صنعت نساجی

روش صحیح شستن لباس های پشمی و بافت + نکات مهم

شستن لباس بافت

یکی از مواردی که در افزایش طول عمر لباس های پشمی و بافتنی تاثیر بسیار زیادی دارد، نحوه شستشوی آن هاست. اگر این لباس ها با روش درستی شسته نشوند، به احتمال زیاد انسجام الیاف آن ها از بین رفته و کیفیت لباس ها افت پیدا می کند. شستشوی این لباس ها روش خاص خود را دارد. اگر می خواهید برای مدت ها از لباس های پشمی و بافتنی خود استفاده کنید، باید روش صحیح شستشوی آن ها را بدانید. در این مطلب نکات مهم شستن لباس پشمی و لباس بافتنی را در اختیارتان قرار می دهیم.

لباس های پشمی و بافتنی جزء محبوب ترین و پرطرفدارترین لباس های زمستانی هستند که علاوه بر زیبایی از گرمای قابل توجهی برخوردارند. این لباس ها در عین حال که بسیار شیک هستند و می توانند استایل های جذابی برای شما به وجود آورند، روش نگهداری خاص خود را دارند. در واقع اگر بخواهید به همان روش معمول که دیگر البسه تان را می شویید، این لباس ها را نیز شستشو دهید، چندی نخواهد گذشت که باید این لباس ها را کنار گذاشته و لباس جدیدی جایگزین آن ها کنید.

شستن لباس پشمی و بافت کار خیلی راحتی نیست. اما اگر نکات آن را به خوبی بدانید، می توانید تا سال های سال از آن ها به خوبی استفاده کنید. معمولا از رایج ترین مشکلاتی که افراد پس از شستن لباس بافت با آن دست و پنجه نرم می کنند این است که این لباس ها گشاد و بزرگ می شوند و رنگ و کیفیت اولیه خود را از دست می دهند. اگر می خواهید روش درست شستن لباس پشمی را آموزش ببینید، بهتر است به نکاتی که در ادامه ارائه می کنیم حتما توجه داشته باشید.

تا حد امکان از ماشین لباسشویی استفاده نکنید

شستن لباس بافت

درست است که نسل جدید ماشین های لباسشویی از برنامه های متنوعی برای شستشوی لباس ها برخوردار هستند. مثل برنامه مخصوص شستشو حوله، شستشو پارچه های کتان، شستشوی لباس های حساس و… اما با این حال توصیه ما این است که برای شستن لباس پشمی و لباس بافت تا حد امکان از دست استفاده کنید. البته برخی از لباس های پشمی روی تگ خود به این موضوع اشاره کرده اند که شستشو با لباسشویی منعی ندارد. ولی در حالت عادی شستن با دست باعث می شود تا از آسیب زدن به الیاف لباس جلوگیری به عمل آید.

از آب سرد استفاده کنید

یکی از اشتباهات رایج در شستن لباس پشمی و لباس بافت استفاده از آب گرم یا داغ است. اگر دمای آب بالا باشد، الیاف لباس از هم باز شده و لباس گشاد می شود. همچنین احتمال رنگ پریدگی لباس وجود دارد. پس حتما در شستن لباس بافت و پشمی از آب سرد استفاده کنید.

لباس ها را چنگ نزنید

شستن لباس بافت

الیاف به کار رفته در لباس های پشمی و بافت کاملا طبیعی هستند و آسیب پذیری بیشتری در برابر شستشو دارند. بنابراین سعی کنید به هنگام شستن لباس ها آن ها را چنگ نزنید و به آرامی لکه گیری کنید.

از مواد شوینده مناسب استفاده کنید

در شستن لباس پشمی و بافتنی از مواد شوینده ملایم و فاقد آنزیم استفاده کنید. شوینده ها و سفیدکننده های بسیار قوی مثل وایتکس صدمه جدی به الیاف پارچه وارد می کنند و کیفیت رنگ و شکل طبیعی لباس را از بین می برند. پس در انتخاب شوینده لباس حتما به ترکیبات آن توجه داشته باشید.

از شستن زیاد لباس ها پرهیز کنید

لزومی ندارد به صورت مرتب لباس های خود را بشویید. اگر در این کار زیاده روی کنید، مسلما لباس ها سریع تر کهنه شده و به الیاف آن ها نیز آسیب وارد می شود. پس تا زمانی که واقعا لباس ها کثیف نشده اند و نیازی به شستشو ندارند، آن ها را نشویید.

برای خشک کردن لباس ها را به هیچ عنوان آویزان نکنید

پس از پایان شستشو معمولا لباس ها را در برابر نور خورشید آویزان می کنند تا خشک شوند. اما این روش برای لباس های پشمی و بافتنی چندان رایج نیست و می تواند باعث تغییر شکل آن ها شود. اگر می خواهید از این موضوع جلوگیری کنید، بهتر است پس از آبگیری کامل، لباس ها را روی یک حوله کاملا تمیز قرار دهید تا آب اضافه آن ها گرفته شود و در نهایت روی یک سطح صاف پهن کنید. این بهترین روش برای خشک کردن لباس های پشمی و بافتنی است.

نکته مهم شستشوی لباس های پشمی با ماشین لباسشویی

اگر تصمیم دارید لباس های پشمی یا بافتنی خود را با ماشین لباسشویی بشویید، باید اطمینان حاصل کنید که برنامه مناسبی برای شستشوی آن ها انتخاب کرده اید. دمای آب باید در کمترین حالت ممکن قرار داشته باشد تا الیاف لباس از هم باز نشوند. همچنین سرعت چرخش دیگ لباسشویی نباید روی دور تند باشد. چرا که این عمل نیز به بافت پارچه لباس آسیب وارد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *