عمومی

روش درست تمیز کردن کاغذ دیواری و از بین بردن لک ها

امروزه در بسیاری از منازل، اقامتگاه ها، رستوران ها، هتل ها و … از انواع کاغذ دیواری برای زیبایی بیشتر فضا استفاده می کنند. کاغذ دیواری ها در عین حال که بسیار زیبا هستند و خطای چشم ایجاد می کنند تا فضا را بزرگ تر جلوه دهند گاهی اوقات کثیف می شوند و نیاز به تمیزکاری دارند؛ در این مقاله قصد داریم برای شما انواع روش های تمیز کردن کاغذ دیواری از شستشو تا گردگیری آن را توضیح دهیم پس با ما همراه باشید.

تمیز کردن کاغذ دیواری

1. تشخیص نوع کاغذ دیواری: تمیز کردن کاغذ دیواری وینیلی بسیار آسان است زیرا این نوع کاغذ دیواری ها نوعی پلاستیک هستند و از پارچه ای به نام آگرین یا وینیل پوشیده شده اند و به سادگی قابلیت شستشو دارند. (کاغذ دیواری های ساده ترجیحا نباید رطوبت بخورد فقط در مواقع اضطراری آن هم با پارچه نرم روی محل مورد نظر را تمیز کنید.)

نکات مهم:

  • از اجسام تیز و برنده استفاده نکنید تا کاغذ دیواری را پاره نکنید.
  • برای تمیزکاری عجله نکنید صبر کنید تا از نوع کاغذ دیواری تان اطلاعات لازم را کسب کنید.
  • برای تمیز کردن کاغذ دیواری های وینیلی از اسفنج هایی که موجب ساییدگی می شوند استفاده نکنید.
  • اگر کاغذ دیواری تان محافظ ندارد با دستمال خشک آن را تمیز کنید.

2. تمیز کردن کاغذ دیواری: اگر کاغذ دیواری شما داری لایه محافط است می توانید برای پاک کردن و چربی زدایی از مایع ظرفشویی استفاده کنید. برای این کار دو قاشق مایع ظرفشویی را در مقدار مناسبی آب مخلوط کنید؛ پارچه نرمی را درون آن فرو کنید و بر روی نقاط مورد نظر مالش دهید تا تمیز شود. همچنین می توانید سطلی را تا نیمه آب کنید و مواد شوینده درون آن بریزید حال دستمالی را درون سطل فرو کنید و آب آن را بگیرید و از بالای دیوار به پایین دیوار دستمال را بکشید تا کاغذ دیواری تمیز شود، سپس فورا روی آن را با دستمال آبگیری خشک کنید تا رطوبت کاغذ دیواری را از بین نبرد.

نکات مهم:

  • آب پارچه را بگیرید زیرا رطوبت زیادی آسیب به بافت کاغذ دیواری می زند.
  • اگر می خواهید می توانید از سایر محصولات شوینده و محلول پاک کننده نیز استفاده کنید اما بهتر است اول گوشه ای از کاغذ دیواری امتحان کنید؛ اگر رنگ کاغذ دیواری نرفت سپس آن را بر روی دیگر قسمت های کاغذ دیواری بمالید.
  • تنها یک بار و در یک جهت پارچه نم دار را روی کاغذ دیواری بکشید.
تمیز کردن کاغذ دیواری
  1. پاک کردن لک مداد شمعی: اگر کاغذ دیواری شما از جنس وینیلی است می توانید به راحتی با کمک صابون و کمی آب لک را برطرف کنید. در صورتی که جنس کاغذ دیواری تان ضد آب است می توانید از دیگر محصولات شوینده نیز استفاده کنید اما مراقب سایش آن باشید تا کاغذ دیواری از بین نرود.
  2. از بین بردن لک دست: می توانید از دستمال نم داری استفاده کنید تا لکه دست را از بین ببرید اگر جنس کاغذ دیواری تان ضد آب است در این کار درنگ نکنید حتی می توانید از دیگر محصولات شوینده مناسب برای کاغذ دیواری نیز استفاده کنید تا در تمیز کردن کاغذ دیواری راحت تر و سریع تر به نتیجه دلخواه تان برسید.
  3. پاک کردن لک نوشیدنی: پارچه ای را درون ظرفی پر از پودر صابون و پراکسید خیس کنید و آن را بر روی محل مورد نظر بکشید تا لک پاک شود؛ سپس آن را خشک کنید.
  4. پاک کردن لک چربی: دستمالی را روی لکه قرار دهید و اتو را با حرارت متوسط روی آن قرار دهید اما پس از 10 ثانیه اتو را جا‌به‌جا کنید تا آسیبی به کاغذ دیواری نرسد. برای پاک کردن لک چربی از پودر بچه نیز می توانید استفاده کنید؛ بدین صورت که مقداری پودر بچه را به کمک دستمال بر روی قسمت لک شده بکشید تا پس از چند ثانیه لکه چربی پاک شود.
  5. پاک کردن مداد رنگی: برای پاک کردن لک مداد می توانید از پاک کن های خمیری استفاده کنید تا آن را کم رنگ کنید و سپس با کمک دستمال نم دار آن را پاک کنید.
  6. پاک کردن لک خون: لک خون یکی از سر سخت ترین لکه ها است اما نگران نباشید شما می توانید با استفاده از محلول آب و نوشابه یا آب و سرکه استفاده کنید و در سریع ترین زمان ممکن لک را پاک کنید.
  7. پاک کردن لک جوهر یا خودکار: پاک کردن لک جوهر از روی کاغذ دیواری های ضد آب تقریبا کار ناشدنی است اما اگر خوش شانس باشید و جنس کاغذ دیواری منزل تان از نوع ضد آب باشد می توانید به راحتی با کمک کمی مایع ظرفشویی آن را از بین ببرید. الکل، آب لیمو ترش و گچ خیاطی نیز می تواند به شما کمک زیادی بکند.
  1. هرگز هنگام تمیزکردن کاغذ دیواری از پارچه با بافت درشت یا اسفنج استفاده نکنید چرا که به بافت کاغذ دیواری آسیب می زند.
  2. در پاک کردن لکه ها درنگ نکنید؛ هر چه لکه قدیمی تر شود پاک کردن آن نیز کار دشوار تری می شود.
  3. به هیچ عنوان از تمیز کننده های قوی استفاده نکنید.
  4. هنگام تمیز کاری مراقب باشید آب به پشت آن نرسد.
  5. اگر کاغذ دیواری ضد آب دارید با استفاده از بخارشوی نیز می تواند در کمترین زمان ممکن تمامی لک ها را پا کنید.
  6. هنگام نظافت آب دستمال را بگیرید تا مانع از رطوبت بالای آن شوید.
  7. بیش از حد از مواد شوینده استفاده نکنید چرا که موجب از بین رفتن رنگ کاغذ دیواری می شود.
  8. برای تمیزکاری از بالا به پایین تمیز کنید زیرا قسمت پایینی بیشتر در دسترس است و معمولا کثیف تر است.
  9. هرگز از اجسام تیز و برنده استفاده نکنید زیرا ممکن است به کاغذ دیواری آسیب برسد.
تمیز کردن کاغذ دیواری

زمانی که می خواهید کاغذ دیواری خریداری کنید برچسبی روی آن وجود دارد که نشان می دهد تا چه میزان می تواند شستشو را متحمل شود. نکات زیر نیز به شما کمک می کند تا بتوانید جنس آن را تشخیص دهید.

  1. اگر جنس کاغذ دیواری شما اکرلیک است قابلیت شستشو دارد.
  2. اگر جنس کاغذ دیواری شما وینیل است قابلیت شستشو دارد.
  3. اگر کاغذ دیواری شما کمی براق است قابلیت تمیز شدن با اسفنج را دارد.
  4. اگر کاغذ دیواری شما ظاهر ظریفی دارد بسیار حساس باشید و از تمیز کردن آن با رطوبت خودداری کنید.

امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید به کمک مطالب ارائه شده کاغذ دیواری منزل تان را به راحتی تمیز کنید. در صورتی که تجربه ای در این زمینه دارید می توانید در پایین صفحه برایمان کامنت بگذارید تا دیگران نیز از آن استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *