صنعت نساجی

چگونه پارچه و منسوجات را ضد آب کنیم؟

ضد آب کردن پارچه

دریانوردان در گذشته تجربه کردند و به این نتیجه رسیدند زمانی که باران می آید و بادبان های کشتی شان خیس می شود؛ منافذ پارچه های بادبان گرفته شده و باد از آن عبور نمی کند بنابراین کشتی شان سریع تر حرکت می کند. اما مشکل این است که همیشه باب میل ما باران نمی آید. پس از گذشت زمان و پیشرفت بشر، ملوانان متوجه شدند که اگر بادبان ها را موم اندود کنند می توانند به طور کلی این مشکل را برطرف کنند. آن ها برای رفع این مشکل رسما پارچه های ضد آب تولید می کردند و بدین ترتیب باد و آب به سختی از آن عبور می کرد. در ادامه نیز با پیشرفت تکنولوژی پارچه های نانو وارد بازار شدند. در این مقاله قصد داریم برایتان روش های ضد آب کردن پارچه را توضیح دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

پارچه ضد آب چیست؟

پارچه هایی که دو خاصیت تنفس پذیر و ضد آب بودن را دارا هستند به پارچه های ضد آب معروف اند. ضد آب بودن یک توانایی و برتری دیگر برای انتخاب پارچه است اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم پارچه های ضد آب به عنوان مانعی بین بدن شما و رطوبت محیط عمل می کنند. معمولا پارچه های ضد آب رطوبت و عرق روی پوست تان را به بیرون منتقل می کنند اما در مواقع باران مانع رسیدن باران به بدن تان می شود.

چرا باید از پارچه های ضد آب استفاده کنیم؟

ضد آب کردن پارچه

در برخی موارد بهتر است از پارچه های ضد آب برای خرید لباس استفاده کنیم چرا که در زمانی که شما می خواهید به یک جلسه کاری بروید و هوا نامساعد و بارانی است شما می توانید با پوشیدن لباس مناسب از خیس شدن لباس هایتان جلوگیری کنید. یا اگر بخواهیم مثال دیگری بزنیم امروزه محافظ تشک ضد آب موجود در بازار می تواند از کثیف و خیس شدن تشک شما محافظت کند. محافظ تشک های ضد آب به عنوان عایقی بر روی تشک شما عمل خواهد کرد تا از کثیف شدن تشک جلوگیری کند. به علاوه از آنجایی که با لک شدن تشک گارانتی دیگر شامل حال آن نمی شود، استفاده از محافظ تشک ضد آب بهترین گزینه می باشد.

کاربرد پارچه های ضد آب

امروزه از این پارچه ها در صنعت منسوجات بیمارستانی، لباس های ماهیگیری و کشاورزی، لباس های مخصوص دوچرخه سواری، اسکی، چادر، حتی در پوشش روزانه ما به عنوان لباس های بارانی و … بسیار استفاده می شود. با این حال استفاده از لباس های ضد آب برای تمامی افرادی که در آب و هوای مرطوب یا فضای باز کار می کنند بسیار لازم است.

چگونه می توان پرداخت دافع آب بر روی منسوجات را اعمال کرد؟

باید سطح پارچه آب دوست را با مواد آبگریز مانند موم، پارافین، سدیم استارات و .. آغشته کنیم تا بدین صورت بتوانیم آب را از سطح پارچه دور کنیم. برای این کار نیز باید مراحل زیر را به درستی انجام دهید.

  1. ابتدا پارچه یا کالای مورد نظرتان را به دست بشویید و آن را در جایی مناسب قرار دهید تا به بهترین شکل خشک شود و چروک نشود.
  2. در تشت یا قابلمه ای که درون آن حاوی مقداری محلول صابونی سدیم آب گریز قرار دارد؛ غوطه ور کنید.
  3. پس از آن دوباره پارچه را در تشت دیگری که در آن نمک های فلز چند ظرفیتی قرار دارد، غوطه ور کنید. تا صابون های آبگریز بهتر و عمیق تر به درون پارچه نفوذ کند.
  4. و در اخرین مرحله ترکیبی از رزین مقاوم در برابر چروک و پارافین را بر روی سطح پارچه اعمال کنید تا دوام پرداختی سطح پارچه در برابر شستشو مقاوم تر شود.

پیش شرط تولید پارچه های ضد آب

  1. درز های پارچه باید برای محافظت در برابر نشت درزبندی شوند؛ بدین منظور یک نوار ضد آب با اعمال گرما بر روی درزهای لباس اعمال می شود.
  2. هر نوع پارچه ای را نمی توان ضد آب کرد بهتر است اطلاعات لازم درباره پارچه را به دست بیاورید و سپس شروع به آغشته کردن آن به مواد بکنید.

چگونه پارچه هایمان را ضد آب کنیم؟

ضد آب کردن پارچه

1.استفاده از پوشش های آبگریز نانو

یکی از روش های تقریبا رایج برای ضد آب کردن منسوجات استفاده از پوشش های آبگریز نانو است؛ این پوشش مانع نفوذ آب به بافت پارچه شده و با ویژگی آبگریز بودن آن موجب غلتیدن قطرات مایعات بر سطح پارچه می شوند. علاوه بر ویژگی ضد آب بودن، پارچه در برابر نفوذ اشعه UX نور خورشید مقاوم می شود و مانع رسیدن آلودگی ها و انواع گرد و غبار به بافت پارچه می شود.

2. استفاده از موم

یکی دیگر از روش های ضد آب کردن پارچه استفاده از موم است. موم اندود کردن پارچه ها می تواند پارچه را در برابر سایش، کشیدگی، ضربه و مایعات حفظ کند. معمولا از این ترفند برای ضد آب کردن پارچه کیف، کوله پشتی، لباس های کوهنوردی و … استفاده می کنند. البته باید بدانید هر پارچه ای را نمی توان ضد آب کرد؛ به عنوان مثال پارچه های پلی استر یا چرم را نباید با موم ضد آب کرد. اما شما می توانید انواع پارچه های کتان را با استفاده از این روش ضد آب کنید. شما نمی توانید با استفاده از این روش از مزایای ضد آب بودن پارچه استفاده کنید زیرا با چند بار شستشو این قابلیت کم می شود.

برای ضد آب کردن پارچه با موم شما ابتدا باید پارچه مورد نظرتان را تمیز بشویید و سپس با استفاده از قالب موم یا به کمک اسپری تمامی سطح پارچه را به مواد ضد آب آغشته کنید و در پایان کار نیز با استفاده از سشوار یا اتو موم را ذوب کرده و منتظر می مانیم تا کاملا سرد و خشک شود.

3. استفاده از سیلیکون

یکی از بهترین مواد برای ضد آب کردن پارچه استفاده از سیلیکون است؛ برای این کار باید سیلیکون را با ماده حلال به مقدار مناسب مخلوط کنید تا محلول یک دستی به دست بیاید. برای شروع کار بهتر است در محیط سر باز این کار را انجام دهید. محلول به دست آمده را توسط قلمو بر روی تمامی پارچه یا کالای مورد نظر بکشید؛ سپس آن را آویزان کنید تا خشک شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *