خواب و سلامتی

روش های رفع زردی تشک خوشخواب بدون آسیب به تشک

رفع زردی تشک

قطعا همه شما می دانید که تمیزی تشک رابطه مستقیمی با سلامتی پوست و موی ما دارد. برای پیشگیری از عفونت های پوستی نباید از معمولی ترین لکه های تشک هم به سادگی گذشت. یکی از رایج ترین لکه هایی که در تشک ایجاد می شود، زردی تشک است که معمولا به دلیل تعریق بدن، استفاده طولانی مدت از تشک، نداشتن روکش برای تشک و غیره به وجود می آید. شستشوی تشک برای از بین بردن لکه ها ممکن است کار سختی باشد. بنابراین بهتر است از روش هایی استفاده کرد که کمترین دردسر را برای رفع زردی تشک دارند. در این مطلب تصمیم داریم روش های مختلفی که برای از بین لکه های روی تشک مناسب هستند را به شما معرفی کنیم.

شاید تصور کنید برای از بین بردن زردی تشک نیاز به راهکارهای سختی دارید اما باید بگوییم که به سادگی با چند روش راحت و در دسترس می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن تشک های خود را تمیز کنید.

استفاده از دستگاه های شوینده خانگی

رفع زردی تشک

یکی از بهترین روش های رفع زردی تشک، استفاده از دستگاه های شوینده خانگی است. فرقی نمی کند تشک شما فنری یا مموری فوم باشد، به راحتی می توانید با استفاده از این دستگاه تشک خود را تمیز کنید. بخارشوی و یا مبل شوی های خانگی یکی از بهترین دستگاه هایی هستند که می توانند زردی را از بین ببرند. این دستگاه ها معمولا قدرت بخار و موتور مکنده دارند که می توانند لکه های سخت را با استفاده از بخار نرم کرده و با قدرت مکش خود آن ها را بمکند. البته برخی از لکه های زرد هم هستند که هیچ گاه از روی تشک پاک نمی شوند. برای این که تشک شما به این لک ها دچار نشود، توصیه می کنیم هر چند وقت یک بار تشک خود را با استفاده از دستگاه بخار شوی به خوبی تمیز کنید.

تمیز کردن لکه زرد تشک با استفاده از مواد در دسترس

رفع زردی تشک

شاید بعضی از افراد دسترسی به دستگاه های بخارشوی را نداشته باشند و به دنبال راه حل های ساده تری برای رفع زردی تشک باشند. یکی از موادی که خاصیت تمیز کنندگی فوق العاده زیادی دارد و در اکثر خانه ها هم یافت می شود، جوش شیرین و سرکه است. شما می توانید مقدار کمی جوش شیرین را با کمی سرکه مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند. سپس آن را روی قسمتی از تشک که زرد است بمالید تا لکه از بین رود.

ترکیب صابون با آب اکسیژنه هم یکی دیگر از ترکیبات ساده و راحتی است که می تواند برای از بین بردن این لک ها مناسب باشد. داخل یک ظرف مقداری صابون را رنده کنید و یا از پودر صابون آماده که در فروشگاه ها موجود است استفاده کنید. محلول را با آب مخلوط کرده و کمی آب اکسیژنه به آن اضافه کنید. سپس با استفاده از فرچه ترکیب را به صورت دورانی روی لکه زرد بکشید تا لکه ها محو شوند.

ترکیب جادویی روغن اسطوخودوس و جوش شیرین هم یکی دیگر از بهترین راه ها برای از بین بردن زردی تشک است. برای این کار می تواند مقدار جوش شیرین را تنها با یک الی دو قطره روغن اسطوخودوس ترکیب کنید. این مخلوط را به مدت 15 دقیقه روی لکه مورد نظر قرار دهید و سپس با اسکاج یا فرچه لکه را تمیز کنید. با این کار هم بوی بد تشک از بین می رود و هم لکه ناپدید می شود.

رفع لکه های زرد به کمک شوینده های آنزیم دار

رفع زردی تشک

یکی دیگر از راهکارهای مفید برای رفع زردی تشک استفاده از مواد شوینده ای است که در ترکیبات خود آنزیم دارند. پاک کننده های آنزیم دار در همه فروشگاه ها موجود هستند و شما می توانید هر کدام را که خواستید برای خود تهیه کنید. برای پاک کردن لکه خون و یا لکه زرد، مقدار کافی از پاک کننده روی قسمت مورد نظر اسپری کنید.15 دقیقه به آن فرصت دهید تا آنزیم ها در لکه نفوذ کرده و آن را از بین ببرند. سپس یک پارچه تمیز روی لکه بمالید و آن را کاملا از روی تشک پاک کنید. این عمل را می توانید چندین بار تکرار کنید تا هیچ اثری از آن باقی نماند.

از بین بردن لکه ادرار از روی تشک

یکی از بدترین لکه هایی که ممکن است روی تشک های تخت ایجاد شود، لکه ادرار است که نه تنها یک رنگ زرد بسیار بد رنگ روی تشک ایجاد می کند، بلکه باعث بوی بد آن هم می شود، چرا که ادرار می تواند در سطح تشک نفوذ کند. برای رفع زردی تشک ناشی از ادرار شما راه حل های مختلفی پیش رو دارید که می توانید هر کدام را که برای شما راحت تر بود انجام دهید.

رفع زردی تشک
  • روش اول: مقداری آب گرم در یک ظرف ریخته و به آن کمی جوش شیرین اضافه کنید تا حالت خمیری شکل پیدا کند و سپس خمیر را روی لکه ادرار به مدت 15 دقیقه قرار دهید و بعد از آن با یک پارچه مرطوب لکه را پاک کنید.
  • روش دوم: مقداری سرکه سفید را با استفاده از آب پاش، روی قسمت مورد نظر تشک اسپری کنید و 15 دقیقه به آن فرصت دهید تا لکه پاک شده و سپس یک دستمال مرطوب تمیز روی آن بکشید.
  • روش سوم: مقداری مایع ظرفشویی روی یک پارچه مرطوب و تمیز بمالید و پارچه را به مدت 15 دقیقه روی لکه قرار دهید و در آخر محل مورد نظر با پارچه ای تمیز پاک کنید.

وایتکس شوینده ای مناسب برای از بین بردن لکه ها

یکی از شوینده هایی که برای سفید کردن تشک بسیار کاربرد دارد، وایتکس است که از ترکیب ماده آب ژاول در محلول سدیم کلراید به دست می آید. این ترکیب باعث شده تا وایتکس به یکی از قدرتمندترین سفید کننده ها تبدیل شود. وایتکس به راحتی می تواند هر نوع لکه زرد، قهوه ای، قرمز و غیره را از روی تشک پاک کرده و بوی بد ناشی از لکه ها را هم از بین ببرد. از آن جایی که ممکن است استفاده مستقیم از وایتکس روی تشک، حساسیت ایجاد کند، بهتر است وایتکس را با کمی آب ولرم مخلوط کرده و سپس با یک دستمال تمیز روی تشک بکشید.

در این مطلب به راه های مختلفی برای از بین بردن لکه های زرد روی تشک اشاره شد، که شما می توانید از هر یک از آن ها که برایتان مقدور است استفاده کنید. اما بهترین کار جلوگیری از ایجاد لکه است تا دیگر درگیر پاک کردن آن نباشید. چرا که همانطور که در بالا نیز گفته شد برخی از این لکه های زرد ممکن است هیچ وقت از روی تشک پاک نشوند. بنابراین بهتر است به صورت دوره ای اقدام به تمیز کردن تشک کنید و از یک محافظ تشک ضد آب برای تشک خود استفاده کنید تا دیگر درگیر پاک کردن لکه های مختلف از روی تشک نشوید و تشکتان نیز بوی بدی نگیرد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *