صنعت نساجی

راهنمای خرید پرده (چه فاکتورهایی در انتخاب پرده مناسب تاثیر گذارند؟)

راهنمای خرید پرده

پرده یکی از مهمترین اجزای دکوراسیون در منازل، ادارات، هتل ها و غیره محسوب می شود. انتخاب پرده در ایجاد فضای دلنشین در محیط های مختلف و انتقال حس خوب به افراد بسیار موثر است. پرده ها انواع مختلفی دارند و بر حسب مکانی که در آن نصب می شوند، می توانند کاربرد های گوناگونی نیز داشته باشند. برای انتخاب و خرید پرده متناسب با مکان مورد نظر، باید به نکات و فاکتور های خاصی توجه کرد. ما در این مطلب قصد داریم در مورد این فاکتور ها با شما صحبت کرده و راهنمای خرید پرده کاملی در اختیار شما قرار دهیم، پس تا پایان همراه ما باشید.

پرده ها را بر اساس فاکتور های مختلفی دسته بندی می کنند. مثلا بر اساس محلی که در آن نصب می شوند به پرده هتلی، پرده اداری، پرده حمام و غیره تقسیم می شوند. از نظر جنس و نوع پارچه مصرفی نیز دارای انواع مختلفی مانند پرده حریر، پرده کتان، پرده توری و غیره هستند. امروزه مدل های مختلف و متنوعی از پرده ها در بازار وجود دارد که کار انتخاب را دشوار می کند. پرده های پانچ، پرده های شید، پرده های کرکره ای و غیره از جمله جدید ترین این مدل ها هستند. پس با ادامه راهنمای خرید پرده همراه شما هستیم تا فاکتور های تاثیر گذار در انتخاب پرده مناسب را بیان کنیم.

برای انتخاب میان انواع مختلف پرده ها که هر کدام کاربرد و کارایی مخصوص به خود را دارند باید به نکات خاصی توجه داشته باشید. در این راهنمای خرید پرده برخی از این نکات را برای شما توضیح خواهیم داد.

محل نصب پرده

مهمترین و اولین نکته ای که در راهنمای خرید پرده به شما ارائه می شود محل نصب پرده است که در هنگام انتخاب و خرید پرده باید مد نظر قرار دهید. به عنوان مثال پرده ای که مناسب محیط خانه، پذیرایی و یا اتاق خواب است معمولا مناسب محیط های اداری نخواهد بود. بنابراین توجه به محل نصب و استفاده از پرده بسیار ضروری خواهد بود. از طرفی باید به محیط و فضای آن مکان هم توجه کنید. مثلا برای اتاق خواب معمولا از پرده هایی استفاده می کنند که بتواند مانع از ورود نور به داخل اتاق شده تا افراد خواب آرامتری داشته باشند. ولی برای محیط آشپزخانه از پرده هایی استفاده می کنند که قابلیت شستشوی راحت تری داشته باشد.

رنگ پرده

راهنمای خرید پرده

نکته مهم دیگر در هنگام انتخاب پرده، توجه به رنگ آن است. امروزه پارچه های مختلف در رنگ های مختلف تولید می شوند. حتی اگر رنگ مورد نظر خود را پیدا نکردید، می توانید آن را سفارش دهید تا برایتان تولید کنند. برای انتخاب رنگ پرده باید به مکان مورد نظرتان و همچنین دکوراسیون محل مورد نظر توجه کنید. به عنوان مثال اگر قصد انتخاب پرده برای اتاق کودک یا نوجوان را دارید، بهتر است از رنگ های شاد و پر انرژی استفاده کنید.

همچنین باید به متراژ فضای مورد نظرتان هم دقت کنید. همانطور که می دانید رنگ ها تاثیرات فوق العاده ای در بزرگتر و دلبازتر نشان دادن فضا و یا بالعکس کوچک و دلگیر نشان دادن فضا دارند. معمولا برای اتاق ها و یا سالن های کوچک بهتر است از رنگ های شاد و طرح های ساده و خلوت استفاده کنید. در عوض می توانید در سالن هایی با متراژ بالا از رنگ های تیره و گرم استفاده کرد. در خانه های کم نور بهتر است از پرده هایی با رنگ روشن استفاده کرد.

طرح پرده

راهنمای خرید پرده

فاکتور دیگر در هنگام خرید و انتخاب پرده، طرح آن است. همانطور که گفته شد امروزه طرح های متنوعی از پرده ها تولید می شوند. برای انتخاب طرح پرده مورد نظر باید به سبک دکوراسیون مکان دقت زیادی کنید. به عنوان مثال زمانی که سبک دکوراسیون شما مینیمال و ساده است و اغلب وسایل خانه مانند مبل و فرش همگی ساده و بدن طرح های شلوغ هستند، می توانید از پرده هایی با طرح های مختلف استفاده کنید. اما زمانی که فرش، مبلمان و یا کاغذ دیواری خانه شما طرح های شلوغی دارد، هرگز از پرده های شلوغ با رنگ های تیره استفاده نکنید. این کار باعث دلگیر شدن فضا و عدم آرامش بخشی آن خواهد شد.

جنس پرده

جنس پرده هم از فاکتور های بسیار مهم در انتخاب پرده است. به طور کلی سعی کنید از پارچه های با کیفیت در انتخاب پرده استفاده کنید. به دلیل این که پرده ها جزء دکوراسیون منزل یا سایر مکان ها هستند و نمی شود هر بار عوضشان کرد. بهتر است با توجه به مکانی که قصد نصب پرده را دارید، پارچه ای مناسب انتخاب کنید. به عنوان نمونه برای پرده های آشپزخانه بهتر است پارچه ای انتخاب شود که قابلیت شستشو داشته باشد. کیفیت بالا و عمر طولانی داشته و با شستشوی مکرر از بین نرفته و شکل و شمایل آن تغییر نکند.

برای مکان هایی مانند پذیرایی می توانید از پرده های ظریف تر استفاده کنید. به دلیل این که پرده های پذیرایی کمتر کثیف می شوند. یا برای اتاق خواب باید از پارچه هایی استفاده شود که جلوی دید افراد دیگر از بیرون گرفته شود تا حریم خصوصی افراد حفظ شود. البته هیچ قانون کلی در این مورد وجود ندارد و باید طبق شرایط محل و دکوراسیون و مطابق با سلیقه افراد پرده مورد نظر انتخاب و دوخته شود. جالب است بدانید کیفیت پارچه پرده در طرح نهایی و زیبایی کار بسیار تاثیر گذار است. همچنین باید جنس پرده با طرحی که انتخاب می کنید هم همخوانی داشته باشد.

سبک پرده

راهنمای خرید پرده

دوخت پرده ها به سبک های مختلفی انجام می شود. سبک پرده ها به دو نوع سبک مدرن و سبک کلاسیک تقسیم می شود. پرده هایی که شکل و طرح های خاصی دارند و معمولا با کتیبه و والان همراه هستند، جزو پرده های کلاسیک محسوب می شوند. معمولا از پرده های کلاسیک در فضاهای اشرافی، تجملاتی و برای محیط هایی مانند حال و پذیرایی و اتاق های خاص در هتل های شیک و مجلل استفاده می شود.

پرده های ساده که تزیینات خاصی ندارند، والان و کتیبه نمی خورند جزو پرده های مدرن محسوب می شوند. امروزه پرده های مدرن طرفداران زیادی پیدا کرده اند. پرده های مدرن می توانند دکوراسیون خاص و منحصر به فردی را به وجود بیاورند.

با توجه به مطالبی که گفته شد انتخاب پرده برای مکان های مختلف کار بسیار مهمی است. می توان گفت انتخاب اشتباه می تواند هم هزینه افراد را به هدر داده و هم محیطی بسیار بد و زشت را به وجود بیاورد. در کنار همه فاکتور هایی که در بالا به آن ها اشاره شد، موارد دیگری نیز وجود دارند که بهتر است به آن ها هم دقت کنید. مواردی از قیبلی ضخامت پرده ها، ارتفاع و عرض پرده ها، الحاقات پرده و اکسسوری های به کار رفته در آن ها و غیره از جمله موارد دیگری هستند که باید به آن ها توجه داشت.

بهتر است در هنگام انتخاب پرده با افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، مشورت کنید. تمامی جوانب را در نظر بگیرید. حتی به بعد اقتصادی و میزان هزینه ای که مد نظر دارید هم توجه کنید. بهتر است با طراح دکوراسیون منزل خود هماهنگ باشید تا بتوانید بهترین و مناسب ترین پرده را برای مکان مورد نظرتان انتخاب کنید. به یاد داشته باشید پرده مناسب می تواند در نوع انرژی و میزان آرامشی که از محیط دریافت می کنید نقش و تاثیر بسزایی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *