صنعت نساجی

ترکیب پارچه پلی استر ویسکوز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پارچه پلی استر ویسکوز

همه ی ما به هنگام خرید از فروشنده نحوه شستشو، جنس، کاربرد و نگهداری پارچه را می پرسیم تا با رعایت آن ها به پاچه آسیب نرسد و بتوانید مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید. از این رو در این مقاله ما برایتان هر آنچه لازم است از پارچه پلی استر ویسکوز بدانید را تهیه کرده ایم، پس با ما همراه باشید.

  1. استخراج سلولز: فرایند تولید این پارچه با کمک سلولز خمیر چوب انجام می شود؛ برای تولید پارچه ای با کیفیت بالا باید از سلولز 90 درصد استفاده شود.
  2. تبدیل به سلولز قلیایی: سپس این سلولز در فرایند شیمیایی هیدروکسید سدیم حل می شود و باعث می شود سلولز به سلولز قلیایی تبدیل شود. در این مرحله ناخالصی های سلولز از بین می رود.
  3. پرس کردن: سلولز قلیایی بین دو غلتک پرس شده و مایع اضافی آن خارج می شود.
  4. زمان دادن به خرده های چوب: حال پودر سفید رنگ خورد شده در اثر مواجه شدن با اکسیژن خالص برای تهیه خمیر سلولز آماده شده و سپس برای تبدیل شدن به یک ماده جدید ( نوعی پودر زرد رنگ کاملا خرد شده) در معرض دی سولفید کربن قرار می گیرد.
  5. رسیدن خمیر سلولز جهت تولید ویسکوز: پودر زرد رنگ در ادامه حل شده و پس از گذشت چند ساعت خمیر سلولز برای تولید ویسکوز رسیده می شود.
  6. تصفیه کردن و اکسترود شدن: پس از اینکه خمیر رسیده شد؛ تصفیه و پالایش می شود تا هرگونه حباب و گازی درون آن است از آن خارج شده و از بین برود. در ادامه کار ماده از طریق نخ ریس که به دستگاهی همانند دوش است اکسترود می شود.
  7. حمام اسیدی و اتمام کار: در نهایت ماده اصلی در حمامی از اسید سولفوریک غوطه ور شده که منجر به تولید فیلامنت های ریون می شود. این فیلامنت ها پس از ریسیده شدن کشیده و شسته می شوند؛ تا ب هم بافته شده و به شکل و اندازه پارچه مورد نظر در بیاید.
پارچه پلی استر ویسکوز

این پارچه از یک فرایند شیمیایی به نام آمینولیز تولید شده و در این فرایند سلولز از مواد طبیعی مانند: چوب، پنبه، بامبو و … استخراج می شود؛ و سپس به وسیله مواد شیمیایی تبدیل به الیاف ویسکوز می شود. این پارچه از یک نوع ماده مصنوعی با پایه نفت خام (نوعی پلی اتیلن) ساخته شده است. به زبان ساده از نوعی ماده به نام اسید ترفتالیک ساخته شده که به دلیل دوام، قیمت مقرون به صرفه و دیگر ویژگی های آن امروزه بسیار استفاده می شود.

پارچه ویسکوز از سلولز چوب تولید می شود. تولید این پارچه از رشته های نازک سلولزی تهیه و به عنوان یکی از پارچه های نرم و خنک تلقی می شود. این پارچه بافتی پنبه ای دارد و به پارچه ابریشمی نیز شناخته می شود. از این پارچه معمولا برای لباس های نخی، لباس های تابستانی و تولید ملزومات مد استفاده می کنند. به دلیل نرمی و راحتی امروزه از این پارچه بسیار استفاده های گوناگونی می شود.

پارچه پلی استر ویسکوز
  1. نرمی: این پارچه بسیار نرم و لطیف است و مشابه پارچه های ابریشمی است.
  2. دوام بالا در برابر ساییدگی: پارچه پلی استر ویسکوز بسیار بادوام و با کیفیت است؛ ضمن اینکه در برابر ساییدگی نیز بسیار مقاوم بوده و شما می توانید سالیان سال از آن استفاده کنید.
  3. عایق رطوبت و ضد آب بودن: به دلیل ضد آب بودن امروزه از این پارچه برای لباس های ورزشی بسیار استفاده می شود.
  4. نگهداری ساده: شما می توانید این پارچه را تا کنید و در کمد نگهداری کنید.
  5. چروک پذیری کم: خیلی کم پیش می آید این پارچه چروک شود. اگر آن را تا کنید یا روی چوب لباسی آویزان کنید به هیچ عنوان چروک نمی شود.
  6. قیمت مناسب و به صرفه: این پارچه شباهت زیادی به پارچه های ابریشمی دارد؛ اما بسیار ارزان قیمت تر از آن است.
  7. جذابیت ظاهری: این پارچه به زیبایی پارچه ابریشم است و لطافت آن نیز بی نظیر است.
  8. جذب رطوبت بالا: این پارچه از رطوبت پذیری بالایی برخورد دار است و از آن در صنعت تولید دستمال کاغذی و … استفاده می شود.
  9. قدرت رنگ پذیری: پارچه پلی استر ویسکوز قدرت رنگ پذیری بالایی دارد و شما می توانید هر رنگی که دلتان می خواهد خریداری کنید. امروزه کارخانجات نساجی پیشرفت بسیار زیادی کرده اند و بهترین ها را برای شما فراهم می کنند.
  10. قابلیت چاپ روی آن: شما می توانید روی این پارچه لوگو یا هر چیزی که مد نظرتان هست چاپ کنید.
  11. استفاده در صنعت پوشاک برای تولید شال، روسری، مانتو و ..)
پارچه پلی استر ویسکوز

پلی استر ویسکوز به دلیل نرمی، جذب بالا، توانایی تنفس و … شباهت زیادی به پنبه و پشم دارد؛ این ویژگی ها کاربرد استفاده از این را بسیار بالا برده است که کاربرد های این پارچه به شرح زیر است.

  • ویسکوز: ویسکوز به عنوان یک جایگزین مقرون به صرفه برای ابریشم در تولید پارچه و لباس استفاده می شود. این الیاف خاصیت نرمی و درخشندگی زیادی مانند ابریشم دارد.
  • از پارچه ویسکوز برای تولید لباس های خنک و تابستانی زیادی استفاده می شود.
  • پوشش های خانگی و دکوراتیو: ویسکوز معمولا در تولید پارچه های خانگی، پتو، پرده و دیگر ملزومات تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد. این مورد به عنوان یک جایگزین مقرون به صرفه برای ابریشم و پشم استفاده می شود. چرا که در هزینه ها صرفه جویی می شود.
  • محصولات بهداشتی: امروزه از ویسکوز در تولید کالای بهداشتی مانند: دستمال کاغذی، دستمال مرطوب، تامپون ها و .. بسیار استفاده می شود. این الیاف نرمی و قابلیت جذب آب زیادی را دارند.
  • کاربردهای پزشکی پارچه ویسکوز: ویسکوز در تولید کالای پزشکی از جمله دستکش ها، لباس های جراحی و … بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پلی استر: پارچه پلی استر به دلیل مقاومت بالا نسبت به چروک شدن و ضدآب بودن آن در تهیه و تولید لباس های ورزشی و لباس های کار بسیار استفاده می شود.
  • استفاده از آن برای مبلمان: می توان از این پارچه به عنوان روکش برای مبلمان، کوسن ها و … دیگر کالاهای مصرفی منزل نیز استفاده کرد. به دلیل نرمی بالایی که دارد شما نیز می توانید به جای استفاده از پارچه های گران قیمت از پارچه پلی استر ویسکوز استفاده کنید.
  1. در شستشو این پارچه از شوینده های ملایم استفاده کنید.
  2. برای شستشوی این پارچه از آب سرد استفاده کنید و ترجیحا با دست آن را بشویید.
  3. از خشک کردن این پارچه در مقابل نور مستقیم خورشید خودداری کنید.
  4. شما می توانید در ماشین لباسشویی نیز برای شستن آن استفاده کنید اما تنظیمات آن را روی لباس های ابریشمی بگذارید تا کوچک ترین آسیبی به آن وارد نشود.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *