سرویس خواب

آموزش تصویری دوخت روبالشی زیپ دار

دوخت روبالشی زیپ دار

یکی از مواردی که در سلامت پوست و موهای شما تاثیر گذار است نظافت سرویس خواب است. چرا که سرویس خواب در طول شب با پوست بدن در تماس هستند و باکتری ها و آلودگی ها را به خود جذب می کنند و باعث ایجاد حساسیت و جوش های پوستی می شوند. از این رو شما باید هر دو هفته یکبار روبالشی تان را بشویید. اما اگر بخواهید در هر بار شستشو دائما دوخت لبه روبالشی را باز کنید و پس از شستشو مجددا بدوزید پارچه روتختی به مرور خراب می شود. بنابراین به جای تکرار مداوم این کار طاقت فرسا استفاده و دوخت روبالشی های زیپ دار می تواند کار را ساده تر کند. حال اگر قصد دارید روبالشی سرویس خوابتان را خودتان بدوزید این آموزش می تواند به شما کمک کند، پس همراه ما باشید.

روبالشی و انواع آن

روبالشی یا کاور بالش به کاور پارچه ای می گویند که بر روی بالش کشیده می شود و از کثیف شدن آن و ارتباط مستقیم با پوست جلوگیری می کند. اما روبالشی ها انواع مختلفی دارند و از نظر طرح و جنس به دسته بندی زیر تقسیم می شود:

  1. روبالشی ساتن ابریشم: روبالشی ساتن ابریشم یکی از بهترین و مرغوب ترین انوع روبالشی است که به دلیل اصطکاک کم با پوست و ارگانیک بودن، برای خوابی همراه با پوست و مویی سالم بهترین انتخاب است.این روبالشی ظاهری شبیه به ابریشم دارد و در طرح ها و رنگ های مختلف در بازار موجود است.
  2. روبالشی مخملی: روبالشی های مخملی ظاهری نرم و لطیف و سلطنتی دارند و بسیار مورد توجه عروس و داماد ها قرارمی گیرند. شما می توانید این روبالشی را در طرح ها و رنگ های مختلف خریداری کنید و در فصل های مختلف سال از آن استفاده کنید. پارچه مخمل از پنبه تولید می شود و می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.
  3. روبالشی سه بعدی: این نوع روبالشی ها جنبه زیبایی دارند، مخصوصا بین کودکان و نوجوانان بسیار پر طرفدار هستند. امروزه چاپ بر روی روبالشی در طرح ها و رنگبندی های مختلف انجام می شود تا مطابق سلیقه شما باشد.
  4. روبالشی کتان: در تهیه این روبالشی همانطور که از اسمش پیداست از پارچه کتان استفاده شده و معمولا در طرح و رنگ های ساده و تک رنگ در بازار عرضه می شود.
  5. روبالشی طرح دار: در این روبالشی ها تنوع بالایی از طرح های گل، پروانه، پترن های زیبا و غیره می تواند سبب زیبایی روبالشی شما شود.

وسایل مورد نیاز برای دوخت روبالشی زیپ دار

اگر شما هم علاقه مند به خیاطی هستید و دل تان می خواهد هر چه می خواهید را خودتان بدوزید ما به شما کمک می کنیم تا در کمترین زمان و به راحت ترین روش برای خود روبالشی زیپ دار تهیه کنید. اولین قدم برای دوخت روبالشی خرید وسایل مورد نیاز است که برای دوخت آن، به وسایل زیر نیاز دارید:

  1. انتخاب و خرید پارچه با توجه به ویژگی ها و نیاز هایی که دارید.
  2. چرخ خیاطی
  3. پایه زیپ دوزی چرخ
  4. زیپ
  5. بشکاف
  6. سوزن ته گرد مرواریدی
  7. قیچی خیاطی
  8. نخ متناسب با پارچه

مراحل و نحوه دوخت رو بالشی زیپ دار

برای دوخت روبالشی زیپ دار مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: اندازه گیری بالش

اولین مرحله در دوخت روبالشی زیپ دار اندازه گیری بالش، مقدار پارچه مورد نیاز و برش پارچه است؛ اگر بالش شما بالش آماده بازاری است ابعاد استاندارد آن 50 در 70 سانت است. اما اگر خودتان بالش را درست کرده اید قبل از برش رو بالشی نیاز است تا ابعاد آن را اندازه گیری کنید. برای اندازه گیری بالش باید دور تا دور بالشت را اندازه گیری کنید و به اندازه 2 سانت جا دوخت مد نظر داشته باشید.

مرحله دوم: برش پارچه

دوخت روبالشی زیپ دار

دو سر پارچه را از قسمتی که برش نخورده است یا به اصطلاح دو لبه ترکی پارچه را روی هم قرار دهید. همانطور که گفته شد اگر از بالش آماده بازاری استفاده می کنید ابعاد آن 50 در 70 سانت است؛ بنابراین 2 تکه پارچه در ابعاد 74 در 54 سانتی متری برش بزنید. (این 2 سانت اضافه برای جای دوخت است که از هر طرف پاچه در نظر گرفته می شود.)

نکته: اگر پارچه شما راه راه است یا پترن خاصی دارد حواستان باشد که طرح ها روی یکدیگر قرار بگیرند تا پس از دوخته شدن ظاهر بدی به خود نگیرد.

برش

قسمت بالایی روی روبالشی را بردارید؛ آن را اندازه گیری کنید و به سه قسمت فرضی تقسیم کنید. حال قسمت سوم آن را با صابون خط صافی بکشید و با قیچی برش بزنید.

مرحله سوم: دوخت زیپ

دوخت روبالشی زیپ دار

در این مرحله زیپ را باز کنید و بین دو تکه بریده شده قرار دهید و با سوزن فیکس کنید تا برای دوخته شدن آماده باشد. حتما ابتدا و انتهای زیپ تان را روی پارچه با سوزن یا صابون خیاطی علامت گذاری کنید تا در حین دوخت دچار مشکل نشوید. (محلی که علامت گذاری می کنید محل باز و بسته شدن زیپ است.) اکنون از آخر زیپ که علامت گذاری کردید شروع به دوختن کنید. (اگر تازه شروع به کار خیاطی کردید و خیلی حرفه ای نیستید می توانید ابتدا زیپ را به پارچه کوک بزنید و پس از آن توسط چرخ خیاطی شروع به دوختن کنید.) تا زمانی که به اول آن برسید.

دوخت زیپ

پس از دوخته شدن زیپ باید آن را اتو کنید؛ برای این کار باید قسمت لبه زیپ را با اتو پرس حسابی اتو بکشید تا صاف و یک دست شود. حال زیپ رو بالشی شما آماده است. اکنون باید دو روی رو بالشی را از پشت پارچه روی هم بگذارید و دور تا دور رو بالشی را بدوزید سپس آن را برگردانید و مجدد تمام قسمت های آن را اتو کنید تا دوخت تمیز و اصطلاحا شسته رفته ای به شما بدهد.

اندازه های استاندارد بالش و کوسن

برای دوخت روبالشی یا کوسن باید ابتدا ابعاد استاندارد و اولیه آن را در بیاوریم و سپس به سراغ برش پارچه و دوخت آن برویم؛ رو بالشی ها معمولا با ابعاد 50*70 سانتی متر تولید می شوند و سایز استاندارد و پر طرفدار کوسن ها نیز 45*45 است. اگر خودتان بالش یا کوسن را آماده کرده اید حتما قبل از برش پارچه برای رویه، آن را دقیق اندازه گیری کنید تا به مشکل نخورید.

پارچه مناسب برای دوخت روبالشی زیپ دار

امروزه برای دوخت رو بالشی و کوسن از انواع پارچه های طرحدار با جنس های مختلف استفاده می کنند؛ شما نیز می توانید از انواع پارچه های نخی گرم بالا، کتان، مخمل، ساتن ابریشم، پارچه های پنبه ای و غیره استفاده کنید.

نکات مهمی که باید برای دوخت رو بالشی به آن ها دقت کنید

  • قبل از برش پارچه، پارچه را حسابی اتو کنید و آن را بر روی میز پهن کنید تا پارچه صاف و بدون هیچ گونه برجستگی باشد.
  • پارچه های نخی ریش ریش می شوند؛ بهتر است دور تا دور پارچه تان را سردوز بزنید.
  • پس از اتمام دوخت تمام درز های دوخته شده را چک کنید.
  • سعی کنید روی درز را با صابون خیاطی خط بکشید تا دوخت صاف و تمیزی داشته باشید.
  • پس از اتمام کار روبالشی را کامل اتو کنید تا روبالشی تمیز و اتو کشیده ای داشته باشید.

کلام آخر

یکی از راحت ترین کارهایی که می توانید در خانه انجام دهید دوخت روبالشی است؛ اما شما می توانید از سایت های اینترنتی نیز اقدام به تهیه روبالشی های زیپ دار با طرح ها و رنگ های مختلف کنید. همچنین می توانید جهت تهیه انواع کالای خواب به سایت افرا صنعت نگین آسیا مراجعه کنید. ما در مجموعه افرا بهترین و با کیفیت ترین کالاها را برای شما تهیه می کنیم. امیدواریم از مقاله آموزش دوخت روبالشی زیپ دار نهایت لذت و استفاده را برده باشید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *