صنعت نساجی

آشنایی با انواع پارچه ضد آب و کاربرد های آن ها

پارچه ضد آب

آیا در مورد پارچه ضد آب چیزی می دانید؟ این پارچه ها همانطور که از نامشان پیداست مقاومت بالایی در برابر رطوبت و آب دارند. همین خاصیت ضد آب بودن این پارچه هاست که آن ها را از دیگر پارچه های موجود در بازار خاص و متمایز کرده است. بنابراین باید بدانید که این پارچه ها با پارچه هایی که در دوخت لباس های روزمره به کار می روند کاملا متفاوت هستند. در این مطلب شما را با انواع پارچه ضد آب و کاربردهای هر کدام آشنا می کنیم.

این روزها پیشرفت تکنولوژی به قدری به صنایع تولیدی کمک کرده است که تقریبا می توان برای هر نیازی پاسخی دریافت کرد. یکی از پیشرفت های بزرگ صنعت نساجی تولید پارچه هایی به عنوان پارچه ضد آب است که می توانند مقاومت بالایی در برابر رطوبت داشته باشند. البته که روش هایی برای ضد آب کردن پارچه وجود دارد. اما این پارچه ها قطعا از نظر دوام و مقاومت چندین پله جلوتر از پارچه های معمولی هستند.

احتمالا وقتی در مورد این پارچه صحبت می شود به یاد کت های بارانی خود می افتید. این کت ها آب را از خود عبور نمی دهند و بهترین لباس در فصل بارندگی به شمار می روند. علاوه بر کت های بارانی در تولید انواع چادر خیمه ای، چادر ماشین، چادرهای مسافرتی، تولید پوشک بچه و… نیز از این نوع پارچه ها استفاده می شود. اما بیایید وقت را تلف نکنیم و با این پارچه ها آشنا شویم.

پارچه PUL

پارچه ضد آب

پارچه لمینت پلی اورتان PUL، که عبارت کامل آن Polyamide laminate است دارای یک روکش پلاستیکی می باشد. این روکش در عین حال که نازک است اما مقاومت بالایی در برابر آب دارد. پارچه های PUL ضد لک نیز هستند و از طول عمر بالایی برخوردارند. این پارچه ها به دلیل نرمی، انعطاف پذیری، قابلیت تنفس پذیری و حس راحتی قابل توجهی که دارند به صورت انبوه برای تولید انواع لباس ضد آب استفاده می شوند.

پارچه TPU

پارچه پلی اورتان ترموپلاستیک TPU، که عبارت کامل آن Polyurethane thermoplastic است به عنوان یکی از بهترین پارچه های ضد آب جایگزین برای پارچه های PUL هستند. این پارچه ها از نظر میزان نرمی، لطافت و انعطاف پذیری نسبت به پارچه های PUL شرایط بسیار بهتری دارند. مقاومت بالای این نوع پارچه ها در برابر آب باعث شده تا بهترین گزینه در تولید انواع پوشک باشند.

پارچه ترکیبی پلی استر و نایلون

متریال پلی استر و نایلون به تنهایی قابلیت ضد آب ندارند. اما با ترکیب کردن این مواد با یکدیگر و استفاده از پوشش های خاصی روی آن ها می توان به یک پارچه ضد آب بسیار بادوام دست یافت. از کاربردهای این نوع پارچه ها می توان به تولید انواع چتر و شنل بارانی اشاره کرد.

پارچه نانو

پارچه ضد آب

پارچه های نانو انواع گوناگونی دارند که یکی از پرکاربردترین آن ها پارچه نانو ضد آب است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این مدل پارچه های نانو این است که برای از بین بردن چین و چروک های ایجاد شده روی آن، احتیاجی به اتوکشی نیست. شما با یک تکان ساده می توانید به راحتی این چروک ها را برطرف کنید. از این نوع پارچه نیز می توان برای تولید انواع لباس زنانه و مردانه استفاده کرد.

پارچه نایلون Ripstop

الیاف تشکیل دهنده اصلی این نوع پارچه ها همانطور که مشخص است نایلون می باشد. این پارچه ها وزن کمی داشته و بسیار سبک و راحت هستند. بر روی آن ها از یک پوشش ضد آب استفاده شده و همچنین در برابر باد مقاومت قابل توجهی دارند. از کاربردهای این پارچه می توان به تولید انواع چادر مسافرتی، کوله پشتی، لباس ضدآب، لباس کار، روکش مبل و… اشاره کرد.

پارچه مشمع

به این پارچه ها در بازار، پارچه آمریکایی یا پارچه مینا نیز گفته می شود. پارچه های مشمع دارای یک روکش روغنی مایع هستند و از بافت متراکمی برخوردارند. این پارچه ها از نظر نوع پوشش خارجی به دو دسته پوشش براق و مات تقسیم می شوند. ویژگی هایی همچون قابلیت تمیز شدن سریع، سختی و دوام بالا باعث شده تا از این پارچه ها بیشتر برای تولید انواع سفره، تجهیزات آشپزخانه، چمدان و… استفاده شود.

پارچه نایلون تافته

یکی از بهترین انواع پارچه ضد آب، پارچه نایلون تافته است که برای آن از یک کاور مخصوص استفاده می شود. از پارچه های نایلون تافته برای تولید پوشش ایوان، چتر پاسیو، چتر بارانی و… استفاده می شود.

پارچه PVC

پارچه PVC را نمی توان صد در صد ضد آب معرفی کرد. اما این پارچه ها در برابر آب مقاومت بالایی دارند و ذرات آب را به سختی از خود عبور می دهند. به همین دلیل از این پارچه ها به صورت انبوه در تولید انواع تشک بیمارستانی استفاده می شود.

پارچه پشم پلی استری

پارچه ضد آب

الیاف پشم به صورت طبیعی در برابر ذرات آب مقاومت بالایی دارند اما نمی توان آن ها را ضد آب معرفی کرد. اما از ترکیب الیاف پشم با الیاف پلی استری و استفاده از روکش های مناسب می توان به یک پارچه ضد آب بسیار خوب دست پیدا کرد. به هر اندازه که الیاف پلی استر موجود در پارچه بیشتر باشند، خاصیت ضد آب بودن پارچه نیز افزایش پیدا می کند. این نوع پارچه قابلیت ویژه ای در دفع کردن آب دارد. به همین دلیل از آن در تولید لایه خارجی پوشک کودکان استفاده می شود.

پارچه میکرو الیاف

استفاده از پوشش ضد آب قوی روی پارچه های میکرو الیاف آن ها را به یکی از مقاوم ترین پارچه ها در برابر آب تبدیل کرده است. در واقع می توان گفت پارچه های میکرو الیاف، 100 درصد در برابر آب مقاوم هستند. برای تولید انواع کت و شلوار ضد آب، ژاکت و.. می توان از این پارچه ها استفاده های زیادی داشت.

پارچه لمینت پنبه ای

این پارچه بهترین جایگزین برای تمامی انواع پارچه لمینت هستند. در تولید انواع کاپشن، کت محافظ، بارانی، کلاه، ژاکت و… از این نوع پارچه ها استفاده زیادی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *