عمومی

آیا تشک های طبی و خوشخواب قابل شستشو هستند؟ بهترین روش شستشوی آن چیست؟

یکی از لوازم خانگی که ممکن است برای تمیز کردن کمتر مورد توجه قرار بگیرد، تشک خواب است. بسیاری از افراد شاید فقط سالی یک بار آن هم زمان خانه تکانی عید یادشان بیفتد که تشک های خود را بشویند، این در حالی است که افراد به طور میانگین بیشتر از یک سوم از کل عمر خود را در تخت خواب خود سپری می کنند. طبیعی است که با این مقدار زمان، تشک ها به چه میزانی در معرض آلودگی قرار می گیرند و محیط مناسبی را برای رشد انواع باکتری ها و قارچ ها فراهم می کنند. بنابراین جای شک و تردیدی باقی نمی ماند که بخواهید به صورت دوره ای به نظافت و شستشوی تشک طبی بپردازید. اگر نمی دانید که چگونه باید تشک های طبی خود را بشویید، پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا با بهترین روش شستشو تشک ها آشنا شوید.

چطور از کثیف شدن تشک های طبی جلوگیری کنیم؟

محافظ تشک مانوئل

قبل از این که شما را با نحوه شستشوی تشک طبی آشنا کنیم، بهتر است به شما بگوییم که چگونه می توانید از کثیف شدن این تشک ها جلوگیری کنید. یکی از راه های جلوگیری از کثیف شدن تشک این است که از روکش ها و روتختی های نانو و ضد آب به عنوان کاور تشک استفاده کنید. این روکش ها آلودگی های لباس، بدن و هر اشیا دیگری را به خود جذب می کند و اجازه نمی دهد این آلودگی ها به داخل تشک نفوذ کنند. همچنین اگر تعریق بدن صورت بگیرد یا اگر اتفاق دیگری بیفتد که بخواهد به سطح تشک آب یا ادرار و غیره نفوذ کند، این روکش ها اجازه نفوذ را به آن ها نمی دهد. البته تشک ها فقط به این دلایل کثیف نمی شوند، گاهی در اثاث کشی منزل این اتفاق می افتد که در این زمان بهتر است با یک روکش پلاستیکی تشک را کاور کنید تا آلودگی های بیرونی تشک را کثیف نکند.

مراحل شستشو و نحوه شستشو تشک طبی

شما برای شستشوی ملحفه ، روکش کوسن ها، کاور تشک و حتی پتو می توانید به راحتی آن ها را در ماشین لباسشویی بیاندازید و بشویید اما ابعاد تشک به نحوی نیست که این کار را برای آن انجام دهید. برای شستشوی تشک طبی حتما باید با دست هایتان عملیات شستشو را انجام دهید که ما در این قسمت ترتیب اصولی شستشو را به شما ارائه می دهیم.

مرحله اول

شستشوی تشک طبی

اولین مرحله برای شستشوی تشک طبی این است که ابتدا به خوبی و با دقت تمام نقاط تشک را عاری از هر گونه شی اضافه کنید که این کار را می توانید با جاروبرقی انجام دهید. حتما با جاروبرقی گوشه ها و کناره های تشک را تمیز کنید. جاروبرقی می تواند حتی موجودات ریزی که در گوشه و کنار تشک تکثیر یافته اند را پاکسازی کند.

مرحله دوم

زمانی که از تشک های خوشخواب استفاده می کنید، احتمالا لکه های مختلفی روی تشک ایجاد می شود. برای از بین بردن این لکه ها که جز اصلی ترین مراحل شستشوی تشک طبی محسوب می شود، باید به نوع لکه و جنس تشک توجه ویژه ای داشته باشید. به طور کلی دو نوع تشک در بازار وجود دارد، یک مدل فنردار است و مدل دیگر معمولی و بدون فنر است. تشخیص نوع تشک تاثیر زیادی در نحوه نظافت و شستشو دارد؛ به این دلیل که استفاده از آب داغ می تواند هر گونه قارچ و باکتری روی سطح تشک را از بین ببرد اما همین آب داغ می تواند آسیب جدی به فنرهای تشک وارد کند و باعث زنگ زدگی آن ها شود.

به همین دلیل برای تشک های فنر دار ما به هیچ عنوان استفاده از آب داغ را توصیه نمی کنیم. به جای آن می توانید از اسپری های لکه بر و یا الکل سفید برای از بین بردن لکه ها استفاده کنید. برای شستشوی تشک طبی معمولی هم می توانید آن ها را در حیاط خانه و یا حمام بشویید. به این صورت که ابتدا لکه ها را با سرکه سفید یا شوینده های ضد عفونی کننده از بین ببرید و بعد با اسفنج آن ها را بشویید و در آخر دوبار آب داغ روی آن بگیرید تا کاملا تمیز شود.

مرحله سوم

اگر روتختی و کاور تشک به طور مرتب تمیز و شسته نشود، آلودگی های آن به تشک نفوذ خواهد کرد. در این صورت خوابیدن روی این تشک ها به زودی تبدیل به یک معضل می شود؛ چرا که بوی عرق مانده و بوهای بد دیگر روی آن نفوذ می کند و فرد را هنگام استراحت اذیت می کند برای این که این بوها را از بین ببرید، می توانید مقداری جوش شیرین روی تشک بپاشید و دو ساعت به آن اجازه باقی ماندن دهید. بعد از دو ساعت جوش شیرین را از روی تشک جمع کنید. در این صورت متوجه می شوید که تمام بوهای بد از بین رفته است.

مرحله چهارم

بعد از شستشوی تشک طبی با آب داغ بهتر است حتما آن را خشک کنید، حتی اگر فقط آب گرم را به تشک خود اسپری کرده اید هم آن را خشک کنید. برای این کار می توانید تشک را در فضای آزاد مانند تراس یا حیاط خانه قرار دهید تا هوا در آن جریان پیدا کند و نور خورشید هم به آن بتابد. این عملیات باعث می شود تا تمام موجودات زنده و ریز روی تشک خوشخواب از بین بروند و تمام میکروارگانیزم هایی که با شستشو و آبکشی و جاروبرقی از بین نرفتند، در این قسمت نابود شوند. با این مراحل شستشو مطمئن باشید طول عمر تشک طبی شما بیشتر خواهد شد.

نکات مهم در رابطه با شستشو تشک طبی

  • روشی که در قسمت بالا توضیح دادیم یک روش کاملا اصولی برای شستشوی تشک طبی است که تشک را کاملا ضدعفونی می کند و تمام آلودگی و بوهای بد را از بین می برد اما شما می توانید تشک را از حالت افقی به عمودی درآورید و از بالا به پایین آن را بشویید.
  • یکی دیگر از روش های از بین بردن بودی بد تشک ها، استفاده از بخارشویی است که می تواند موجودات بیماری زا را از بین ببرد و تشک را تمیز کند. اما باید گفت که بخاری که از بخارشور خارج می شود نمی تواند لکه های تشک را از بین ببرد.
  • همیشه به یاد داشته باشید هر چقدر بیشتر کاور و روتختی تشک خود را بشویید، تشک شما تمیزتر باقی می ماند و بیشتر عمر می کند و بو نمی گیرد.
  • توصیه می کنیم هنگام خرید تشک طبی حتما روکش و کاور نانو و ضد آب هم برای تشک های خود تهیه کنید تا نفوذ آلودگی ها و کثیفی به تشک ها کمتر شود.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *