عمومی

تشک کهنه و قدیمی را چه زمانی باید تعویض کنیم؟

زمان تعویض تشک کهنه

تشکی که استفاده می کنید هم مانند بسیاری از وسایل دیگر عمر مفید مشخصی دارد و بعد از گذشت این مدت زمان دیگر استفاده از آن نمی تواند آن احساس راحتی همیشگی را به شما بدهد. از آن جایی که تشک ها در جنس های مختلفی موجود هستند و متریال به کار رفته در ساخت آن ها نیز می تواند متفاوت باشد، انتظار می رود که این محصولات طول عمر یکسانی نداشته باشند. در این مطلب قصد داریم با اشاره به چند نکته مهم به زمان تعویض تشک کهنه پی ببریم و کمی در رابطه با علائم و نشانه های کهنه شدن تشک صحبت کنیم.

چرا باید تشک را تعویض کنیم؟

احتمالا یکی از سوالاتی که ذهن اغلب افراد را به خود درگیر می کند این است که اهمیت تعویض تشک و ملحفه های کهنه چیست؟ ممکن است بتوان بعد از شستشوی ملحفه ها مجددا از آن ها استفاده کرد. اما تشک وسیله ای است که ما مرتبا در طول شبانه روز از آن استفاده می کنیم و اکثرا خیلی کم پیش می آید که به فکر شستن آن بیفتیم. تشک ها منبعی برای تجمع آلودگی ها و باکتری ها هستند. زمانی که شما با بدن کثیف و چرب روی تشک می خوابید، احتمال اینکه این آلودگی ها را به لایه های سطحی و عمقی تشک انتقال دهید وجود دارد.

همچنین تشک همیشه در معرض گردوغبار است. این موضوع تشک را به یک بستر غیر بهداشتی و نا امن برای شما تبدیل می کند. بستری که می تواند به سرعت بیماری های مختلف پوستی را به شما انتقال داده و مشکلاتی جدی به بار آورد. با توجه به این توضیحات می توان به راحتی به اهمیت تعویض تشک کهنه پی برد. این موضوعی است که اغلب افراد نسبت به آن بی توجه هستند و برای آن کاری نمی کنند. اما زمان تعویض تشک کهنه چه موقع است؟ در واقع باید بپرسیم عمر مفید تشک چقدر است و بعد از گذشت چه مدت زمانی باید اقدام به تعویض آن کرد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوالات برسیم.

عمر مفید هر تشک چقدر است؟

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، تشک ها با توجه به روش ساخت و متریالی که در آن ها به کار رفته از دوام و طول عمر متفاوتی برخوردار هستند. علاوه بر این، روش نگهداری و مراقبت شما نیز در مدت زمان ماندگاری تشک تاثیرگذار است. در صورتی که به خوبی از تشک مراقبت کنید، امکان استفاده از آن برای مدت زمان طولانی تر وجود دارد. معمولا تشک هایی که از مواد اولیه مرغوب، بهداشتی و درجه یکی ساخته شده باشند، می توانند تا 10 سال نیز قابل استفاده باشند. شما می توانید با رعایت یک سری نکات اصولی در طول زمان استفاده از تشک، عمر مفید آن را از حالت طبیعی بیشتر کنید. این نکات به شرح زیر هستند:

  • خرید محافظ تشک که می توان در صورت نیاز به راحتی آن را درآورده و شستشو داد.
  • شستشوی مرتب تشک برای جلوگیری از تجمع آلودگی ها و خشک کردن کامل آن قبل از استفاده
  • مراقبت از تشک در برابر رطوبت و آب
  • قرار ندادن اشیاء یا وسایل سنگین روی تشک

بهتر است قبل از اینکه زمان تعویض تشک کهنه فرا برسد، خودتان زودتر اقدام به تعویض آن کنید. چرا که تشک قدیمی، کهنه و آسیب دیده می تواند خواب راحت را از شما گرفته و باعث کمردرد و مشکلاتی از این قبیل شود.

علائم و نشانه های کهنه شدن تشک

زمان تعویض تشک کهنه و علائم و نشانه های کهنه شدن تشک

خرید تشک با کیفیت شما را برای سالیان سال از تعویض تشک، آسوده خاطر می کند. اما برای اینکه بدانید زمان تعویض تشک کهنه دقیقا چه موقع است و باید چه وقت اقدام به خرید یک تشک جدید کنید، می خواهیم در این بخش علائم و نشانه هایی که به شما می گویند دیگر باید به فکر تعویض تشک بیفتید را در اختیارتان قرار دهیم. این نشانه ها به شرح زیر هستند:

  • اگر بعد از خوابیدن روی تشک، احساس درد و خستگی شدید کردید، به احتمال زیاد وقت آن رسیده که یک تشک جدید خریداری کنید.
  • تمامی تشک ها بعد از مدتی استفاده دچار گودی و فرورفتگی می شوند. اگر این گودی به حدی بود که دیگر تشک به مکان اولیه خود برنگشت یعنی باید اقدام به تعویض تشک کنید.
  • اگر تشک شما فنری است و فنر آن بیرون زده یا خراب شده، قطعا عمر تشک به سر رسیده است.
  • تشک در اثر تعریق بدن، آلودگی محیط و نور خورشید تغییر رنگ داده و کیفیت اولیه خود را از دست می دهد. این تشک نیاز به تعویض خواهد داشت.
  • اگر در اثر خوابیدن روی تشک علائم آلرژیک شما عود می کند، به احتمال زیاد تشک محیطی برای تجمع باکتری ها و قارچ ها شده است و باید به فکر خرید یک تشک جدید باشید.
  • اگر روی پارچه تشک لکه هایی سخت و عمیق مشاهده کردید که با هیچ روشی پاک نمی شوند، بهتر است به فکر یک تشک جدید بیفتید و محصولی جدید جایگزین تشک کهنه کنید.

طرح های تعویض تشک نو با کهنه

در زمان تعویض تشک کهنه شما باید با طرح های تعویض به خوبی آشنا باشید. یعنی شرکت های خدماتی هرکدام مدل های مختلفی از تشک را که در لیست طرح های تعویضی قرار می گیرند به شما پیشنهاد می دهند و شما می توانید از این اطلاعات برای تعویض تشک کمک بگیرید. برای اطلاع از شرایط طرح تعویض تشک نو با کهنه به چند نمونه زیر توجه داشته باشید:

  • سایز تشک کهنه و برند سازنده آن هیچ کدام در طرح تعویضی تفاوتی ایجاد نمی کنند. مهم نیست تشک شما از برند خوشخواب باشد یا برندی دیگر. به هر حال امکان اینکه یک تشک جدید را جایگزین آن کنید وجود دارد.
  • معمولا تشک هایی که برای تخت کودکان و نوجوانان استفاده می شوند مشمول طرح های تعویضی نمی شوند. شما می توانید تنها برای تعویض تشک هایی با سایز تک نفره و دو نفره از این طرح ها بهره مند شوید.
  • مدت زمانی که از تشک دست دوم خود استفاده کرده اید نیز اثری در طرح تعویض نمی گذارد.
  • تشک هایی که در طرح های تعویضی توسط شرکت های فروشنده در اختیار شما قرار می گیرند همگی کاملا نو، باکیفیت و بادوام هستند و توسط شرکت های معتبر و متخصص تولید شده اند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *