عمومی

بهترین رنگ برای اتاق خواب بزرگسال، کودک و زوجین

رنگ اتاق خواب

احتمالا تا به حال در مورد تاثیر رنگ اتاق خواب بر حس و حال و خواب آرام شنیده اید. انتخاب رنگ مناسب برای اتاق ها تاثیر زیادی بر کیفیت خواب و استراحت اعضای خانه دارد. شب ها قبل از خواب آخرین تصویری که می بینم، اتاق خوابمان است و وقتی صبح از خواب بر می خیزیم، اولین تصویری که می بینیم باز هم اتاق خوابمان است، بنابراین رنگ اتاق تاثیری شگرف و عجیب بر روحیه و همچنین چگونه آغاز شدن روزمان دارد. بیشتر کودکان و نوجوانان مدت زیادی را در اتاق خواب خود می گذرانند و به بازی و درس خواندن می پردازند. از این رو انتخاب یک رنگ مناسب برای اتاق فرزندان موضوع مهمی است که باید با دقت انجام شود. در ادامه قصد داریم درباره بهترین رنگ برای اتاق خواب بزرگسال، کودکان و زوجین صحبت کنیم.

بهترین رنگ برای اتاق خواب بزرگسالان

بهترین رنگ برای اتاق خواب بزرگسالان

رنگ اتاق خواب و انتخاب یک ترکیب رنگ صحیح و اصولی می تواند نقش زیادی در کیفیت خواب داشته و باعث آرامش افراد در زمان استراحت شود. بنابراین فقط به هنگام خرید روتختی، تخت، میز آرایش و غیره به دنبال رنگ مناسب نباشید، بلکه به رنگ اتاق خواب خود نیزاهمیت دهید. شاید برای تان جالب باشد که بدانید هر یک از رنگ ها در روانشناسی معانی خاصی دارند. برخی از رنگ ها باعث می شود تا روح و روان انسان به هم بریزد و خواب را مختل کند. در مقابل، برخی دیگر از رنگ ها هم باعث کاهش استرس و اضطراب و در نتیجه آرامش می شوند.

رنگ ها به طور کلی به سه دسته گرم، سرد و خنثی دسته بندی می شوند. همان طور که می دانید رنگ های قرمز، نارنجی و زرد در دسته رنگ های گرم و رنگ های آبی، سبز و بنفش در دسته رنگ های سرد قرار می گیرند. رنگ های قهوه ای، کرم، بژ، شیری، خاکستری و سفید هم جز گروه رنگ های خنثی محسوب می شوند. هر کدام از این رنگ ها تاثیر متفاوتی روی افراد می گذارند که در ادامه بیشتر در این مورد صحبت می کنیم.

رنگ مناسب اتاق خواب کودکان

رنگ ها می توانند هم الهام بخش باشند و هم فرد را هیجان زده کنند. هم می توانند آرامش ببخشد و هم می توانند باعث اضطراب و استرس شوند. از آن جایی که کودکان روحیه حساس تری نسبت به بزرگسالان دارند، رنگ ها تاثیر بیشتری روی آن ها می گذارند، به همین دلیل ما به والدین توصیه می کنیم رنگی را برای اتاق خواب پسر یا دختر خود انتخاب کنند که مناسب با روحیه آن ها باشد. در این قسمت معانی رنگ ها در روانشناسی و انتخاب آن برای اتاق خواب را به شما توضیح می دهیم:

رنگ قرمز

این رنگ باعث می شود تا ضربان قلب و تنفس بالا رفته و بدن و ذهن هیجان زده شوند. بیشتر روانشناسان بر این باور هستند که استفاده زیاد از رنگ قرمز برای اتاق خواب دخترانه و یا پسرانه می تواند رفتارهای هیجانی آنها را تشدید کند. یعنی باعث بیش فعالی شود و توانایی تمرکز را هم کاهش دهد. اگر قرار است از این رنگ برای اتاق خواب کودکان استفاده شود، مقدار آن باید به کمترین حد برسد.

رنگ نارنجی

رنگ اتاق خواب نارنجی

نارنجی رنگی است که کمتر والدینی برای رنگ اتاق خواب کودکان به سراغ آن می روند. اما باید گفت این رنگ، یکی از رنگ های گرم و با نشاطی است که می تواند کودک را سر ذوق آورد و اعتماد به نفس او را تقویت کند. همچنین باعث بهبود روابط فردی کودکان خواهد شد.

رنگ زرد

این رنگ برای بسیاری از افراد یادآور شادابی، نشاط و خوشحالی است. طبق مطالعات روانشناسان، رنگ زرد باعث افزایش انگیزه در کودکان و نوجوانان می شود و اگر زرد ملایم باشد، به تقویت حافظه کمک زیادی کند. البته والدین باید توجه کنند که از این رنگ هم به مقدار مناسب در اتاق استفاده کنند، چرا که مقدار زیاد آن باعث پرخاشگری و اضطراب می شود. بنابراین بهتر است از این رنگ به تنهایی استفاده نکنید.

رنگ سبز

رنگ اتاق خواب سبز

رنگ سبز رنگی طبیعی و آرامش بخش است که تاثیر بسیار مثبتی روی کودکان دارد. روانشناسان معتقد هستند این رنگ می تواند روی سرعت خواندن کودکان و همچنین درک مطلب آن ها تاثیر زیادی بگذارد. جالب است بدانید رنگ سبز، اضطراب و استرس را در کودکان کاهش می دهد.

رنگ آبی

آبی دقیقا در نقطه مقابل قرمز قرار دارد و باعث پایین آمدن ضربان قلب و فشار خون و کاهش اضطراب و همچنین عصبانیت و خشم می شود. این رنگ به ویژه برای کودکانی ایده آل است که از اختلالات رفتاری رنج می برند. به طور کل رنگ آبی هم برای اتاق خواب پسران و هم دختران گزینه مناسبی است و سبب آرامش آنان می شود.

رنگ بنفش

این رنگ بیشتر یادآور فضاهای سلطنتی و نشان دهنده بلند پروازی و خودباوری است. بنفش خلاقیت و هوشمندی را به همراه دارد و یکی از گزینه های مناسب و خوب برای اتاق خواب است. به خصوص اگر از طیف های روشن و ملایم آن استفاده شود که زیبایی و ملاحت بسیار زیادی دارد. البته اگر فکر می کنید کودک شما روحیه حساسی دارد، بهتر است از این رنگ به مقدار کمتر استفاده کنید.

رنگ صورتی

رنگ اتاق خواب صورتی

احتمالا با شنیدن این نام بیشتر یاد دختران می افتید اما باید بگوییم که این رنگ بسیار آرامش بخش است و برای هر دو جنس کودکان مناسب است. استفاده از تزئینات و بافت صورتی هنگام خرید کالای خواب و همچنین رنگ اتاق خواب، به هرچه زیباتر شدن اتاق و عدم دلزدگی کودکان کمک زیادی می کند.

رنگ مناسب برای اتاق خواب زوجین

رنگ مناسب برای اتاق خواب زوجین

اتاق خواب زوجین یکی از شخصی ترین مکان ها در هر خانه ای است. برای رنگ اتاق خواب زوجین دنیایی از رنگ ها پیش روی افراد است، اما قطعا همه رنگ ها تاثیر یکسانی ندارند. رنگ اتاق خواب برای زوجین باید رنگی باشد که بعد از یک روز خسته کننده، حال آن ها را خوب کند و به آن ها انرژی دهد تا از پس مسئولیت ها بربیایند.

برخی از رنگ ها بسیار آرامش بخش هستند، اما استفاده بیش از حد آن ها در یک اتاق ممکن است باعث ایجاد جو سنگین شود. از طرفی استفاده زیاد از رنگ های گرم و شاد هم ممکن است باعث دلزدگی فرد از رنگ شود و به جای آرامش، باعث شود فرد به هنگام خواب، دچار استرس و اضطراب شود و کابوس ببیند. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب رنگ برای اتاق خواب، تاثیر رنگ ها را روی خود بسنجید. برای این کار می توانید خود را در محیط های مختلفی از رنگ ها قرار دهید تا متوجه شوید کدام رنگ برای شما مناسب است. به طور کلی هر یک از رنگ های زیر برای اتاق خواب زوجین، تاثیرات زیر را به همراه دارند:

  • رنگ سفید آرامش، صلح و پاکی را به همراه دارد.
  • رنگ آبی آرامش، دوستی و وفاداری را به همراه دارد.
  • رنگ سبز می تواند به افراد آرامش دهد و استرس و اضطراب را از آن ها دور کند.
  • رنگ صورتی باعث افزایش عشق و دوست داشتن بین زوجین می شود.
  • رنگ نارنجی باعث افزایش تمرکز و خواب راحت می شود.
  • رنگ یاسی، رنگی سلطنتی و مقدس است که شجاعت و اعتماد به نفس را در افراد افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *