عمومی

متل چیست؟ تفاوت متل و هتل، مهمانسرا و مسافرخانه – کدام یک ارزان تر است؟

تفاوت متل و هتل

یکی از مهم ترین بخش ها در سفر، انتخاب محل اقامت است. از این رو افرادی که تصمیم به سفر دارند باید از قبل محل اقامت خود را تعیین کنند تا پس از رسیدن به مقصد، جایی برای اسکان و استراحت داشته باشند. در مورد انتخاب محل اقامت گزینه های متعددی به شما پیشنهاد می شوند که هر کدام خدمات خود را به شکل متفاوتی در اختیارتان قرار می دهند. از این رو باید اطلاعات دقیقی در مورد هر یک از اقامتگاه های پیشنهادی بدست آورید تا بتوانید متناسب با انتظارات و بودجه خود بهترین آن را انتخاب کنید. در این مطلب می خواهیم در مورد تفاوت متل و هتل، مهمانسرا و مسافرخانه صحبت کرده و هزینه اقامت در هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم.

شاید اولین سوالی که در مورد متل به ذهنتان خطور کرده این است که دلیل نامگذاری آن چیست؟ متل ها در گذشته به عنوان محلی برای توقف و اقامت موتورسواران شناخته می شدند. به همین دلیل نام آن ها از ترکیب دو اسم Motor و Hotel، گرفته شده است. این نوع اقامتگاه ها از نظر متراژ، ابعاد کمی داشته و در واقع بسیار جمع و جور هستند. پارکینگ آن ها نیز در مقابل ساختمان قرار دارد. هممچنین متل ها معمولا یک یا دو طبقه هستند و در مسیر بزرگراه ها و جاده ها احداث می شوند. متل ها دارای امکانات لازم برای اقامت هستند و می توانند بهترین گزینه برای مسافرینی باشند که تصمیم به اسکان کوتاه مدت بین جاده ای دارند.

تفاوت متل و هتل

همانطور که اشاره کردیم، بهتر است قبل از سفر با انوع اقامتگاه ها و تفاوت های آن ها با هم آشنا شوید تا بتوانید به راحتی اقامت گاهی متناسب با نیاز و بودجه خود پیدا کنید و در آن به استراحت بپردازید. پس بیایید ابتدا با تفاوت متل و هتل شروع کنیم.

تفاوت در معماری سازه ها

قطعا یکی از بزرگ ترین تفاوت های بین متل و هتل، تفاوت آن ها در معماری شان است. همانطور که اشاره کردیم، متل ها نهایتا دو طبقه دارند و معماری آن ها بسیار ساده است. اگر به طراحی آن ها نیز دقت کنید متوجه می شوید که شکل آن ها به صورت L، U و یا I است. این در حالی است که هتل ها می توانند تعداد طبقات بیشتری داشته باشند. در هر طبقه از هتل نیز ده ها اتاق وجود دارد که امکان اقامت صدها یا هزاران نفر را فراهم می آورد.

تفاوت از نظر موقعیت مکانی

یک تفاوت دیگر بین متل و هتل، موقعیت مکانی آن هاست. متل ها بین جاده ها و بزرگراه ها قرار گرفته و در واقع نوعی اقامتگاه گذری برای مسافران به شمار می روند. در حالی که هتل ها دقیقا در شلوغ ترین و پرتردد ترین مکان شهر ساخته می شوند تا توریست ها و گردشگران بتوانند پس از کلی ماجراجویی و گشت و گذار به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشند. البته تمامی هتل ها در مرکز شهر احداث نمی شوند. برخی از انواع هتل در نزدیکی مکان های توریستی ساخته می شوند. از جمله این هتل ها می توانیم به هتل های ساحلی، هتل هایی در مناطق کوهستانی و یا نزدیک به فرودگاه اشاره کنیم.

تفاوت از نظر خدمات و تجهیزات

یکی از فاکتور های درجه بندی هتل ها از نظر نوع و کیفیت خدمات رسانی است که می توانند امتیازی بین 1 تا 5 ستاره دریافت کنند. هر چه تعداد ستاره های هتل بیشتر باشد، قاعدتا از نظر کیفیت خدمات رسانی شرایط بهتری دارد. با توجه به این توضیحات می توان گفت خدمات و تجهیزات هتل 5 ستاره در مقایسه با دیگر هتل ها بهتر است. اما چنین درجه بندی برای متل ها وجود ندارد.

خدماتی که یک هتل به مهمانان خود ارائه می کند بسیار بیشتر و متنوع تر هستند. از جمله خدمات ویژه و اختصاصی هتل ها می توانیم به سالن کنفرانس، پذیرایی در بخش لابی، خدمات خشکشویی، استخر، رستوران و حتی در مواردی باشگاه بدنسازی، تالار و… اشاره کنیم. در حالی که یک متل ممکن است نهایتا دسترسی به خدماتی چون: پمپ بنزین، محل تعمیرات، اتاق استراحت و پارکینگ را فراهم کند.

ساده ترین و معمولی ترین نوع هتل ها هم برای پذیرایی از مهمانان خود حداقل یک کافه رستوران کوچک دارند. اما در متل، مکانی برای پذیرایی از مهمانان و سرو غذا نیست و مسافران باید از قبل برای وعده های غذایی برنامه ای در نظر گرفته باشند.

تفاوت از نظر تعداد کارکنان

هتل ها با توجه به تعداد طبقات و اتاق های زیادی که دارند، برای خدمات رسانی بهتر به تعداد کارکنان بیشتری نیاز دارند. در حالی که متل این چنین نیست. گاهی فردی که در بخش پذیرش متل کار می کند، وظایف دیگری را نیز برعهده دارد.

تفاوت از نظر هزینه

با توجه به تفاوت هایی که تاکنون برای متل و هتل اشاره کردیم، طبیعی است که این مکان ها از نظر هزینه اقامت نیز شرایط متفاوتی داشته باشند. هر چه کیفیت خدمات رسانی بیشتر و بهتر باشد، هزینه اقامت نیز بیشتر خواهد بود. هتل ها در معمولی ترین شرایط هم نسبت به متل ها هزینه بیشتری از مسافران برای اقامت دریافت می کنند. پس می توان گفت اقامت در متل ارزان تر از هتل است.

تفاوت مهمانسرا و مسافرخانه

مهمانسرا و مسافرخانه دو گزینه دیگری هستند که مسافران برای اقامت خود در سفر می توانند انتخاب کنند. در کل مسافرخانه ها و مهمانسراها از نظر وسعت و بزرگی نسبت به هتل ها کوچک تر هستند. اما برای آن دسته از مسافرانی که تمایل دارند برای اقامت خود هزینه کمتری صرف کنند، گزینه مناسبی به شمار می روند.

معمولا مسافرخانه ها به دلیل نوع معماری و شرایط اسکان مسافران، شرایطی را فراهم می آورند که معاشرت افراد با یکدیگر بیشتر می شود. گاهی حتی اتاق های مسافرخانه ها به صورت اشتراکی رزرو می شوند. یعنی افرادی که از شهرهای مختلف هستند می توانند به صورت مشترک از یک اتاق استفاده کنند.

در این اتاق ها دو تخت تک نفره مجزا یا یک تخت دو طبقه قرار گرفته تا افراد بتوانند به راحتی از آن ها استفاده کنند. چنین شرایطی قطعا هزینه های اقامت را به مراتب کاهش می دهد و برای آن دسته از افرادی که به صورت انفرادی سفر می کنند، گزینه مناسبی خواهد بود. اما از مهم ترین تفاوت های میان مهمانسرا و مسافرخانه می توانیم به لیست زیر اشاره کنیم:

  • کیفیت خدمات مهمانسرا نسبت به مسافرخانه بیشتر است.
  • در مسافرخانه ها مسافران باید از سرویس بهداشتی به صورت اشتراکی استفاده کنند. در صورتی که مهمانسراها، برای هر اتاق یک سرویس بهداشتی مجزا در نظر می گیرند.
  • مهمانسراها به دلیل کیفیت بهتر خدمات رسانی نسبت به مسافرخانه ها هزینه بیشتری برای اقامت مسافران دریافت می کنند.
  • از نظر طراحی و معماری نیز مهمانسراها معمولا شرایط بهتری نسبت به مسافرخانه ها دارند. (مسافرخانه ها معمولا بافت قدیمی تری دارند.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *