صنعت نساجی

معنی علائم و شکل های روی لباس و پارچه چیست؟

علائم روی لباس

تا به حال شده به علائم روی لباسی که خریداری کرده‌اید توجه کنید؟ لباس‌هایی که ما از بازار تهیه می‌کنیم، هر کدام دارای یک برچسب با علائم به خصوص هستند. این علائم در واقع بیانگر نکات مهمی هستند که اگر معنی و مفهوم آن ها را بدانید، می‌توانید برای مدت زمان بیشتری از لباس خود استفاده کنید. در واقع توجه به علائم روی لباس و رعایت نکات ارائه شده باعث افزایش طول عمر و دوام پارچه لباس می‌شوند. این علائم تنوع بسیار زیادی دارند. در این مطلب به صورت مفصل با معنی علائم و شکل‌های روی لباس و پارچه آشنا می‌شویم.

معنی علائم و شکل‌های روی لباس و پارچه چیست؟

ملحفه‌ها، لباس‌ها و پارچه‌هایی که ما از آن ها به اشکال مختلف استفاده می‌کنیم، هر کدام از الیاف خاصی تشکیل شده‌اند. این الیاف می‌توانند مصنوعی، طبیعی و یا ترکیبی از هر دو باشند. کیفیت الیاف نیز فاکتور دیگری است که در طول عمر پارچه تاثیر به سزایی دارد. یکی از کارهایی که می‌تواند طول عمر ملحفه و یا لباس را تحت تاثیر قرار دهد، نحوه شستشوی ملحفه یا لباس است. اگر بخواهید تمامی این وسایل را در یک شرایط مشابه بشویید، دیری نمی‌گذرد که باید محصولات جدیدی را جایگزین کنید.

هر پارچه‌ای ویژگی‌های خاص خود را دارد و باید مطابق با نوع پارچه با آن رفتار کرد. به همین دلیل است که تولیدکنندگان با چاپ علائم مخصوصی روی پارچه‌ها، نکات کلیدی برای نگهداری و شستشوی آن ها را به اطلاع مصرف کنندگان می‌رسانند. پس در یک کلام اگر می‌خواهید طول عمر پارچه یا لباس خود را افزایش دهید و همیشه آراسته باشید، باید نسبت به علائم روی لباس توجه ویژه‌ای داشته باشید. با توجه به تنوع بالای این علائم شما باید به صورت مجزا با هر کدام از آن ها آشنا شوید تا بدانید این علائم چه پیامی برای شما به همراه دارند؟

علائم مربوط به شستشوی لباس‌ها

علائم روی لباس مربوط به شستشو

به طور کلی علائم روی لباس‌ها و پارچه‌ها قرار است به شما بگویند که با توجه به الیاف پارچه و لباس چه روشی برای شستشو، خشک کردن و اتوکشی مناسب‌تر است. در این بخش با چند علامت رایج در لباس‌ها آشنا می‌شویم که نکاتی را در رابطه با چگونگی شستشوی آن ها به شما ارائه می‌کنند. توضیح این علائم به شرح زیر است:

  1. در شکل شماره یک شما یک ظرف آب را مشاهده می‌کنید. درج چنین علامتی روی پارچه یا لباس نشان از آن است که امکان شستشوی این پارچه یا لباس وجود دارد.
  2. علامت ضربدر روی ظرف آب یعنی شستن پارچه یا لباس چه با دست و چه با ماشین لباسشویی می‌تواند به آن آسیب بزند. بهترین راه شستشو سپردن لباس به خشکشویی است.
  3. نشانه دست روی ظرف آب حاکی از آن است که شستشوی لباس فقط باید با دست انجام شود.
  4. علامت نقطه درون ظرف آب نشان دهنده این است که لباس یا پارچه باید در دمای پایین شسته شود. (دمای حدودا 30 درجه) بهتر است برای شستن لباس بافت از این دما استفاده کنید.
  5. علامت دو نقطه درون ظرف آب نشان دهنده این است که لباس یا پارچه باید در دمای متوسط شسته شود. (حدودا 40 درجه)
  6. علامت سه نقطه یعنی لباس باید در دمای بالای 50 درجه شسته شود.
  7. عدد 30 درجه نیز دمای مناسب شستن لباس را نشان می‌دهد. (گاهی برای نشان دادن دمای مناسب شستشو به جای نقطه، خود عدد را نشان می‌دهند.)
  8. شکل شماره 8 (یک خط زیر ظرف آب) نشان دهنده این است که باید تنظیمات دور لباسشویی را برای شستن الیاف مصنوعی آماده کنید. (شستشو با دور تند)
  9. درج دو خط زیر ظرف آب نشان دهنده این است که شما با یک پارچه از جنس بسیار حساس و لطیف روبرو هستید (مانند ابریشم) و برای شستن آن تنظیمات لباسشویی باید روی درجه ملایم باشد. (شستشو با دور کند)
  10. شکل شماره 10 نیز نشان دهنده عدم چلاندن و فشار دادن بیش از حد پارچه یا لباس است.

علائم مربوط به خشک کردن لباس‌ها

یک سری علائم روی لباس و پارچه نیز وجود دارند که نکاتی را درباره نحوه خشک کردن پارچه و لباس به شما ارائه می‌کنند. این علائم به شکل زیر هستند: (بهتر است به این نکته اشاره کنیم که علائم مربعی همیشه به نحوه خشک کردن پارچه‌ها و لباس‌ها اشاره دارند.)

علامت های خشک کردن لباس

1. در بخش 1 با چهار علامت مختلف روبه‌رو هستیم:

  • مربع توخالی نشان دهنده این است که پارچه یا لباس باید به صورت طبیعی خشک شود. (عدم استفاده از خشک کن)
  • علامت دایره داخل مربع نشان دهنده این است که برای خشک کردن پارچه یا لباس می‌توان از ماشین خشک کن با دمای معمولی استفاده کرد.
  • علامت ضربدر روی مربع یعنی پارچه یا لباس خشک شویی نشود.
  • علامت دایره داخل مربع و ضربدر روی آن یعنی از ماشین خشک کن استفاده نشود.

2. در بخش 2 با سه علامت روبه‌رو هستیم: تعداد دایره‌ها نشان دهنده میزان دمای مناسب برای خشک کردن پارچه یا لباس هستند:

  • یک دایره نشان دهنده دمای پایین برای خشک کردن
  • دو دایره نشان دهنده دمای متوسط برای خشک کردن
  • سه دایره نشان دهنده دمای بالا برای خشک کردن

3. علامت یک خط زیر مربع نشان دهنده این است که می‌توان برای خشک کردن پارچه یا لباس از دستگاه خشک کن یا دستگاه ضد چروک با سرعت بالااستفاده کرد.

4. دو خط زیر مربع نشان دهنده این است که الیاف پارچه یا لباس حساس بوده و بنابراین برای خشک شدن نباید سرعت زیاد داشته باشند.

5. علامت نیم دایره داخل مربع نشان دهنده این است که می‌توان برای خشک کردن، پارچه یا لباس را روی بند آویزان کرد.

6. علامت خط صاف داخل مربع یعنی برای خشک کردن پارچه یا لباس باید آن را روی سطحی صاف پهن کرد.

7. علامت سه خط عمودی یعنی لباس باید در محیط باز خشک شود.

8. خطوط اریب داخل مربع یعنی پارچه یا لباس باید در سایه و دور از نور مستقیم خورشید خشک شود.

علائم مربوط به اتوکشی لباس‌ها

علائم روی لباس مربوط به اتو کشی
  1. علامت اتو به تنهایی روی پارچه یا لباس نشان دهنده این است که شما بدون هیچ مشکلی می‌توانید اقدام به اتوکشی لباس خود کنید.
  2. علامت ضربدر روی اتو نیز دقیقا مورد قبل را نقض می‌کند. یعنی عملیات اتوکشی روی لباس یا پارچه نباید انجام شود.
  3. علامت ضربدری که زیر اتو کشیده شده، نشان دهنده این است که برای اتوکشی لباس نباید به هیچ عنوان از دستگاه اتوبخار استفاده شود.
  4. علامت یک نقطه داخل اتو به معنای این است که اتوکشی باید حدودا در دمای 120 درجه انجام شود. (اتوکشی با حرارت پایین)
  5. علامت دو نقطه داخل اتو به معنای این است که اتوکشی باید حدودا در دمای 150 درجه انجام شود. (اتوکشی با حرارت متوسط)
  6. علامت سه دایره داخل اتو به معنای این است که اتو کردن لباس‌ها در دمای بالاتر از 200 درجه نیز منعی ندارد. (اتوکشی با حرارت بالا)

علائم مثلث روی لباس و پارچه

از سری علائم روی لباس می‌توانیم به علائم مثلثی اشاره کنیم که این علائم نیز پیامی را با خود به همراه دارند.

علامت مثلث
  1. علامت مثلث ساده نشان دهنده این است که شما می‌توانید در صورت لزوم برای تمیز کردن پارچه یا لباس از مواد سفیدکننده نیز استفاده کنید.
  2. علامت ضربدر روی مثلث دقیقا خلاف مورد یک را اعلام می‌کند. یعنی به هیچ عنوان نباید از مواد سفیدکننده برای پارچه یا لباس استفاده کنید.
  3. حرف cl مخفف عبارت واژه کلر می‌باشد. وجود این علامت داخل مثلث بیان کننده این است که می‌توانید تنها از مواد سفیدکننده حاوی کلر برای لباس‌ها استفاده کنید.
  4. مشاهده دو خط مورب داخل مثلث یعنی برای شستشوی لباس یا پارچه نباید از سفیدکننده‌های حاوی کلر استفاده کنید.

اهمیت توجه به علائم روی لباس

علائم روی لباس تنها به همین مواردی که به آن ها اشاره شد ختم نمی‌شوند. این علائم بسته به جنس، الیاف و میزان حساسیت پارچه‌ها و لباس‌ها متفاوتند و تنوع فوق العاده گسترده‌ای دارند. اگر در زمان خرید، از فروشندگان محصول درخواست توضیح داشته باشید، اطلاعات مفیدی در این رابطه در اختیارتان قرار خواهند داد. توصیه ما به شما عزیزان این است که حتما به این توضیحات با دقت گوش فرا دهید و سعی کنید در پروسه نگهداری، شستشو و خشک کردن البسه خود این نکات را رعایت کنید.

اهمیت توجه به علائم روی لباس دقیقا همین جا مشخص می‌شود. لزوما همه مصرف کنندگان در زمینه منسوجات و البسه اطلاعات تخصصی ندارند. بنابراین طبیعی است اگر روش نگهداری درست هر پارچه را به خوبی ندانند. این خلاقیت و ابتکار عمل تولیدکنندگان را نشان می‌دهد که با در نظر گرفتن یک سری علائم استاندارد که در سطح بین المللی معروف هستند، توضیحات لازم را در خصوص نحوه استفاده و نگهداری از البسه در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهند. شما می‌توانید اینگونه طول عمر البسه خود را افزایش دهید و همیشه در هر جمعی آراسته و مرتب ظاهر شوید. اگر نسبت به کیفیت و سلامت ملحفه‌های خود نیز حساس هستید، به شکل ویژه تری به این علائم توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *