هتلداری

راهنمای خرید موکت هتلی و آشنایی با انواع آن

راهنمای خرید موکت هتلی

خرید موکت برای هتل یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید با دقت زیادی انجام شود. هتل ها برای اینکه بتوانند بهترین شرایط و محیط را برای استراحت و اقامت مسافران فراهم کنند، باید از بهترین امکانات استفاده کرده و به شکلی حرفه ای دکور و چیدمان شوند. موکت هتلی نیز که به عنوان یکی از رایج ترین کفپوش ها در هتل شناخته می شود، نقش موثری در ایجاد حس آرامش و امنیت مسافران دارد. البته استفاده از موکت برای پوشش سالن ها، راهروها و اتاق مهمانان مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه حتما با آن ها آشنا می شویم. برای اینکه بتوانید از میان تنوع محصولات موجود در بازار، بهترین و مناسب ترین نوع موکت هتلی را انتخاب کنید، قصد داریم راهنمای جامع خرید این محصول را در اختیارتان قرار دهیم.

شاید بهتر باشد پیش از اینکه نکات مهم خرید موکت هتلی را شرح دهیم کمی با این محصولات و مزایای استفاده از آن ها آشنا شویم. همانطور که مطلع هستید، بخش مهمی از کیفیت و لذت سفر به یک شهر یا کشور خاص مربوط به خدمات اقامتی آن می شود. هر چه مسافران و گردشگران از محل اقامت خود رضایت بیشتری داشته باشند، طبیعتا نظر آن ها در مورد منطقه گردشگری موردنظر مثبت تر خواهد بود.

هتل ها مهم ترین اقامتگاه ها برای استراحت و اسکان مسافران هستند. هر چه هتل خدمات بهتری به مراجعین خود ارائه کند، قطعا ستاره و امتیاز بیشتری دریافت خواهد کرد؛ بنابراین هتلداران تمام سعی و تلاش خود را به کار می گیرند تا در خرید تجهیزات هتلی و انتخاب لوازم اتاق ها نهایت دقت و حساسیت را داشته باشند. موکت هتلی که از آن به عنوان کفپوش استفاده می شود، یکی از وسایل ضروری و موردنیاز هتل است که می تواند مزایای زیادی را با خود به همراه داشته باشد؛ در ادامه با چند مورد از این مزایا آشنا می شویم.

موکت هتلی چیست؟

1. تنوع بالا در طراحی و رنگ بندی

یکی از امتیازاتی که می توانید با خرید موکت هتلی از آن بهره مند شوید، طراحی زیبا و منحصر به فرد این محصولات است. تمام وسایلی که به عنوان تجهیزات هتلی شناخته می شوند باید علاوه بر کاربرد اصلی خود، از نظر طراحی و زیبایی ظاهری نیز شرایط قابل قبولی داشته باشند تا فضای هتل به یک مکان لوکس و لاکچری تبدیل شود.

موکت ها نیز در این مورد نقش مهمی ایفا می کنند و می توانند روی وجهه و نمای بخش های مختلف هتل تاثیر زیادی داشته باشند. یکی از مواردی که باعث می شود مشتریان تمایل زیادی به اقامت در یک هتل خاص داشته باشند، همین زیبا بودن محیط هتل است. موکت های هتلی از نظر جنس، طرح و رنگ بندی بسیار متنوع هستند و می توان با انتخاب بهترین نمونه های آن به عنوان کفپوش هتل، فضای جذاب تری را برای مسافران ایجاد کرد.

2. دوام و ماندگاری بالا

موکت ها یکی از بهترین، مقاوم ترین و بادوام ترین کفپوش های هتلی هستند. در برابر خوردگی، پوسیدگی، ضربه و فشار، نسبت به سرامیک و کاشی مقاومت بیشتری دارند؛ اگر در خرید موکت، به سراغ محصولات درجه یک و مرغوب بروید، می توانید بین 5 الی 10 سال از آن ها به خوبی استفاده کنید. این موضوع همچنین باعث صرفه جویی در هزینه های هتل نیز می شود و به این شکل دیگر احتیاجی به تعویض مرتب کفپوش ها نیست.

3. بهترین عایق سر و صدا

یکی از مزایای جالب توجه موکت هتلی، همین عایق بودن در برابر سر و صدا است. هتل ها محلی هستند که در طول روز میزان رفت و آمد و تردد در آن ها بسیار بالاست. این آمد و شدها و حتی سرویس دهی مرتب خدمه به مهمانان می تواند سبب ایجاد آلودگی های صوتی شود. برای اینکه آلودگی صوتی به حداقل ممکن برسد، می توان از موکت به جای هر نوع کفپوش دیگر استفاده کرد. موکت ها در جذب صدا بسیار موثر عمل می کنند و می توانند با ایجاد فضایی آرام، محیط را برای استراحت مسافران آماده کنند.

4. بهره وری در انرژی

جالب است بدانید که استفاده از موکت هتلی تنها برای زیبایی محیط هتل به کار نمی رود. موکت ها به عنوان عایق انرژی نیز شناخته شده اند. این موضوع بخصوص در فصول سرد سال که انرژی بیشتری مصرف می شود، اهمیت بیشتری پیدا می کند. الیاف به کار رفته در موکت به نحوی است که گرما را به خوبی در خود حفظ می کنند و علاوه بر ایجاد محیطی آرام، امن و گرم، از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری به عمل می آورند.

5. مقرون به صرفه بودن

هتلداران برای تجهیز کردن هتل لیست خرید بلند و بالایی پیش روی خود دارند. مجهز کردن هر بخش از هتل به بودجه قابل توجهی نیاز داشته و از این رو، مسئولین خرید باید برای صرفه جویی در هزینه ها، در انتخاب کالا و لوازم هتل نهایت دقت را به خرج دهند.

انتخاب و خرید موکت به عنوان کفپوش هتل می تواند یکی از مقرون به صرفه ترین و اقتصادی ترین انتخاب های ممکن باشد. موکت ها در مقایسه با انواع قالی، قالیچه، کاشی، سرامیک، سنگ و… محصولات ارزان تر و بادوام تری هستند. البته این هزینه تنها مربوط به قیمت محصولات نمی شود. در این مورد هزینه هایی همچون هزینه نصب و نگهداری موکت نیز در نظر گرفته شده اند. همانطور که اشاره کردیم، موکت ها در مقایسه با دیگر انواع کفپوش آسیب پذیری کمتری دارند و نگهداری از آن ها راحت تر است. نصب آن ها نیز به کمک چسب مخصوص به راحتی قابل اجراست. بنابراین موکت از نظر اقتصادی می تواند بهترین گزینه ممکن برای انتخاب کفپوش هتل باشد.

انواع موکت هتلی

حال که با مزایای موکت هتلی آشنا شدیم وقت آن رسیده تا نکاتی را در خصوص نحوه انتخاب و خرید این محصولات ارائه کنیم. از آن جایی که موکت هتلی به دلیل ویژگی ها و مزایایی که دارد بیشتر مورد توجه هتلداران قرار گرفته است، طبیعی است که میزان تقاضا برای خرید آن در بازار بالا باشد. به هر میزان که تقاضا برای خرید یک محصول افزایش پیدا کند، عرضه نیز بیشتر می شود. بنابراین شما به هنگام خرید موکت با فروشگاه ها و برندهای متعددی روبرو خواهید بود که شاید انتخاب محصول را برایتان کمی سخت کند. در ادامه با ارائه چند نکته مهم، شما را در خرید بهترین موکت هتلی همراهی می کنیم.

1. در نظر داشتن طرح و مدل موکت

قبل از اینکه هر اقدامی برای خرید موکت انجام دهید، باید یک تصویر روشن و واضح از آن چه که می خواهید در هتل داشته باشید به ذهن بیاورید. موکت ها بخش اعظمی از فضای هتل را در بر می گیرند. از جمله بخش هایی که از موکت به عنوان کفپوش استفاده می شود می توان به سالن های آمفی تئاتر، سالن های همایش، لابی، راهروها، راه پله ها، اتاق مهمانان و… اشاره کرد.

پس می توان گفت در هر بخشی که مهمانان به آن سر بزنند می توانند این کفپوش را زیر پای خود احساس کنند. بنابراین موکت باید از نظر طرح، رنگ و مدل، بهترین شرایط ممکن را داشته باشد تا بتواند احساس امنیت، راحتی و آسایش را به خوبی به افراد منتقل کند. این محصولات از نظر طراحی و رنگ بندی تنوع فوق العاده بالایی دارند. به همین جهت باید در انتخاب آن ها از افراد متخصصی که در حوزه طراحی دکوراسیون مهارت کسب کرده اند کمک گرفته شود. این افراد با توجه به دیگر تجهیزات موجود در هتل، رنگ بندی، تم و سبک دکوراسیون هتل، بهترین نوع موکت را پیشنهاد می دهند.

طرح و عکس موکت هتلی

2. توجه به رنگ موکت

یکی از نکات بسیار مهم در خرید موکت هتلی، توجه به رنگ بندی آن است. رنگ، تاثیر بسیار زیادی روی شکل و فضای هتل دارد. موکت ها از نظر رنگ بندی طیف وسیع و گسترده ای دارند. به همین دلیل دست خریداران در این مورد کاملا باز است و قدرت انتخاب آن ها بالاست. در خصوص رنگ موکت باید به چند مورد اساسی توجه داشت که این موارد به شرح زیر هستند:

  • ثبات رنگ موکت: موکت ها به عنوان کفپوش هتل دائما در معرض لگدمال شدن هستند. بنابراین باید از ثبات رنگ بالایی برخوردار باشند تا در اثر تردد مداوم دچار کدری یا کمرنگی نشوند. در این مورد یک سری تست ها روی موکت انجام می شود تا اطمینان حاصل گردد که میزان مقاومت و دوام موکت در برابر محو شدن رنگ به چه میزان است. در پایان این تست به کیفیت موکت از 1 تا 5 امتیاز می دهند که امتیاز 5 نشان دهنده بهترین نوع کیفیت رنگ در موکت است.
  • میزان بازتاب نور: رنگ موکت در بازتاب و منعکس کردن نور محیط بسیار تاثیرگذار است. اگر به سراغ رنگ های روشن بروید، محیط هتل زنده تر و روشن تر به نمایش گذاشته خواهد شد. اما رنگ های تیره، نور را به خوبی منعکس نمی کنند و از این رو محیط هتل را دلگیرتر، بسته تر و به نوعی تَنگ تر نشان می دهند.
  • توجه به ابعاد اتاق مهمانان: اگر ابعاد اتاق مهمان کوچک تر است و می خواهید آن را بزرگ تر از آنچه که هست نشان دهید، بهتر است به سراغ موکت هایی با رنگ روشن بروید. درمقابل موکت های تیره برای فضاهای بسیار بزرگ و وسیع انتخاب بهتری هستند.
  • توجه به تم و دکوراسیون هتل: در صورتی که تمایل دارید موکت ها بیشتر در معرض دید افراد قرار گیرند، بهتر است رنگی متضاد با تم اصلی هتل داشته باشند. در غیر اینصورت می توان رنگ موکت را متناسب با رنگ دیوارها، پرده ها و… انتخاب کرد.
رنگ بندی موکت هتلی

3. توجه به کیفیت جنس موکت

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در خرید موکت هتلی، توجه به کیفیت جنس آن است. در خصوص جنس موکت باید به دو اصل مهم توجه داشت.

اصل اول: مقاومت در برابر رفت و آمد زیاد

موکتی که در فضای هتل استفاده می شود بیشتر از هر نوع موکت دیگری در معرض رفت و آمد است. از تردد مکرر مهمانان و خدمه هتل گرفته تا کشیدن انواع بار و چمدان روی آن ها، همگی می توانند کیفیت موکت را دستخوش تغییراتی کنند. در صورتی که جنس موکت مرغوب و درجه یک نباشد، در این رفت و آمدها کیفیت و انسجام اولیه خود را از دست خواهد داد. موکت باید از دوام و مقاومت بالایی برخوردار باشد تا بتواند در اثر این ترددهای مداوم دچار فرسایش و پوسیدگی نشود. هر چه تراکم الیاف موکت بیشتر باشد، مقاومت آن نیز به مراتب بیشتر خواهد بود. موکت هایی که پرز بلندی دارند معمولا آسیب پذیرتر هستند پس بهتر است به سراغ این محصولات نروید.

اصل دوم: مقاومت در برابر حریق

یکی از اصول مهمی که باید حتما در خرید موکت هتلی به آن توجه داشته باشید، میزان مقاومت آن در برابر آتش است. جالب است بدانید که امروزه انواعی از موکت های هتلی به بازار عرضه شده اند که ضد حریق هستند. ضد حریق بودن موکت به این معناست که در اثر آتش سوزی، سبب شعله ورتر شدن آتش نشده و نسبت به دیگر تجهیزات اشتعال زا، حریق را کمتر گسترش می دهد. این یکی از ویژگی های بارز موکت هتلی است که می توانید آن را در برخی از محصولات موجود در بازار مشاهده کنید. برای افزایش ایمنی هتل بهتر است به سراغ این نوع موکت ها بروید که از سلامت و ایمنی افراد به هنگام آتش سوزی بیشتر محافظت می کنند.

موکت هتلی با کیفیت

4. شرایط نگهداری از موکت

همین رفت و آمدهای زیاد در هتل، باعث می شود تا موکت ها زودتر کثیف شوند. بنابراین نگهداری از آن ها بسیار سخت خواهد بود. مسئولین خرید موکت باید در این مورد کمی هوشیارانه عمل کرده و به سراغ محصولاتی بروند که کمترین میزان آلودگی و چربی را جذب کنند.

همچنین هر چه موکت طرح و مدل ساده تری داشته باشد، نگهداری و تمیز کردن آن نیز آسان تر خواهد بود. به عنوان مثال، جاروبرقی کشیدن موکت هایی با طرح های برجسته، کار سخت تری است و باید زمان بیشتری برای آن صرف کرد. این موضوع هم باعث خستگی نیروهای خانه دار هتل می شود و هم زمان و انرژی زیادی را صرف این کار می کند. بنابراین با یک انتخاب درست و مناسب می توان از همه این مشکلات پیشگیری کرد.

مورد دیگر اینکه متریال به کار رفته در موکت باید به نحوی باشند که در اثر رطوبت یا خیس شدن، بوی نامطبوعی ایجاد نکنند. موارد بسیاری را شاهد بوده ایم که به واسطه رطوبت زیاد هتل (هتل هایی که در مناطق ساحلی خدمات ارائه می کنند)، موکت ها دائما دارای نم و بوی نامطبوع هستند و حالت ناخوشایندی را برای مهمانان ایجاد می کنند. پس به این موضوع نیز در خرید موکت باید توجه داشته باشید.

موکت هتلی ضد آب

5. در نظر داشتن نقشه کف هتل

برای هر بخشی از هتل که قصد دارید اقدام به خرید موکت کنید، باید از قبل یک نقشه دقیق در اختیار داشته باشید. اینگونه می توانید در هزینه های خود نیز صرفه جویی داشته باشید. در این مورد باید کمی دقیق عمل کنید. مساحت فضای موردنظر و نحوه قرارگیری موکت در گوشه ها را به دقت ارزیابی و اندازه گیری کنید تا در نهایت بتوانید متناسب با بودجه ای که در اختیار است، بهترین نوع موکت را با اندازه کافی تهیه نمایید.

موکت هتلی زیبا

6. دقت به اعتبار فروشنده محصول

اگر می خواهید از کیفیت، سلامت و اصالت محصول اطمینان کافی داشته باشید، باید به سراغ فروشگاه های معتبر و شناخته شده بروید. این موضوع پروسه خرید را برای شما راحت تر می کند. چرا که فروشگاه های معتبر هم محصولات خود را با تنوع بسیار بالایی عرضه می کنند، هم مشاوره های رایگان در اختیار شما قرار می دهند و هم کیفیت و مرغوب بودن جنس موکت را ضمانت می دهند. این همه آن چیزی است که یک خریدار در خرید موکت به آن نیاز دارد.

فروشگاه موکت هتلی

7. توجه به قیمت موکت

موکت هتلی با توجه به فاکتورهای مختلفی قیمت گذاری می شود. از جمله عوامل موثر در قیمت این محصولات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنس موکت
  • ابعاد موکت
  • ضخامت و تراکم الیاف موکت
  • کیفیت موکت
  • طرح و مدل موکت
  • رنگ بندی موکت و میزان کاربردی بودن آن
  • نوع چاپ موکت
  • برند تولیدکننده محصول
  • قیمت مواد اولیه در بازار و…

با توجه به این عوامل نمی توان برای این محصولات قیمت واحد و مشخصی اعلام کرد. اگر محصول خود را از یک فروشگاه معتبر تهیه کنید، می توانید تا حد زیادی اطمینان داشته باشید که قیمت های پیشنهادی کاملا منصفانه تعیین شده اند و متناسب با کیفیت ساخت محصولات هستند. در غیر اینصورت باید بررسی های دقیقی روی محصول داشته باشید تا بتوانید مطمئن شوید قیمت با کیفیت کاملا همخوانی دارند.

خرید موکت هتلی

8. نصب موکت

پیش از اینکه موکت آماده ارسال و تحویل به شما شود، باید اقداماتی را برای نصب آن نیز از قبل انجام داده باشید. با اینکه نصب موکت نسبت به دیگر انواع کفپوش پروسه راحت تری دارد، اما هواگیری کف و آماده سازی آن را نباید نادیده گرفت. هر چه زیر سازی بهتر انجام شده باشد، موکت بهتر نصب می شود و طول عمر بیشتری نیز خواهد داشت. در این خصوص معمولا می توانید از فروشندگان موکت اطلاعات تکمیلی را دریافت کنید. تا حد امکان برای نصب سریع و آسان موکت از افراد متخصص کمک بگیرید. در این زمینه نصابان حرفه ای زیادی هستند که می توانند در کمترین زمان ممکن و با دریافت هزینه مناسب پروسه نصب موکت را با کیفیت بالا انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *