • قیمت مناسب
  • مقاوم در برابر نور آفتاب
  • حفظ بافت نرم حوله

چاپ صفحه ای

در این روش حوله روی یک میز بلند بالای پتوی چاپ گذاشته شده است. این پتو معمولاً یک پارچه نخی یا پلی استر است که با پوششی از لاستیک نئوپرن ضد آب است. اگر حوله در حین چاپ بلغزد یا تغییر شکل دهد، وضوح چاپ کم می شود. بنابراین، حوله ها معمولاً به پتوی سنجاق می شوند یا با یک چسب ترموپلاستیک روی آن چسبانده می شوند. توجه داشته باشید که در این روش حوله باید قبل از استفاده شسته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *