عمومی

چگونه تار و پود پارچه را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

تشخیص تار و پود پارچه

معمولا در مواردی که تولیدکنندگان به واسطه کار خود با حجم انبوهی از پارچه ها روبرو هستند، شناخت انواع پارچه، تشخیص تار و پود پارچه و ساختار آن اهمیت زیادی پیدا می کند. شاید از خود بپرسید اطلاع از این موارد به چه کار می آید و چرا تا این اندازه حائز اهمیت است؟ پارچه ها نقش مهمی در زندگی ما دارند. پوشاک، لوازم خواب، انواع حوله های دستی، حوله های حمام و… به واسطه همین پارچه ها تولید می شوند. تا زمانی که مصرف کننده اطلاعی در مورد جنس، ساختار و تار و پود پارچه نداشته باشد نمی تواند در روند خرید منسوجات و پوشاک، محصول مناسب را تشخیص دهد. اگر شما هم علاقمند هستید تا در این مورد بیشتر بدانید در ادامه با ما همراه باشید.

همه چیز درباره تار و پود پارچه

تشخیص تار و پود پارچه

تشخیص تار و پود پارچه و نوع آن هم برای تولید کنندگان و هم برای مصرف کنندگان ضرورت دارد. اینگونه افراد می توانند متناسب با نیاز خود محصول مناسب را تهیه کنند. بیایید قبل از اینکه در مورد روش های تشخیص تار و پود پارچه صحبت کنیم ابتدا با این عبارات و اصطلاحات آشنا شویم.

به راه های موازی که در امتداد طول پارچه مشاهده می شوند “تار” و به خط های موازی که در امتداد عرض و عمود بر تار مشاهده می شوند “پود” گفته می شود. با کمی دقت می توانید به راحتی تار و پود پارچه لباستان و یا هر پارچه دیگر را شناسایی کنید. با توجه به این توضیح می توان به روش دیگر تار و پود پارچه را اینگونه تعبیر کرد که به بافت طولی پارچه تار و به بافت عرضی آن پود می گویند.

همانطور که می دانید پارچه ها از نظر جنس انواع گوناگونی دارند. از جمله این پارچه ها می توان به پارچه نخی، کتان، ابریشم، پنبه و… اشاره کرد. علاوه بر این، الیافی که در تولید پارچه به کار می روند می توانند از دو نوع الیاف طبیعی و مصنوعی باشند. یعنی ممکن است شما در بازار انواع پارچه پنبه ای مشاهده کنید که برخی از آن ها الیاف کاملا طبیعی و ارگانیک دارند و برخی از الیاف مصنوعی تولید شده اند. بنابراین باید در زمان خرید پارچه تمامی این نکات را در نظر داشته باشید تا بتوانید محصولی را خریداری کنید که از هر نظر با انتظارات و نیاز شما همخوانی دارد.

روش تشخیص تار و پود پارچه

شاید برایتان جالب باشد که بدانید با تشخیص تار و پود پارچه می توانید تا حدودی به کیفیت بافت آن پی ببرید. همچنین میزان انسجام و استحکام پارچه، با کیفیت بافت تار و پود آن رابطه مستقیم دارد. به همین دلیل است که اصرار داریم نسبت به این موضوع اطلاعات خود را افزایش دهید. این اطلاعات باعث می شوند تا بتوانید متناسب با حالت چهره، قد و استایل خود بهترین نوع لباس ها را انتخاب کنید. در ادامه با چند روش کاربردی برای تشخیص تار و پود پارچه آشنا می شویم.

1. پارچه را در مقابل نور آفتاب بگیرید

یکی از روش های راحت و ساده برای تشخیص تار و پود پارچه این است که آن را مقابل نور خورشید قرار دهید. در واقع این کار تا حدی به شما کمک می کند تا بتوانید به کیفیت و مرغوب بودن بافت پارچه پی ببرید. زمانی که پارچه را در مقابل نور می گیرید بررسی کنید که چه میزان از این نور از بافت آن عبور می کند. مسلما هر چه الیاف پارچه ضخیم تر باشد و تار و پود آن محکم تر باشند، نور کمتری از آن عبور می کند یا حتی ممکن است نور از آن عبور نکند. این موضوع قطعا نشان دهنده کیفیت بالای بافت پارچه است. در مقابل به هر میزان که ضخامت پارچه کمتر باشد، نور بیشتری از آن عبور خواهد کرد.

2. پارچه را مچاله کنید

روش دیگری که می تواند برای تشخیص کیفیت پارچه و استحکام تار و پود آن به شما کمک کند، مچاله کردن آن است. اگر به هنگام خرید می خواهید مرغوب بودن پارچه را تست کنید، بخشی از آن را در دست گرفته و برای چند ثانیه کاملا بفشارید و پس از چند ثانیه فشردن آن را به آرامی رها کنید. در صورتی که پارچه پس از رها کردن شما بلافاصله به حالت اولیه خود برنگشت، این یعنی کیفیت قابل قبولی دارد و می توان به مرغوب بودن آن اطمینان داشت. اما اگر سریعا حالت اولیه خود را بدست آورد نمی توانید خیلی به کیفیت جنس پارچه اعتماد کنید.

3. پارچه را بکشید

کشیدن پارچه هم راه خوبی برای تشخیص کیفیت تار و پود آن است. پارچه مرغوب و درجه یک نسبت به پارچه های بی کیفیت دوام و مقاومت بالاتری دارد و می تواند حالت خود را بهتر حفظ کند. یعنی با چند بار استفاده دچار تغییر شکل و حالت نمی شود. برای اطمینان بیشتر به هنگام خرید خود، بهتر است کمی پارچه لباس را بکشید. بخشی از پارچه لباس را با دو دست خود بگیرید و دست ها را از یکدیگر دور کنید. این کشیدگی در خلاف جهت می تواند به شما ثابت کند که آیا پارچه مرغوبیت دارد یا خیر. در صورتی که پس از کشیدن و رها کردن، پارچه بازتر نشد و دوباره به حالت اول خود برگشت یعنی می توانید به کیفیت آن اعتماد کنید.

نمونه ای از دستگاه پارچه بافی
دستگاه های پارچه بافی نیز بر اساس همان شیوه قدیمی رد کردن تار و پود از یکدیگر کار می کنند اما چون این کار را در تراکم بالاتری انجام می دهند، در نتیجه پارچه های با کیفیت تر و متراکم تری را تولید می کنند.

تشخیص جهت درست تار و پود پارچه

پارچه ها هر جنس و مدلی که داشته باشند به هر حال پشت و رو هستند. یعنی بافت آن ها به صورتی است که یک سمت آن به عنوان “روی پارچه” و سمت دیگر به عنوان “پشت پارچه” محسوب می شود. همچنین هر بخش از پارچه از نظر میزان استحکام و نحوه بافت تار و پود شرایط متفاوتی دارد. شما باید این موضوع را بدانید که ممکن است جهت تار و پود در هر قسمت از پارچه متفاوت باشد. اینگونه می توانید تشخیص درستی از تار و پود پارچه داشته باشید.

نکات مهم در تشخیص جهت تار و پود پارچه

  • اگر می خواهید تست تشخیص تار و پود پارچه را از قسمت لبه آن انجام دهید باید بدانید، نخی که با لبه پارچه موازی است به عنوان نخ تار و نخی که عمود بر آن است به عنوان نخ پود شناخته می شود.
  • سمتی از پارچه که میزان تراکم نخ در آن بالاست تار و سمتی که میزان تراکم آن پایین تر است پود پارچه است.
  • در پارچه های نواری، خطوطی که در جهت نوار هستند تار پارچه به شمار می روند.
  • در پارچه های لنو، نخی که به حالت تابیده است تار و نخی که حالتی غیر تابیده دارد پود است.
  • در پارچه های حوله ای، نخی که بدون حلقه است مربوط به نخ پود و نخی دیگری، نخ تار است.
  • اگر پارچه ای در اختیار دارید که در آن، یکی از چند نخ موجود حالت رشته ای دارد این نخ تار پارچه و دیگر نخ ها، نخ های پود آن هستند.
  • اگر درجه پیچش پارچه در قسمت های مختلف آن متفاوت باشد، نواحی با بیشترین درجه پیچش جهت تار پارچه را مشخص می کند و درجه پیچش کمتر نیز مربوط به جهت پود پارچه است.
  • در پارچه برش خورده، جهت برش در جهت تار آن است.
تار و پود پارچه

به این موضوع توجه داشته باشید که با پیشرفت تکنولوژی صنایع مختلف دائما در حال تغییر و تحول هستند. به همین دلیل پارچه هایی که به بازار عرضه می شوند نیز از نظر ساختار و نوع تار و پود نیز ممکن است شرایط متفاوتی داشته باشند. بنابراین اگر در کسب و کار خود دائما با انواع پارچه سروکار دارید بهتر است حتما اطلاعات خود را مداوم بروز نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *