خواب و سلامتی

رنگ نور اتاق خواب و تاثیر آن بر کیفیت خواب – بهترین و بدتر ین رنگ نور چراغ خواب

رنگ نور اتاق خواب

همه ما به خوبی می دانیم که داشتن یک خواب عمیق و باکیفیت تا چه اندازه در سلامت جسمی و روحی ما تاثیرگذار است. برای داشتن خوابی آرام، باید محیطی که برای خواب انتخاب می کنیم، معیارهای لازم را داشته باشد. یکی از مهم ترین این معیارها رنگ نور اتاق خواب است. برخی افراد که ترجیح می دهند برای خواب حتما از یک چراغ خواب استفاده کنند، باید بدانند که چه نوع چراغ خوابی با چه رنگی استانداردهای لازم را دارد. در این مطلب قصد داریم تحلیلی روی رنگ نور چراغ خواب داشته باشیم.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید حتی در علم روانشناسی هم در خصوص تاثیر رنگ ها بر کیفیت خواب مطالب زیادی ارائه شده است. افراد زیادی هستند که تمایل ندارند در تاریکی مطلق به خواب بروند. از این رو از یک چراغ خواب در اتاق خود استفاده می کنند. اما اینکه این چراغ خواب چه رنگی داشته باشد تا افراد بتوانند به خوابی عمیق و آرام بروند، موضوع بسیار مهمی است. اگر رنگ اتاق خواب شما به هنگام خواب استانداردهای لازم را نداشته باشد، با اینکه پس از خوابیدن، تمام بخش های بدن به خواب خواهند رفت، اما سلول های چشم نمی توانند به خواب بروند. بنابراین ممکن است در اواسط شب از خواب پریده و یا پس از بیدار شدن احساس ناخوشایندی داشته باشید.

برخی از افراد به هنگام خرید چراغ خواب بیشتر به هماهنگ بودن رنگ آن با سبک دکوراسیون اتاق خواب توجه می کنند. غافل از اینکه برخی از نورهای چراغ خواب برای خوابیدن مناسب نیستند و می توانند باعث اختلال در خواب شوند. در روانشناسی رنگ ها اینگونه عنوان شده که برخی از رنگ ها حتی باعث افزایش ضربان قلب می شوند که این موضوع در گذر زمان ممکن است سلامت عمومی شما را تا حدی به خطر اندازد. اما بهترین و بدترین رنگ نور اتاق خواب چه رنگی است؟ در ادامه به پاسخ این سوال دست خواهیم یافت.

رنگ نور اتاق خواب

اگر می خواهید هورمون های بدن شما در هنگام خواب در متعادل ترین شرایط ممکن قرار داشته باشند، بهتر است زمان خرید چراغ خواب به سراغ رنگ های قرمز، نارنجی یا زرد بروید. در این بین نیز بهترین رنگ نور اتاق خواب، رنگ قرمز است. البته نگران نباشید، قبل از اینکه چنین گفته ای به صورت رسمی مطرح شود، آزمایشات مربوط به آن انجام شده است. نتایج آزمایش های انجام شده بر روی چند همستر حاکی از آن بوده اند که، این موجودات در محیط هایی با نور قرمز تغییرات مغزی کمتری داشته و خواب بهتری را تجربه می کنند. علاوه بر این، نور قرمز علائم افسردگی را کاهش می دهد و همین موضوع نیز در افزایش کیفیت خواب تاثیر بسزایی دارد.

اگر بنا به هر دلیلی دچار اختلال خواب شده اید، بهتر است حتما از چراغ خواب قرمز برای اتاق خواب خود استفاده کنید و در طولانی مدت شاهد تاثیرات آن بر روی تنظیم چرخه خواب خود باشید. رنگ های قرمز، نارنجی و زرد جزء رنگ های گرم به شمار می روند و به تنظیم دمای بدن انسان ها کمک می کنند. همچنین سبب تحریک بیشتر چشم ها شده و کمک می کنند تا سلول های چشمی زودتر به خواب بروند.

رنگ نور اتاق خواب

در مقابل نورهای گرم، نورهای سرد قرار می گیرند که معمولا تاثیر عکس دارند. رنگ هایی همچون؛ آبی و سبز در لیست رنگ های سرد جای می گیرند و گزینه مناسبی برای رنگ نور اتاق خواب نیستند. این رنگ ها هوشیاری و فعالیت مغز را بیشتر می کنند و به همین دلیل تاثیری روی آرامش ذهن هنگام خواب ندارند.

چشم ها در برابر چنین رنگ هایی دیرتر تحریک شده و حساسیت زیادی از خود نشان نمی دهند. بنابراین به خواب رفتن در اتاق خوابی که دارای چنین رنگ هایی است کمی سخت می باشد. همچنین چراغ خواب با نور سفید نیز گزینه مناسبی برای اتاق خواب نیست.

اگر توجه کرده باشید، یکی از توصیه های مهمی که قبل از خواب می شود این است که افراد از کار کردن با گوشی خود اجتناب کنند. یکی از دلایل آن همین رنگ ال ای دی گوشی است که ترکیبی از رنگ های آبی و سفید است. اگر این روند اشتباه را هر شب تکرار کنید، مسلما ساعت خواب شما دچار اختلال شده و شما هر روز با احساس خستگی شدید از خواب بلند خواهید شد.

یکی از سوالاتی که ممکن است برخی افراد در رابطه با بهترین رنگ نور اتاق خواب داشته باشند این است که آیا می توان از چراغ خواب با رنگ بنفش استفاده کرد؟ رنگ بنفش از دو رنگ آبی و قرمز تولید می شود. به همین جهت برخی بر این باور هستند که وجود هاله هایی از رنگ قرمز در چراغ خواب بنفش می تواند آن را به یک گزینه ایده آل برای اتاق خواب تبدیل کند. اما این باور درست نیست. در واقع رنگ بنفش جزء رنگ های پرانرژی به شمار می رود که می تواند باعث فعالیت بیشتر مغز شود و آن را به نوعی تحریک کند. بنابراین اگر می خواهید خواب آرام و راحتی را تجربه کنید، تا حد امکان از چراغ خواب با نور بنفش استفاده نکنید.

علاوه بر اینکه انتخاب رنگ نور اتاق خواب در کیفیت خواب شما تاثیر زیادی دارد، شدت نور آن نیز در این مورد بسیار موثر است. بنابراین باید در هنگام خرید لامپ چراغ خواب به این موضوع توجه داشته باشید که تا چه اندازه روشنایی در محیط ایجاد می کند. قاعدتا اگر نور چراغ خواب بیش از حد باشد، شما نمی توانید به راحتی به خواب بروید.

هر چه شدت نور چراغ خواب پایین تر باشد، شما خواب آرام تری را تجربه خواهید کرد. برای اطمینان از این موضوع می توانید قبل از خرید، شدت نور محصول را تست کنید. چراغ خواب با نور ملایم بهترین گزینه ممکن است. شاید بسیاری از افراد نسبت به این موارد بی توجه باشند. اما در نظر داشتن همین موارد به نظر جزئی می تواند به مرور زمان به سلامت جسم و روح شما کمک بسیار زیادی کند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *