عمومی

پارچه لینن (Linen) یا لنین چیست و چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟

پارچه لینن

پارچه لینن از جداسازی الیاف از بخش میانی ساقه‌های گیاه کتان تولید می شود از این رو در دسته پارچه های سازگار با محیط زیست قرار می گیرد. در زمان های قدیم، مصریان باستان از این پارچه ها برای مومیایی کردن اجساد خود استفاده می کردند. اما رفته رفته مردم با ویژگی های این پارچه بیشتر آشنا شدند و از آن برای دوخت لباس های گرانبهای خود استفاده کردند. امروزه هم از پارچه های لینن به عنوان پارچه هتلی، پرده، رومیزی، قالیچه، لباس های تابستانه و غیره استفاده می کنند. لینن یکی از بهترین الیاف های طبیعی است که برای تولید پارچه های با کیفیت به کار برده می شود و ویژگی های منحصر به فردی دارد. با ما همراه باشید تا شما را به ویژگی ها و کاربردهای پارچه های لنین بیشتر آشنا کنیم.

لینن یا لنین؟!

اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که در اصل نام این پارچه لینن یا Linen است اما به علت تلفظ راحت تر، عامه مردم به آن “لنین” می گویند که تلفظی اشتباه بوده و نباید آن را به کار برد. لنین در واقع نام یکی از رهبران شوروی سابق بوده که فردی بسیار مشهور بوده است. همین شباهت اسمی، سبب شده تا بسیاری از افراد، پارچه لینن را اشتباها لنین بخوانند و این اشتباه را در مکالمات روزمره خود نیز بکار ببرند. پس تلفظ صحیح نام این پارچه، لینن می باشد.

خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد پارچه های لینن

پارچه لینن یا لنین

برای این که بهتر این پارچه را بشناسید و بدانید که برای چه چیزهایی کاربردهای بسیار خوبی دارد، تصمیم گرفتیم ابتدا شما را با خصوصیات بارز و منحصر به فرد این پارچه ها که در پارچه های دیگر کمتر دیده می شود، آشنا کنیم.

1. سبک بودن پارچه

لینن از تار و پود های کم تراکمی ساخته شده است که همین موضوع باعث شده تا بسیار سبک و کم وزن به نظر برسد. از آن جایی که بین تار و پود ها کمی فاصله وجود دارد و هوا در بین آن رد و بدل می شود، این پارچه ها یکی از بهترین گزینه ها برای لباس های تابستانه هستند.

2. قابلیت جذب آب بالا

همان طور که گفتیم پارچه لنین تراکم کمی دارد و این موضوع باعث می شود تا به راحتی رطوبت را جذب کند. رطوبتی که توسط پارچه ها جذب می شود، به همان سرعت از آن دفع و بخار می شود. به همین دلیل پس از شستن پارچه و در معرض قرار گرفتن هوای آزاد، پس از یک الی دو ساعت خشک می شود.

3. قابلیت چروک پذیری و رفع چروک پذیری بالا

یکی از خصوصیات مهم و بارز پارچه های لنین این است که هم خیلی زود چروک می شوند و هم خیلی زود چروک آنها برطرف می شود. این موضوع را می توان هم یک نقطه ضعف و هم یک نقطه قوت دانست. زمانی یک پارچه چروک پذیری بالا دارد که چگالی آن کم باشد که این موضوع می تواند همان نقطه ضعف باشد. اما وقتی یک پارچه چگالی کمی دارد، به این معنا است که وزن سبک و تراکم کمی دارد که این موضوع می تواند به احساس راحتی فردی که از این پارچه استفاده می کند، کمک زیادی کند. از خوبی های این پارچه این است که زمانی که چروک شد، کافی است دست خود را کمی نم دار کنید و آن را روی پارچه به صورت صاف و یک دست بکشید تا پارچه شما صاف شود.

4. مقاومت بالا

پارچه های لینن مقاومت بسیار خوبی دارند و بسیاری از کشورها آن را به عنوان مقاوم ترین پارچه می شناسند. در واقع الیاف لینن از نظر مقاومت حتی از الیاف پنبه هم بالاتر هستند و به همین دلیل از آن در کاغذ های پول هم استفاده می کنند. علاوه بر آن الیاف این پارچه طول عمر و ماندگاری بالایی دارند و تا سال های طولانی می توان از آن استفاده کرد. یکی دیگر از خصوصیات بسیار خوب این پارچه این است که ضد آلرژی است. بنابراین همه افراد با هر نوع پوستی می توانند با خیالی راحت از آن استفاده کنند.

استفاده از پارچه لینن برای دوخت لباس تابستانه

انواع پارچه های لینن

پارچه های لیننی که در بازار یافت می شوند، طرح، رنگ و جنس مختلفی دارند و هر کدام از آن ها ممکن است براساس تراکم تار و پودها به دسته های گِرَم بالا و گرم پایین تقسیم بندی شوند. پارچه های لینن از نظر جنس پارچه به پارچه های لینن ترک، جوت، راه راه و نخ دسته بندی می شوند که ایستایی مدل راه راه از سایر مدل ها بیشتر است. به همین دلیل از آن برای تهیه مانتوهای کتی، پیراهن، تی شرت و غیره استفاده می کنند.

الیاف لینن جوت از ساقه یک گیاه فراهم می شود که استحکام بسیار عالی دارد. از آن جایی که این الیاف تقریبا زبر هستند و انعطاف ندارند می توانند برای شلوار، کیف، پرده و یا غیره استفاده شوند. مدل ترک از این پارچه ها هم جزو محبوب ترین پارچه ها شناخته می شود و بیشتر برای دوخت لباس های بهاره و تابستانه مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد پارچه های لینن

همان طور که گفتیم پارچه های لینن خصوصیات بسیار خوب و مزایای ویژه ای دارند و همین امر سبب شده تا بتوان از آن ها به طور گسترده در صنایع مختلف استفاده کرد. در ادامه بعضی از کاربردهای این پارچه را برای شما توضیح می دهیم.

  • این پارچه ها برای استفاده روتختی و یا ملحفه گزینه مناسبی هستند. چرا که هیچ گونه حساسیتی ایجاد نمی کنند. از طرفی انواع ملحفه ها چون با بدن تماس مستقیم دارند باید الیافی داشته باشند که مقاومت آن ها بالا باشد و به زودی خراب نشوند که از این نظر پارچه های لینن بهترین عملکرد را دارند. همچنین این پارچه ها در برابر شستشو، گرما، رطوبت و غیره رنگ آن ها ثابت است و پرز هم نمی کنند.
  • یکی از کاربردهای جالب این پارچه ها، استفاده از آن در صنعت کفش سازی است. همان طور که گفتیم به دلیل نوع تار و پودهای این پارچه، هوا به خوبی در بین آن جریان می یابد و همین امر موجب می شود تا از بوی بد پا جلوگیری شود و پا در داخل کفش عرق نکند.
  • کاربرد دیگر این پارچه ها برای حوله های تن پوش است، چرا که جذب آب فوق العاده بالایی دارد و خیلی زود آب جذب شده را بخار می کند. همچنین چون مقاومت بالایی دارد و تغییر رنگ نمی دهد، می توان هر چند مدت حوله را شست و تا سال های طولانی از آن استفاده کرد.
  • در کل از پارچه های لینن برای تهیه رومیزی، روکش بالش، ملحفه، رو تختی، پرده، روکش مبل، انواع لباس مردانه، زنانه، بچگانه و غیره استفاده می شود.

روش های نگهداری و شستشو پارچه های لینن

از آن جایی که پارچه های لینن مقاومت بالایی دارند، شستشو و نگهداری از آن ها بسیار راحت است اما در این قسمت نکاتی را برای شما گوشزد می کنیم تا از این پارچه ها به بهترین نحو استفاده و نگهداری کنید.

  • از آن جایی که پارچه های لینن 100 درصد الیاف طبیعی هستند، ممکن است آبرفت داشته باشند. پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از آبرفت پارچه ها و ماندگاری بالا، آن ها را با آب سرد یا آب ولرم بشویید. تا جای ممکن سعی کنید از مواد شوینده ملایم و بدون کلر استفاده کنید تا لطافت پارچه از بین نرود. فراموش نکنید که این پارچه ها به خودی خود نرم و لطیف هستند؛ بنابراین استفاده از مایع های نرم کننده برای آن ها ضرورتی ندارد، پس سعی کنید از نرم کننده استفاده نکنید؛ چرا که به بافت پارچه آسیب می زند.
  • از آن جایی که این پارچه ها چروک پذیری بالایی دارند، پیشنهاد می کنیم بعد از شستن پارچه، زمانی که هنوز کمی رطوبت در خود دارد، آن را اتو کنید. در این صورت هم راحت تر اتو می شود و هم مدت زمان بیشتری صاف می ماند. قبل از پوشیدن لباس هایی که با پارچه لنین تهیه شده اند، مطمئن شوید که کاملا خشک شده اند، در غیر این صورت دوباره چروک خواهند شد.

در ضمن این نکته را هم هنگام اتو کردن پارچه های لنین به یاد داشته باشید. از آن جایی که جنس پارچه الیاف طبیعی است، در برابر حرارت و دمای بالا ممکن است آسیب ببیند. بنابراین هنگام اتوکشی دمای اتو را روی درجه متوسط و یا کم تنظیم کنید و با حوصله لباس و یا پارچه را اتو بکشید. نکته آخر هم این که پارچه ها و لباس های لینن را پس از شستشو کاملا خشک کنید، سپس به خوبی تا کرده و آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا الیاف پارچه آسیبی نبیند. محیط های مرطوب محیط خوبی برای رشد باکتری و قارچ در الیاف طبیعی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *