خواب و سلامتی

خوابیدن بر روی زمین عوارض و تاثیرات آن برای سلامتی

خوابیدن بر روی زمین عوارض و تاثیرات آن برای سلامتی

خوابیدن، یکی از اعمال طبیعی و ضروری برای بدن انسان است که برای حفظ سلامتی و عملکرد بهینه آن بسیار اهمیت دارد. انتخاب محیط مناسب برای خوابیدن، از جمله مواردی است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت خواب و بهبود روحیه ما در طول روز داشته باشد. یکی از گزینه‌های مورد بررسی، خوابیدن روی زمین است؛ در این مقاله قصد داریم درباره مزایا و عوارض خوابیدن روی زمین با شما صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید و ادامه مقاله را از دست ندهید.

برای راحتی بیشتر در هنگام خوابیدن روی زمین، می‌توانید از فرش‌ مناسب، تشک استاندارد، بالش، لحاف و دیگر تجهیزات استفاده کنید. همچنین، تکنیک‌های راحتی مانند استفاده از پتو و یا بالش در زیر پا می تواند محیط آرام و راحتی برایتان ایجاد کند. به هر حال، تمامی این موارد به نیازهای فرد بستگی دارد و اصطلاحا نمی شود برای همه یک مدل نسخه پیچید!! در ادامه به بررسی مزایا و معایب خوابیدن روی زمین خواهیم پرداخت.

یکی از مزیت‌های اصلی خوابیدن روی زمین، برقراری ارتباط با طبیعت است. زمین، به عنوان یک عنصر طبیعی، ارتباط مستقیم با احساسات و وجود ما دارد. با خوابیدن بر روی زمین، احساس اتصال به زمین و طبیعت بیشتر می‌شود، و در نتیجه باعث بهبود روحیه و افزایش احساس آرامش می شود. از دیگر مزایای خوابیدن بر روی زمین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. بهبود گردش خون

هنگامی که بر روی زمین به خواب می روید وزن بدن تان به صورت متعادل در کل بدن پخش می شود و فشار کمتری به لگن، مهره های کمر و شانه هایتان وارد می شود. گردش خون مناسب و ایده آل باعث خون رسانی صحیح به اندام هایی مانند: ریه، شش، قلب و عضلات می تواند سبب بهبود عملکرد آن ها شود.

2. به بهبود وضعیت ستون مهره هایتان در طول روز کمک می کند

اغلب ما انسان ها هنگام نشستن کمی قوز داریم؛ خوابیدن بر روی زمین به اصلاح و تنظیم شدن ستون فقرات و گردن کمک به سزایی می کند. بهبود وضعیت ستون فقرات باعث کاهش درد های عضلانی و اسکلتی بدن می شود و احتمال بیماری هایی مانند میگرن، سردرد و انحراف ستون فقرات را کاهش می دهد.

3. کاهش درد های استخوانی

کنار گذاشتن تخت نرم و گرم به مرور زمان در برخی افراد باعث به وجود آمدن دردهای طولانی مدت می شود. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که بر روی زمین به پهلو می خوابید بهتر است یک بالش طبی برای زیر شانه هایتان استفاده کنید تا فشار وارد شده بر بدن تان کاهش پیدا کند. جالب است بدانید کسانی که به پشت می خوابند؛ بیشترین نفع را از خوابیدن بر روی زمین می برند.

استفاده از بالش طبی برای خوابیدن بر روی زمین

4. برطرف کردن درد سیاتیک

اگر شما هم از بیماری درد سیاتیک رنج می برید باید بدانید که خواب نقش اساسی و مهمی را در کاهش درد تان خواهد داشت. در صورتی که شب گذشته خوب نخوابیده باشید یا پوزیشن مناسبی را برای خوابیدن انتخاب نکرده باشید صبح پس از بیداری درد زیادی را باید متحمل شوید. برای کاهش دادن درد سیاتیک می توانید بر روی زمین به صورت صاف بخوابید تا از فشار وارد شده بر روی نقاط حساس بدن تان بکاهید.

5. جلوگیری از تعریق بدن

همانطور که می دانید هوای گرم در قسمت بالا و هوای سرد در قسمت پایین محیط جمع می شود؛ به همین دلیل خوابیدن بر روی زمین از تعریق شما می کاهد و خواب خوب و آرامی مخصوصا در فصل تابستان را برایتان به ارمغان می آورد. اگر از آن دسته افرادی هستید که به شدت تعریق می کنید بهتر است بر روی زمین تشک پهن کنید و به خواب فرو بروید. اگر باز هم از میزان تعریق تان کم نشد بهتر است از یک محافظ تشک ضدآب استفاده کنید تا از فرسودگی و لک شدن تشک تان جلوگیری کنید.

خوابیدن روی زمین، علاوه بر مزایا، ممکن است با عوارض ناخوشایندی نیز همراه باشد. دو عارضه مهم خوابیدن بر روی زمین عبارتنداز: عدم پشتیبانی مناسب از بدن و مشکلات ناشی از سفتی سطح زمین و محدودیت‌های فیزیکی برای بدن تان است.

1. امکان بروز آلرژی

بروز آلرژی

همانطور که می دانید گرد و غبار در هوا معلق است و گاها بر روی زمین می نشینند؛ در صورت خوابیدن بر روی زمین می تواند سبب بروز حساسیت و بیماری های پوستی در افراد شود. همچنین با خوابیدن بر روی زمین مشکلاتی از جمله آبریزش بینی، خارش، عطسه و سرفه نیز به سراغ تان خواهد آمد.

2. احساس ناراحتی و درد عضلانی

یکی از مسائلی که ممکن است در خوابیدن روی زمین به وجود آید، عدم پشتیبانی مناسب از بدن است. هنگامی که بر روی زمین به خواب می‌روید، بدن تان با سطح سخت زمین به صورت مستقیم در تماس است. این موضوع گاها می تواند باعث عدم توزیع مناسب فشار بر روی برخی نقاط بدن شود و به عضلات و مفاصل تان فشار زیادی وارد کند. این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد گرفتگی و درد در بدن شود. اگر شما نیز از افرادی هستید که خوابیدن بر روی زمین برایتان مشکلاتی ایجاد می کند، می توانید اقدام به خرید و تهیه تشک کنید.

3. بروز احساس سرما

خوابیدن در فصل های گرم سال بسیار لذت بخش و دلنشین است اما در فصل های سرد سال ممکن است باعث بروز بیماری هایی از جمله سرماخوردگی در افراد شود. بهتر است در فصل های سرد سال از پتوهای گرم و لحاف استفاده کنید تا گرمای دلپذیری را برایتان به ارمغان بیاورد.

در فصل پاییز و زمستان، دما کاهش می‌یابد و شرایط آب و هوایی سردتر می‌شود. در این شرایط، خوابیدن روی زمین ممکن است باعث سرد شدن بدن شود که می‌تواند این روش را حتی مضر جلوه دهد. استفاده از امکاناتی مانند گرمایش از کف، فرش‌های گرم، پتوها و لباس‌های مناسب، می‌تواند در حفظ گرمای بدن و ایجاد شرایط راحت‌تر کمک کند.

4. امکان تشدید کمردرد

تشدید کمر درد

هیچ دلیل و صحبت علمی درباره مفید بودن خوابیدن روی زمین وجود ندارد؛ اما در صورتی که تشک تخت تان خیلی نرم است بهتر است یا آن را تعویض کنید و یا بر روی زمین بخوابید تا سطح سفت زمین از بدن تان پشتیبانی کند و از درد های ناحیه کمرتان جلوگیری کند. در این صورت می توانید با پزشک تان مشورت کنید و از یک تشک طبی استفاده کنید تا به بهبود دردهای کمرتان کمک کنید.

به طور کلی، عوارض این کار مرتبط با عدم پشتیبانی مناسب از بدن، مشکلات ناشی از سرما، سفتی سطح زمین و محدودیت‌های فیزیکی است. در نظر داشته باشید که استفاده از فرش یا زیر انداز مناسب و یا ایجاد شرایط مساعد قبل از خوابیدن روی زمین، می‌تواند به کاهش این عوارض کمک کند.

1.افراد سالمند

همانطور که می دانید افراد سالمند استخوان ها و بدن ضعیفی دارند و اکثر از درد های عضلانی و اسکلتی بدن شان رنج می برند. خوابیدن بر روی زمین در افراد میان سال و سالمند به هیچ عنوان توصیه نمی شود و در صورت خوابیدن بر روی زمین امکان ایجاد و افزایش درد در ناحیه کمر را دارند.

2. زنان باردار و مادران شیرده

شیردهی به صورت دراز کشیده

بنا به شرایط خانم های باردار توانایی خوابیدن بر روی زمین را ندارند؛ و در صورت عدم رعایت این نکته خوابیدن برای آن ها بسیار سخت و دردناک خواهد بود. همچنین مادران شیرده نیز به دلیل گذراندن دوره بارداری و زایمانی که داشتند همچنان دچار درد در ناحیه شکم هستند؛ خوابیده شیردهی به نوزاد می تواند این عمل را سخت تر کند.

3. بیماران کم تحرک و یا افراد معلول

افراد کم تحرکی که به دلیل بیماری های مختلف نمی توانند در طول روز فعالیت داشته باشند بهتر است به هیچ عنوان روی زمین نخوابند؛ این افراد در صورت خوابیدن بر روی زمین و تشک نامناسب دچار درد های شدید و گاها زخم بستر می شوند.

با توجه به اینکه هر فرد نیازها و ترجیحات مختلفی در خوابیدن دارد، بهتر است روشی را انتخاب کنید که برای شما راحتی و خوابی بهتر را فراهم کند. این امر نیازمند آزمون و خطا و استفاده از تجربه شخصی است. بهترین راهکار، یافتن ترکیبی از روش‌ها و تکنیک‌هایی است که با نیازها و شرایط شما سازگاری دارد، هرچند اگر می‌خواهید مطمئن شوید که هیچگونه آسیبی در هنگام خواب به بدن شما وارد نمی شود، توصیه می کنیم از تشک های استاندارد برای خواب استفاده کنید. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد، همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد پد تشک می توانید به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *