صنعت نساجی

پارچه های سازگار با محیط زیست و منسوجات ارگانیک

همه ما به عنوان یک انسان می دانیم که محیط زیست چه تاثیری بر زندگی ما دارد و ما باید برای آن چه ارزشی قائل باشیم. اثرات گرمایشی و سایر مشکلات زیستی که همگی از نحوه نادرست مدیریت انسان ها روی کره زمین نشات می گیرد، به طور مستقیم روی محیط زیست زندگی ما تاثیرات مخربی برجای می گذارد. استفاده از پارچه هایی با الیاف مصنوعی یکی از چندین ماده شیمیایی خطرناکی است که به دست انسان ها ساخته و وارد محیط زیست می شود. پارچه های طبیعی مانند پنبه و ابریشم هم برای کشت الیاف پنبه ای نیاز به زمین و آب دارند که البته این موضوع هم به نوبه خود می تواند اثرات مخربی روی زمین بگذارد. در این مطلب قصد داریم پارچه های سازگار با محیط زیست را به شما معرفی کنیم تا بتوانید به نوبه خود به محیط زیستی که در آن زندگی می کنید، کمک کنید، پس با ما همراه باشید.

پارچه سازگار با محیط زیست

پارچه سازگار با محیط زیست پارچه ای غیر سمی و زیست تخریب پذیر است که از منابع کمتری برای تولید آن ها استفاده می شود. این پارچه از الیاف طبیعی و یا نیمه طبیعی ساخته می شوند. این الیاف در شرایطی کاملا تخصصی با نظارت کارشناسان تخصصی به دور از کود و سم و مواد شیمیایی تولید می شود. حتی عناصری مانند خاک و آب که در رشد این الیاف ها موثر هستند، مرتبا مورد بررسی کارشناسان قرار می گیرند.

غلظت فرمالدئید و فلزات سنگین در پارچه های سازگار با محیط زیست از یک درصد خاصی پیروی می کنند و PH آن ها هم خنثی و یا کمی اسیدی است. در تولید این پارچه ها به هیچ عنوان از مواد رنگرزی سرطان زا استفاده نمی شود. در ادامه چند مورد از بهترین پارچه های ارگانیک را به شما معرفی خواهیم کرد.

پارچه کنفی

از بین الیاف و منسوجات سازگار با محیط زیستی که در دنیا وجود دارد، چند مورد از بهترین آن ها موارد زیر هستند:

  • کنف: پارچه های کنفی به عنوان ابر قهرمان این نوع از پارچه های ارگانیک شناخته می شوند. این گیاه سه برابر بیشتر از گیاه پنبه محصول تولید می کند. از ویژگی های بارز الیاف های کنفی این است که ضد باکتری و زیست تخریب پذیر هستند. برای رشد هم نیاز به آب کمتری نسبت به سایر گیاهان دارند.
  • بامبو: پارچه بامبو یک پارچه تجدید پذیر و زیست تخریب پذیر است که فرایند تولید آن هم بسیار راحت است. در بسیاری از کشورها بامبو را به عنوان طلای سبز می شناسند. این گیاه نیاز به هیچ گونه کود و خاک حاصل خیزی ندارد و در هر شرایطی می تواند رشد کند. از مزایای ویژه این گیاه این است که می تواند تا 35 درصد بیشتر از سایر گیاهان اکسیژن تولید کند.
  • لینن: الیاف لینن را به به عنوان موهبتی برای طبیعت و بشر می دانند. پارچه لینن یکی از بهترین و محبوب ترین پارچه های خنک تابستانه است که ویژگی های مثبت بسیار زیادی دارد. الیاف این گیاه هم مانند گیاه بامبو نیاز به کود و خاک حاصلخیز برای رشد ندارد.
پارچه سازگار با محیط زیست

اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم بیشتر چیزهایی که توسط بشر ساخته می شوند، برای محیط زیست مضر هستند. تولید پارچه و منسوجات مختلف هم فرآیندی است که طی آن تاثیرات منفی زیادی بر محیط زیست زمین وارد می شود. این آلودگی ها شامل تمام مراحلی می شود که در آن الیاف خام تبدیل به پارچه شده و بسته بندی و انبارداری می شود. در تمام این مراحل از فرایندهای شیمیایی مختلفی استفاده می شود که کوله باری از آلودگی ها را وارد محیط زیست می کند.

برخی از این پارچه ها علاوه بر این که تاثیرات مخربی روی محیط زیست دارند، اثرات مخربی هم روی پوست انسان دارد مانند پارچه های اکریلیک که می تواند باعث ایجاد حساسیت های پوستی و آلرژی شود. حتی برخی از پارچه ها ممکن است باعث اختلالات رشد و سرطان در کودکان شود. به همین دلیل است که امروز تاکید زیادی روی تولید پارچه سازگار با محیط زیست می شود. البته این موارد تنها بخش کوچکی از مشکلاتی بودند که پارچه های مصنوعی و مضر به محیط زیست و زندگی بشر وارد می کنند. از این رو ما تاکید می کنیم هنگام خرید پارچه به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشید.

پارچه سازگار با محیط زیست دارای مزایای بسیار زیادی است که می تواند اثرات بسیار مثبتی روی زندگی همه ما بگذارد. اما همین پارچه متاسفانه از چند نظر دارای کمی معایب است که در مورد آن هم توضیحاتی به شما ارائه می دهیم.

مزایای پارچه سازگار با محیط زیست

  • کاهش اثرات زیست محیطی: یکی از بهترین مزایای این پارچه ها این است که از منابع کمتری برای تولید استفاده می کنند و در فرایند تولید آن ها کمترین زباله ها به وجود می آیند. این موضوع کمک می کند تا فشاری روی محیط زیست وارد نشود و مواد شیمیایی کمتری هم در آب و هوا انتشار یابد. علاوه بر این موضوع پارچه های سازگار با محیط زیست معمولا زیست تخریب پذیر هستند. به این معنا که زمانی که در محیط زیست قرار می گیرند به راحتی و بدون آلودگی محیط اطراف خود می توانند تجزیه شوند.
  • کاهش خطرات و مضرات سلامتی: در پارچه های مصنوعی ترکیبات خطرناکی همچون ترکیبات آلی فرار، آئروسل ها و سایر مواد شیمیایی وجود دارند که همه این ها برای سلامتی انسان ها بسیار مضر هستند. این در حالی است که پارچه سازگار با محیط زیست همچین موادی در ترکیبات خود ندارد و مشکلات بسیار کمی را شاید به دنبال داشته باشد.
  • دوام و ماندگاری بالا: پارچه هایی که با محیط زیست سازگار هستند، معمولا کیفیت بسیار بهتر و بالاتری نسبت به انواع پارچه های مصنوعی دارند. در نتیجه احتمال تعویض محصولاتی که با این پارچه ها تولید شده اند، کمتر می شود. بنابراین اقلام بسیار کمتری هم در محل دفن زباله ها قرار می گیرند.
  • راحتی در بدن: پارچه های طبیعی و سازگار با محیط زیست برخلاف پارچه های مصنوعی و سنتی بسیار راحت تر روی بدن قرار می یگرند. این موضوع به این دلیل است که در این پارچه ها جریان هوا به خوبی رفت و آمد می کند و جذب بسیار بیشتری دارد. در نتیجه احتمال این که به بدن و پوست آسیبی برساند کمتر است.

معایب پارچه های سازگار با محیط زیست

معایب
  • قیمت بالا: یکی از بزرگ ترین معایبی که پارچه سازگار با محیط زیست دارد این است که قیمت آن ها بسیار گران است. علت این موضوع این است که این پارچه ها از مواد طبیعی و با کیفیت و پایدارتری ساخته می شوند.
  • در دسترس نیستند: از آن جایی که آگاهی نسبت به این نوع پارچه ها کم است، عرضه و تقاضای این پارچه ها بسیارکمتر از پارچه های سنتی و مصنوعی است. به همین دلیل ممکن مصرف کنندگان دسترسی راحتی به این پارچه ها نداشته باشند.
  • کیفیت تولید: با توجه به این که ماهیت این نوع پارچه ها غیر قابل پیش بینی است، ممکن است فرایند تولید آن ها کمی متفاوت باشد. در نتیجه کیفیت هر یک از این پارچه ها با هم متفاوت است. این بدان معنا است که ممکن است هنگام خرید این پارچه با نمونه های مشکوک هم روبرو شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *