خواب و سلامتی

5 روش ساده برای از بین بردن بوی بد حوله

از بین بردن بوی بد حوله

حوله از جمله وسایل شخصی است که شستشو، رعایت نظافت و بهداشت آن بسیار مهم است. همانطور که می دانید حوله ها انواع مختلفی دارند و افراد از مواد مختلفی برای شستشو و ضد عفونی کردن حوله استفاده می کنند. اما گاهی اوقات به دلایل مختلف حوله ها بوی بدی می گیرند.

این بوی بد حوله علاوه بر این که به بدن افراد منتقل می شود، می تواند موجب رشد و افزایش میکروب ها و باکتری ها در میان الیاف حوله و انتقال آن به بدن انسان شود. بنابراین باید ابتدا علت بوی بد حوله ها را شناسایی کنیم و سپس برای رفع آن از راه کار های مختلف استفاده کرد. ما در این مطلب قصد داریم در مورد علت های بوی بد حوله با شما صحبت کنیم و روش هایی را برای رفع این بو به شما معرفی کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید و ادامه مطلب را از دست ندهید.

همانطور که متوجه شدید، بوی بد حوله می تواند بسیار آزاردهنده باشد. همچنین از نظر بهداشتی نیز می تواند مشکلات زیادی را برایتان به وجود بیاورد. دلایل مختلفی ممکن است باعث ایجاد بوی بد حوله شود که در ادامه به طور مختصر به آن ها اشاره خواهیم کرد.

1. خشک شدن نامناسب حوله ها

از مهمترین و رایج ترین علل ایجاد بوی بد حوله، خشک شدن نامناسب حوله ها بعد از استفاده کردن و یا بعد از شستن حوله است. طبق تحقیقات انجام شده بهترین روش برای خشک کردن حوله ها، قرار دادن آن ها در معرض تابش نور خورشید و در هوای آزاد است. اما به دلیل این که امروزه اغلب افراد در آپارتمان ها زندگی کرده و محدودیت در فضا دارند، استفاده از خشک کن ها و یا قرار دادن حوله بر روی حرارت شوفاژ و غیره راهکار مناسبی برای خشک کردن آن ها خواهد بود. اما نکته مهم این است که نباید مدت زیادی حوله ها مرطوب باقی بمانند.

2. عملکرد ماشین لباسشویی

عملکرد ماشین لباسشویی

گاهی اوقات افراد مواردی مانند شستن به موقع حوله، استفاده از مواد شوینده مناسب و غیره را رعایت می کنند اما باز هم حوله ها بوی بدی به خود می گیرند. شاید علت این امر عملکرد نامناسب ماشین لباسشویی باشد. بهتر است هر چند وقت ماشین لباسشویی را چک کرده و از تمیز بودن اجزای آن مطمئن شوید.

3. رشد انواع قارچ ها و میکروب ها

علت اصلی ایجاد بوی بد حوله، رشد انواع میکروب ها و قارچ ها درون الیاف حوله ها است. خصوصا در مورد حوله هایی که موارد مصرف زیادی دارند. مانند حوله های دستی که در طول روز بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. از طرفی ممکن است برخی از افراد حوله های دستی را درون سرویس بهداشتی قرار دهند. این کار باعث می شود حوله دستی به مدت طولانی مرطوب بماند. در نتیجه میکروب ها و قارچ ها فرصت زیادی برای تکثیر خواهند داشت. بنابراین سعی کنید حوله های دستی را بعد از استفاده بر روی حرارت و یا در مقابل نور خورشید قرار داده تا خشک شوند.

4. استفاده از شوینده های بی کیفیت

یکی دیگر از دلایل ایجاد بوی بد حوله، استفاده از مواد شوینده نامناسب است. مواد شوینده ای که کیفیت بالایی نداشته و نمی توانند میکروب ها و باکتری های موجود در حوله ها را از بین ببرند. در میان انواع حوله ها، حوله های دستی که در آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند بسیار کاربردی بوده و باید برای شستن حوله آشپزخانه دقت بیشتری داشت. چنانچه مایع شوینده نتواند میکروب ها را از بین ببرد، خواهید دید که حوله ها بوی بدی به خود خواهند گرفت.

5. عدم استفاده از پارچه آبگیر

بهترین جنس پارچه برای حوله

یکی از نکاتی که باید قبل از خرید حوله در نظر بگیرید؛ جنس پارچه حوله است. به برچسب روی بسته بندی توجه داشته باشید و از جنس حوله تان اطمینان حاصل کنید. امروزه حوله های زیادی در بازار موجود شدند و علاوه بر قیمت بالای آن آبگیری و کارایی بسیار کمی دارد در صورت خرید پس از سه الی چهار مرتبه استفاده باید آن را دور بیندازید.

با توجه به آنچه گفته شد بوی بد حوله اتفاقی بسیار رایج خصوصا برای حوله های پرمصرف است. بنابراین افراد در صدد یافتن راه هایی برای از بین بردن بوی بد حوله هستند. ما در ادامه به بیان چند روش کاربردی برای از بین بردن بوی بد حوله خواهیم پرداخت؛ برخی از آن ها شامل موارد زیر هستند:

1. استفاده از پودر های چند آنزیم

بهترین ماده شوینده برای شستشوی انواع حوله ها، پودر های چند آنزیم هستند. همانطور که از نامشان پیدا است این پودر ها دارای آنزیم های مختلف بوده و می توانند انواع مختلفی از باکتری ها، قارچ ها و میکروب های موجود در الیاف حوله را از بین ببرند. البته روش خشک کردن بعد از شستن حوله نیز بسیار اهمیت دارد؛ چرا که در صورت شستشوی تمیز و اصولی آن را در یک گوشه گلوله کنید نه تنها بوی آن از بین نمی رود بلکه مجدد حوله تان بوی نم خواهد گرفت.

2. استفاده از جوش شیرین

چنانچه حوله مورد استفاده شما به هر دلیل بوی بدی گرفته، می تواند از جوش شیرین برای از بین بردن بوی بد حوله استفاده کنید. برای این کار باید دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقدار مناسبی آب مخلوط کرده و حوله مورد نظر خود را به مدت 20 دقیقه درون این محلول قرار دهید. بعد از گذشت این مدت زمان و همچنین با خشک شدن اصولی حوله خواهی دید که بوی بد حوله از بین رفته است.

3. استفاده از سرکه سفید

استفاده از سرکه برای شستشو حوله

ماده دیگری که برای از بین بردن بوی بد حوله مفید و موثر است، سرکه سفید نام دارد. با استفاده از سرکه سفید علاوه بر این که بوی بد حوله را از بین خواهید برد، می توانید مطمئن شوید که هیچگونه باکتری و قارچی در حوله شما وجود ندارد. به دلیل خاصیت باکتری زدایی بالایی که سرکه سفید دارد، می تواند به طور کامل حوله ها را ضدعفونی کند. برای این کار یک چهارم لیوان سرکه سفید را در آب گرم ریخته و حوله را به مدت 30 دقیقه در آن قرار دهید. با این کار هم بوی بد حوله و هم میکروب های موجود در آن از بین خواهند رفت. بهتر است برای خشک کردن حوله آن ها در در معرض هوای آزاد قرار دهید.

4. استفاده از نرم کننده ها

راهکار دیگر برای از بین بردن بوی بد حوله، استفاده از مایع نرم کننده در ماشین لباسشویی است. نرم کننده ها می توانند موجب نرم شدن و رایحه ملایم در انواع حوله مخصوصا حوله های تن پوش شود؛ چرا که حوله های تن پوش به صورت مستقیم با کل بدن ما در تماس هستند. بنابراین داشتن رایحه ملایم و نرمی آن باعث رفع خستگی و احساس خوشایند شما می شود.

5. جوشاندن در آب

چنانچه هیچ کدام از موادی که گفته شد را در دسترس ندارید، می توانید برای از بین بردن بوی بد حوله آن را به مدت 15 دقیقه در آب بجوشانید. قرار دادن حوله در آب جوش باعث از بین رفتن تمامی میکروب ها و قارچ ها شده و بوی بد حوله را از بین می برد. لازم است پس از جوشاندن آن را از آب خارج کنید و در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود؛ در صورت وجود چین و چروک بر روی حوله می توانید آن را اتو کنید.

6. قرار دادن در معرض نور خورشید

خشک کردن حوله در زیر آفتاب

راهکار دیگر برای از بین بردن بوی بد حوله، قرار دادن آن ها در معرض تابش نور خورشید و در فضای آزاد است. همانطور که می دانید اشعه های خورشید قابلیت میکروب زدایی و همچنین از بین بردن لکه ها داشته و می توانند درصد زیادی از میکروب ها را از بین ببرند.

7. خشک کردن اصولی

یکی از معضلات اکثر افراد خشک کردن درست و اصولی حوله است؛ حوله ها بسیار حساس هستند و به دلیل آبگیر بودن شان باید به خوبی آن ها را خشک کنیم در غیر اینصورت بوی نم خواهد گرفت. برای خشک کردن حوله لازم است آن را در مجاورت هوای آزاد قرار دهید و از قرار دادن حوله نم دار در محیط سر بسته مانند: سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه و غیره خودداری کنید.

خرید انواع حوله با کیفیت

حوله ها انواع مختلفی دارند؛ برخی از آن ها شامل: حوله صورت، حوله آشپزخانه، تن پوش، حوله های استخری و غیره می شوند. به دلیل نوع الیاف حوله و موارد استفاده زیاد بیشتر از سایر وسایل دیگر در معرض رطوبت قرار می گیرند. بنابراین حوله های نمدار می توانند مکان مناسبی برای رشد و تکثیر انواع مختلف باکتری ها، قارچ ها و میکروب ها باشند. راهکارهای زیادی برای از بردن میکروب ها و جلوگیری از بوی بد آن ها در این مطلب بیان شد. در کنار همه این نکات، خرید حوله با کیفیت نیز مهمترین نکات در داشتن حوله های خوشبو و تمیز است.

حوله هایی که کیفیت پایینی داشته و از الیاف مصنوعی و یا پلاستیک در تولید آن ها استفاده شده باشد، بیشتر دچار بوی بد می شوند و به زودی کیفیت خود را از دست می دهد. برای خرید حوله بهتر است به فروشگاه های معتبری مانند فروشگاه افرا صنعت نگین شرق آسیا مراجعه کنید. فروشگاه افرا انواع مختلفی از حوله ها را در رنگ بندی های متنوع و جذاب با کیفیت بالا در اختیار مشتریان خود قرار داد است و شما می توانید مطابق با سلیقه خودتان بهترین را انتخاب کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *