عمومی

تفاوت پارچه تترون با کتان در چیست؟

تنوع پارچه ها برای دوختن لباس روز به روز در حال افزایش است و هر یک ویژگی های خاص خود را دارند. از پرفروش ترین پارچه ها می توان به پارچه تترون و کتان اشاره کرد. در ادامه قصد داریم تفاوت پارچه تترون با کتان را مورد بررسی قرار دهیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

متریال به کار رفته

در بافت پارچه تترون الیاف پلی استر و ویسکوز به کار می رود. وجود این متریال در ترکیبات تترون باعث سبک تر شدن پارچه می شود. هر چقدر پلاستیک به کار رفته در تترون بیشتر باشد، براق تر به نظر می رسد. اما کتان دارای تار و پودی از جنس گیاه کتان است و یک پارچه طبیعی به حساب می آید. پارچه های کتان به دلیل گیاهی بودن، قابلیت بازیافت داشته و مجددا به طبیعت باز می گردند.

جنس پارچه ها

در مورد تفاوت پارچه تترون با کتان لازم است به جنس آن ها اشاره کنیم. به دلیل استفاده الیاف نایلونی در پارچه های تترون، ساختار آنها متراکم شده و جریان هوا از آن به سختی عبور می کند. در حالی که پارچه کتان از نفوذ پذیری بالایی برخوردار است و جریان هوا از ساختار پارچه به خوبی عبور می کند. لباس هایی که با پارچه کتان دوخته می شوند، تنفس بالایی برای پوست به وجود می آورند و سبب ایجاد حس سبکی در بدن می شوند.

چروک پذیری

از دیگر تفاوت های پارچه تترون با کتان، چروک پذیری است. همانطور که گفته شد پارچه کتان تراکم کمی نسبت به تترون دارد. از آنجایی که نخ به کار رفته در این پارچه طبیعی است، شدیدا واکنش پذیر بوده و چروکیده می شود. اما تترون به دلیل داشتن الیاف نایلونی، حالت خود را حفظ کرده و چروک پذیری سختی دارد. یکی از دلایل پرکاربرد بودن تترون، همین ویژگی مقاومت در برابر چروک است.

فصل مناسب برای استفاده از پارچه

پارچه کتان به دلیل نخی بودن بهترین گزینه برای فصل تابستان است؛ چرا که عبور جریان هوا از منافذ آن باعث خنک شدن بدن می شود. همچنین این نوع پارچه 20 درصد وزن خود، قابلیت جذب آب دارد. زمانی که لباسی از جنس کتان به تن دارید و عرق می کنید، رطوبت بدن جذب پارچه شده و سپس از آن خارج می شود. به همین دلیل پس از تعریق، خیسی پارچه کتان احساس ناخوشایندی برای پوست ایجاد نمی کند. تفاوت پارچه تترون با کتان در این است که تترون، مناسب روزهای گرم تابستان نیست. این پارچه اجازه خروج گرمای بدن را از منافذ خود نمی دهد؛ بکله آن را محصور می کند. پوشیدن لباس هایی از جنس تترون در روزهای سرد، مانع از هدر رفتن گرمای بدن شده و احساس سرما ایجاد نمی کند.

لطافت پارچه

پارچه تترون نسبت به کتان لطافت بیشتری دارد. این در حالی است که پارچه های کتان نسبتا خشک بوده و انعطاف پذیری کمتری از خود نشان می دهند. کتان در حالت خیسی، منعطف تر شده و اتوکشی آن به راحتی انجام می شود.

کاربرد پارچه

از تفاوت های دیگر پارچه تترون با کتان در کاربرد آن هاست. این دو نوع پارچه به دلیل خواص و ویژگی های متفاوتی که دارند در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال، پارچه های کتان، مناسب مانتو و شلوار مردانه و زنانه، کوسن و رومبلی، کیف و کفش، حوله و… هستند. از پارچه تترون برای دوخت لباس های بیمارستانی، لباس کودک، چادر و مقنعه، لباس فرم مدارس و… استفاده می شود. پارچه تترون و کتان بر اساس میزان الیافی که در آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، گرماژ متفاوتی دارند و مواد مصرف آن ها بر اساس گرماژ تعیین می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *