عمومی

بهترین جاذبه های گردشگری مشهد

جاذبه های مشهد

امروزه اکثر گردشگران به دنبال مکان های دیدنی هستند تا زمانی که به مسافرت می روند وقت خود را با دیدن مناطق تاریخی و تفریحی آن شهر پر کنند؛ شهر مشهد به دلیل وجود بارگاه امام رضا سالانه پذیرای زائران متعدد و مختلفی است. به همین دلیل امروزه مشهد دارای جاذبه های گردشگری متعدد و مکان های تفریحی مختلفی می باشد؛ اگر شما هم کنجکاو هستید و دلتان می خواهد با جاذبه های مشهد آشنا شوید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا شما نیز بتوانید با کسب اطلاعات در این زمینه بازدید خوبی از این محیط ها داشته باشید.

همانطور که در مقدمه این مطلب نیز ذکر شد مشهد یک شهر زیارتی بوده و به همین دلیل امروزه مکان های تفریحی و جاذبه های گردشگری متعددی دارد؛ در ادامه قصد داریم به معرفی 6 مورد از جاذبه های معنوی مشهد بپردازیم:

1. حرم امام رضا

حرم امام رضا

حرم امام رضا یکی از مکان هایی است که مسافرین از هر شهری که بیایند حتما به آنجا خواهند رفت؛ بنابراین می توان گفت یکی از جاذبه های مشهد حرم امام رضا است که میزان بازدید روزانه آن بسیار بالا بوده و کمتر زمانی شما حرم را خلوط مشاهده خواهید کرد. امروزه به دلیل بازسازی هایی که داشته اند می توانید آیینه کاری های زیبا، نقوش اسلامی و طرح های بی نظیری را بر روی درب و دیوار حرم مشاهده کرد. ضمن اینکه علاوه بر موارد ذکر شده می توانید از وجود مقبره افراد برجسته مانند شیخ بهایی نیز بازدید به عمل بیاورید. در صورتی که مسافر هستید به شما پیشنهاد می کنیم از هتل های نزدیک حرم استفاده کنید تا هر زمان دلتان خواست بتوانید به حرم بروید و از آرامش و معنویت آن جا استفاده کنید.

2. مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد

یکی دیگر از مکان های دیدنی مشهد می توان به مسجد گوهرشاد اشاره کرد؛ این مسجد نیز در نزدیکی حرم مطهر امام رضا واقع شده است ضمن اینکه می توانید در این مسجد آثاری از دوران تیموری را مشاهده کنید، و لذت ببرید. جالب است بدانید گنبد این مسجد 41 متر و هر یک از مناره های آن 43 متر ارتفاع دارد؛ ایوان مقصوره نیز در این بنا یکی از تابلوهای هنرمندان دوره تیموری است.

3. گنبد سبز

گنبد سبز

گنبد سبز نیز یکی دیگر از جاذبه های مشهد بوده که در نزدیکی حرم مطهر امام رضا قرار دارد؛ اگر قصد دارید با ماشین شخصی به آن جا بروید باید بگوییم حدود 10 دقیقه بیشتر با حرم فاصله ندارد. این گنبد متعلق به آرامگاه شیخ محمد مومن عارف استرآبادی بوده و ضمن اینکه رنگ این گنبد بیشتر از اینکه سبز باشد آبی مایل به سبز است. تمامی دیوار های آن پوشیده شده از کاشی های خوش رنگ و زیبا است؛ از نظر قدمت نیز می توان گفت این گنبد به سال 904 در دوران صفوی بر می گردد.

4. مسجد 72 تن تاریخی

مسجد 72 تن تاریخی

درباره این مسجد نظریه های مختلف و متعددی وجود دارد که هر کدام یک روایت را توضیح می دهند؛ برخی بر این نظرند که این مسجد را خواجه نظام الملک به نام مسجد جامع نوغان بنا کرده است. گروهی دیگر نیز می گویند این مسجد متعلق به سنی ها بوده و در سال 855 هجری بنا شده است. در هر صورت این مسجد زیبا ارزش دیدن دارد و به شما پیشنهاد می کنیم در صورتی که قصد دارید به مشاهده جاذبه های دیدنی مشهد بپردازید این مسجد زیبا را از یاد نبرید.

5. کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس که البته امروزه در بین مردم با نام کلیسای مریم مقدس رایج شده است؛ این کلیسا را ارامنه های ساکن مشهد در سال های خیلی دور ساخته اند و از نظر وسعت نیز باید گفت این کلیسا خیلی بزرگ نبوده و حدود 300 متر مربع است. از دیگر نشانه های ظاهری آن می توان به دو گنبد مخروطی شکل با صلیب های کوچک اشاره کرد که از دور نیز نشان دهنده کلیسا بوده و به راحتی می توانید آن را پیدا کنید.

6. مقبره خواجه ربیع

مقبره خواجه ربیع جاذبه های مشهد

در صورتی که به اماکن مذهبی و تاریخی علاقه دارید این جاذبه مشهد مخصوص شماست؛ این مقبره در سده یازدهم قمری به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است. در این مقبره یک گنبد دو پوششی به ارتفاع 18 متر وجود دارد که سراسر آن را با کاشی های ظریف فیروزه ای پوشانده شده است؛ فضای داخلی این آرامگاه با رنگ های طلایی، کتیبه های عهد صفوی و کاشی کاری های زیبا فضایی روحانی به خود گرفته و سالیان سال است که مردم مشهد و مسافران برای زیارت و کسب آرامش به این محیط می روند.

اگر اهل گردش و طبیعت گردی هستید به هیچ عنوان طبیعت بکر مشهد را از دست ندهید در ادامه قصد داریم شما را با پارک ها و مکان های دیدنی و تفریحی مشهد آشنا کنیم.

1. کوهسنگی

اگر علاقه ای به مکان های زیارتی و تاریخی ندارید یا زمان کافی برای گشت و گذار ندارید می توانید از طبیعت مشهد استفاده کنید. یکی از جاذبه های گردشگری مشهد که پذیرای مسافرین و مردم مشهد است پارک کوهسنگی نام دارد. این پارک بسیار بزرگ بوده و همانطور که از نامش پیداست دارای کوه است که می توانید از این پارک لذت ببرید. از جمله مزایا و امکانات این پارک می توان به نزدیک بودن به فرودگاه، استخر و فواره های زیبا و دیدنی، بازارچه فروش صنایع دستی، رستوران های سنتی و مدرن، کافی شاپ و غیره اشاره کرد.

2. پارک وکیل آباد

جاذبه های مشهد

دومین پارک بزرگ مشهد می توان به پارک وکیل آباد اشاره کرد؛ این پارک مساحتی حدود 260 هزار متر مربع داشته و همین عدد نشان دهنده بزرگی آن است؛ این پارک دارای یک پارک بازینیز هست و شما زائرین عزیز می توانید با رفتن به قسمت خارج از پارک، در قلعه کباب های آن آتش به پا کرده و جوجه هایتان را به سیخ بکشید و لذت ببرید. از جمله دیگر امکانات این پارک می توان به زمین فنس، زمین بازی کودکان، استخر، رودخانه، سوپر مارکت های مختلف و مجسمه های زیبا و دیدنی اشاره کرد. در صورتی که قصد کسب آرامش و استراحت را دارید می توانید همراه خود یک تشک مسافرتی داشته باشید و زمانی را به استراحت در کنار رودخانه بپردازید.

3. باغ وحش وکیل آباد

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی مشهد باغ وحش وکیل آباد است که از ساعت 9 صبح تا 4 عصر به میهمانان خدمات ارائه می دهند. شما می توانید از دیدن حیوانات و عکاسی در کنار آن ها لذت ببرید. البته لازم به ذکر است خدمات رفاهی دیگری مانند: سرویس بهداشتی، کاتالوگ راهنما، رستوران، بوفه و غیره اشاره کرد. در هنگام ورود نیز برای هر فرد باید بلیط تهیه کنید.

4. چالیدره

چالیدره در غرب مشهد قرار دارد و با فاصله 30 کیلومتری از مرکز شهر قرار گرفته است؛ امروزه این جاذبه گردشگری توجه گردشگران ساکن مشهد و زائرین خود را جلب کرده و روزانه بازدید کنندگان زیادی به آن جا می روند. در این محیط یک دریاچه مصنوعی وجود دارد و شما می توانید در آنجا به قایق سواری بپردازید. از دیگر امکانات رفاهی و تفریحی آن می توان به ماهیگیری در دریاچه، برج گردان، زیپ لاین، بانجی جامپینگ، رستوران، کافی شاپ و غیره اشاره کرد.

5. طرقبه شاندیز

طرقبه و شاندیز جاذبه های مشهد

در نزدیکی پارک وکیل آباد دو راهی طرقبه و شاندیز وجود دارد که شما عزیزان می توانید با انتخاب مسیرتان از دیگر جاذبه های دیدنی مشهد دیدن کنید؛ حتما شما هم بارها و بارها نام طرقبه و شاندیز مشهد به گوشتان خورده است در صورتی که زمان کافی دارید پیشنهاد می کنیم از این جاذبه دیدنی غافل نمانید و حتی برای چند ساعت هم که شده از طبیعت و آب و هوای خوب این منطقه لذت ببرید. شما عزیزان می توانید از رستوران ها، کافه سنتی ها و کافی شاپ های مجلل و لاکچری آن جا استفاده کنید و لذت ببرید.

6. پارک ملت مشهد

یکی دیگر از پارک های بزرگ و معروف مشهد پارک ملت است که واقع در محله امامت بوده و امروزه تبدیل به یکی از پر بازدیدترین پارک ها شده است ضمن اینکه کمتر زمانی شما می توانید این پارک را خلوط پیدا کنید. چرا که در فصل بهار بخش عظیمی از این پارک را اختصاص به کاشت گل های لاله می دهند و بدین صورت است که می توانید در کنار این گل های زیبا عکاسی کنید و یا زمانی را به کسب آرامش و استراحت در آن جا بپردازید.

ضمن اینکه در این پارک، شهربازی بزرگی وجود دارد که در فصل تابستان و پاییز می توانید از آن استفاده کنید و لحظات خوشی را برای خود و خانواده رغم بزنید. از میان برخی بازی های این شهر بازی می توان به اسکای فلایر، سورتمه، ترن هوایی، اسکیت، چرخ و فلک و غیره اشاره کرد. همچنین این پارک امکانات رفاهی بسیار زیادی مانند: زمین تنیس، زمین اسکیت، زمین پینت بال، سرویس بهداشتی، بوفه برای خرید خوراکی و غذا، زمین ورزشی بانوان، استخر رو باز مردانه و غیره اشاره کرد.

7. جنگل جیغ

جنگل جیغ جاذبه های مشهد

یکی از ترسناک ترین مکان های مشهد می توان به جنگل جیغ اشاره کرد. رودخانه این جنگل سال 1390 به صورت ناگهانی پر آب شده و هر شب صدای جیغ زنی در میان جنگل می پیچد. برخی افراد ادعا می کنند این صدا در خرداد ماه اوج گرفته و بلند تر می شود، عده ای دیگر نیز می گویند این صدا هرزگاهی شنیده می شود. بنابراین اگر به دنبال هیجان هستید می توانید از این جنگل زیبا نیز دیدن کنید. البته عده ای دیگر نیز دلیل این صدا را نوعی پرنده می دانند.

8. باغ پرندگان مشهد

یکی دیگر از پرطرفدارترین مکان های مشهد باغ پرندگان است که در سال 1393 در مجاورت منطقه گردشگری سپاد (مجتمع تجاری الماس شرق) ساخته شده است؛ در این باغ زیبا شما می توانید انواع پرندگان کمیاب را مشاهده کنید. ضمن اینکه آبشارهای مصنوعی، پل های چوبی، فضای سرسبز و دیگر معماری های زیبایی در این باغ وجود دارد و شما می توانید همراه با کودکانتان از این محیط زیبا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *