عمومی

معرفی بهترین پارچه ها برای دوخت لباس کار

پارچه لباس کار

لباس کار یکی از مهم ترین تجهیزاتی است که افراد باید در انتخاب آن دقت زیادی داشته باشند. پارچه هایی که برای لباس کار استفاده می شوند باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند تا افراد در آن ها احساس راحتی داشته باشند. البته میزان راحت بودن لباس کار تنها معیار برای خرید آن نیست. معمولا استانداردهایی که برای این لباس ها تعیین می شود تا حد زیادی به شرایط و محیط کار افراد بستگی دارد. به عنوان مثال استانداردهای لباس یک آتش نشان با استانداردهای لباس یک پزشک مسلما متفاوت است. انتخاب پارچه لباس کار نیاز به مهارت و دانش کافی دارد. در واقع شما باید براساس شرایط کار خود اقدام به خرید پارچه لباس کنید. در این مطلب به معرفی بهترین پارچه ها برای دوخت لباس کار می پردازیم.

بهترین پارچه ها برای دوخت لباس کار

اگر تصمیم به خرید پارچه لباس کار دارید، باید یک سری فاکتورها و پارامترها را حتما در نظر داشته باشید. لباس کار از بسیاری جهات با لباس های روزمره ای که استفاده می کنید تفاوت دارد و قرار نیست تنها برای پوشش استفاده شود. این لباس ها باید از نظر ایمنی، میزان راحتی، کیفیت جنس، میزان تراکم و بافت پارچه، نوع و میزان پوشش دهی بدن و… شرایط ایده آلی داشته باشند. بنابراین پارچه ای که برای دوخت لباس کار انتخاب می کنید باید به گونه ای باشد که تمامی استانداردهای لازم را داشته باشد.

چند نمونه از بهترین انواع پارچه لباس کار عبارتند از: پارچه ترگال، پارچه کتان، پارچه تترون، پارچه های فاستونی، پارچه کجراه فلامنت، پارچه لی پنبه ای و پارچه جودون. اما شما نمی توانید از تمامی این پارچه ها برای دوخت هر نوع لباس کاری استفاده کنید. شما باید شرایط محیط کار، خطرات و ریسک های کار، شرایط آب و هوایی و… را به درستی بسنجید و براساس آن اقدام به انتخاب پارچه لباس کنید. در ادامه انواع لباس کار را معرفی و به بهترین پارچه ها برای دوخت هر کدام اشاره می کنیم.

بهترین پارچه برای دوخت لباس کار آتش نشانی

بهترین پارچه برای دوخت لباس کار آتش نشانی

لباس های آتش نشانی انواع و اقسام گوناگونی دارند. این لباس ها در حفاظت از جان انسان ها نقش مهمی ایفا می کنند و در دوخت آن ها باید تمام استانداردهای ایمنی رعایت شده باشد. یکی از مهم ترین مواردی که در لباس های آتش نشانی باید به آن اشاره کنیم، خاصیت ضد حریق بودن آن هاست. این که باید در دوخت آن ها از پارچه هایی استفاده شود که بیشترین مقاومت را در برابر حرارت بالا و آتش داشته باشند. به این پارچه ها به اصطلاح پارچه نسوز گفته می شود.

از انواع لباس آتش نشانی می توانیم به لباس ضد گاز، لباس های عملیاتی، لباس مخصوص نسوز برای عبور از آتش، کاپشن های آتش نشانی و لباس مخصوص اطفا حریق اشاره کنیم. همچنین این لباس ها از نظر نوع کاربرد در هر محیط به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • لباس مخصوص محیط های اسیدی
  • لباس مخصوص محیط های دچار حریق
  • لباس مخصوص مکان های رطوبت دار

از بهترین انواع پارچه لباس کار آتش نشانی نیز می توانیم به لیست زیر اشاره کنیم:

  • پارچه های صد در صد کتان
  • پارچه کولار
  • پارچه نومکس
  • پارچه های ترگال آبی برای دوخت لباس یک سره آتش نشانی

این گروه پارچه ها از لحاظ میزان خنک بودن، میزان راحتی، میزان مقاومت در برابر آتش و کیفیت جزء بهترین پارچه هایی هستند که می توان از آن ها برای دوخت لباس کار آتش نشانی استفاده کرد.

بهترین پارچه برای دوخت لباس کار پالایشگاه

بهترین پارچه برای دوخت لباس کار پالایشگاه

افرادی که در پالایشگاه ها و مجموعه های نفتی بخصوص پالایشگاه های جنوب کشور فعالیت می کنند، شرایط کاری بسیار سختی را تجربه می کنند. گرمای هوا یکی از طاقت فرساترین عواملی است که می تواند کار کردن را دشوار کند. از این رو بهتر است برای دوخت انواع لباس کار مخصوص پالایشگاه، کارگاه های جوشکاری، مجموعه های نفتی و سایت های گازی از پارچه کجراه پنبه ای استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که ممکن است پارچه های این چنینی در بازار از متریال مختلفی تشکیل شده باشند. یعنی لزوما هر پارچه کجراه پنبه ای نمی تواند استانداردهای لازم را برای دوخت این نوع لباس کار داشته باشد.

برخی از این پارچه ها تنها از 30 درصد پنبه تشکیل شده اند و مابقی آن را مواد پلی استری تشکیل می دهند. برخی نیز دارای 70 درصد پنبه و 30 درصد مواد پلی استری هستند. یک سری کارخانجات تولیدی نیز وجود دارند که بنا به درخواست مشتریان پارچه کجراه پنبه ای را با 80 درصد پنبه و 20 درصد مواد پلی استری تولید می کنند که این مدل پارچه ها جزء بهترین و مرغوب ترین پارچه برای دوخت لباس کار پالایشگاه هستند. از مهم ترین ویژگی های این نوع پارچه می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • به هر اندازه که الیاف پنبه موجود در پارچه بیشتر باشد، قاعدتا کیفیت و طول عمر لباس دوخته شده نیز بیشتر خواهد بود.
  • الیاف پنبه موجود در این پارچه ها به گونه ای است که از تعریق در بدن جلوگیری به عمل می آورد. در واقع می توان گفت لباس های دوخته شده از پارچه کجراه پنبه ای خاصیت تنفس پذیری خوبی دارند.
  • این نوع پارچه ها در برابر عوامل آسیب زننده ای همچون جرقه مقاومت خوبی دارند و به راحتی سوراخ نمی شوند.

بهترین پارچه برای دوخت لباس کار اداری

بسیاری از مکان ها همچون رستوران، کافه، بیمارستان، هتل، شرکت ها، فروشگاه های بزرگ و کوچک، ادارات، مدارس و… نیاز به لباس فرم دارند. البته به جز لباس بیمارستان، مابقی لباس ها به اندازه لباس آتش نشانی و لباس های پالایشگاهی نیاز به سطح ایمنی بالایی ندارند و بیشتر میزان راحتی و زیبایی در آن ها معیار و ملاک است. یکی از بهترین پارچه ها برای دوخت انواع لباس فرم، پارچه ترگال پلی استر ویسکوز است که از دوام و طول عمر بسیار خوبی برخوردار است.

یکی از نکات جالب توجه در مورد این نوع پارچه تنوع رنگ بسیار بالای آن می باشد. به همین دلیل تمامی مجموعه هایی که به آن ها اشاره شد، می توانند متناسب با نیاز و سلیقه خود هر کدام از این رنگ پارچه ها که مناسب تر است را انتخاب و خریداری کنند. همچنین پارچه های فاستونی یکی از شیک ترین پارچه ها برای دوخت لباس کار اداری هستند. بسیاری از لباس فرم کارمندان در شرکت ها، بانک ها، ادارات و … از این جنس پارچه تولید می شوند.

بهترین پارچه برای دوخت لباس فرم مدارس

در دوخت لباس کار بانوان کارمند، دوخت مقنعه برای دختران در مدارس و همچنین پیراهن کار مخصوص آقایان از پارچه تترون استفاده های بسیار زیادی می شود. این پارچه ها نیز در متراژ و رنگ بندی های متنوعی به بازار عرضه می شوند.

بهترین پارچه برای دوخت لباس ورزشی

بسیاری از لباس های ورزشی اعم از تیشرت و شورت ورزشی، لباس فرم ورزشکاران یک تیم و حتی لباس فرم کارمندان یک فست فود با پارچه های تریکو دوخته می شوند. این پارچه ها از خاصیت کشسانی بالایی برخوردار هستند و دوام بالایی دارند. همچنین دوخت آن ها بسیار راحت و سریع انجام می شود. تنوع رنگ این پارچه ها نیز باعث شده تا تیم های ورزشی بتوانند متناسب با رنگ موردنظر خود بهترین نوع پارچه تریکو را از بازار تهیه کنند. از متریال اصلی این نوع پارچه ها نیز می توانیم به نایلون یا پلی استر اسپندکس به همراه نخ پنبه اشاره کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *