خواب و سلامتی, سرویس خواب

بالش خر و پف چیست و چه تاثیری بر بهبود خواب دارد؟

بالش خر و پف

احتمالا شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که در خواب خر و پف می کنید و یا فردی در نزدیکی تان دارید که خر و پف می کند و به هر حال این موضوع برای شما آزار دهنده است. شاید برای بعضی از افراد خر و پف یک شوخی باشد اما این مسئله واقعا نگران کننده است و نباید بی توجه از کنار آن رد شد. خر و پف می تواند به دلیل آپنه خواب انسدادی باشد. چنین مشکلی می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. از این رو باید به دنبال راه حل های مختلف بود تا بتوان به نوعی خر و پف در خواب را کنترل کرد. یکی از راه ها برای داشتن خواب راحت و بدون خر و پف استفاده از بالش خر و پف است. اما این که بالش ها چه هستند و آیا واقعا تاثیری در بهبود خواب دارند مسئله ای است که قرار است در این مطلب به آن بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

قبل از این که به بررسی بالش خر و پف بپردازیم، بهتر است این موضوع را بررسی کنیم که به چه دلایلی معمولا افراد در خواب خر و پف می کنند. دلایل اصلی خر و پف در خواب معمولا به شکل زیر است:

  • احتمال آپنه انسدادی یا همان توقف در تنفس در حین خواب
  • ضعیف شدن یا شل شدن عضلاتی که در پشت گلو و زبان هستند.
  • داشتن مشکلی در پشت گلو مانند لوزه سوم یا داشتن کام نرم
  • بزرگ بودن زبان
  • وجود غده در فک
  • بلندی کام نرم و زبان کوچک
  • چاقی که باعث ایجاد چربی در اطراف گلو و راه هوایی می شود.
  • تنگی نفس و مسدود شدن راه هوای بینی
  • کمبود خواب و خستگی
  • مصرف داروهای آرام بخش و یا الکل و سیگار
  • بالا رفتن سن
  • داشتن استخوان فک کوچک
  • رفلاکس معده
  • آلرژی

اگر به دلایل پزشکی ای که نام بردیم، خر و پف اتفاق بیافتد، نمی توان به طور کامل آن را با بالش های خر و پف درمان کرد. اما تجربه و آزمایشات و تحقیقات ثابت کرده که این بالش ها می توانند حجم و تعداد خروپف را تا میزان چشمگیری کاهش دهند. در ادامه برای شما توضیح می دهیم که این بالش ها چگونه تاثیر خود را بر خواب راحت می گذارند.

بالش خر و پف

این بالش ها به نوع خاصی طراحی شده اند که باعث می شود فرد به طرز صحیح و ارگونومیکی سر و گردن خود را روی بالش قرار دهد. اگر دقت کرده باشید بیشتر افرادی که خر و پف می کنند اگر جهت سر و گردن آن ها تغییر کند، ممکن است خر و پف آن ها به طور کامل قطع شود و یا میزان و بلندی صدای آن کاهش یابد. علت این امر قرار گرفتن نادرست و غیر اصولی سر و گردن روی بالش است. به همین دلیل بالش های خر و پف می توانند تنفس را در فرد بهبود ببخشد و همین امر منجر به کاهش خر و پف در خواب می شود.

محققان برای این که ثابت کنند بالش خر و پف می تواند باعث بهبود خواب فرد شود، یک آزمایش انجام دادند. در این آزمایش سه نفر را که به شدت در خواب خر و پف می کردند را پیدا کردند و به آن ها یک بالش مخصوص خر و پف دادند و از آن ها خواستند تا طی یک هفته از این بالش استفاده کنند و نتیجه را به آن ها اعلام کنند.

این سه فرد ادعا کردند که با این که عادت به شکل جدید بالش نداشتند، اما خوابی بسیار راحت داشتند. همراهان آن ها هم اعلام کردند که صدای خر و پف آن ها به مراتب بسیار کاهش یافته است و در مواردی اصلا صدای خر و پف شنیده نمی شد. یکی از این افراد که بیان داشت غالبا از صدای خر و پف خود بیدار می شد، با این بالش توانسته بود یک خواب راحت و بدون خر و پف داشته باشد.

بالش خر و پف

در طراحی این بالش ها سعی شده است تا فرم سر و گردن به خوبی رعایت شود. در واقع این بالش ها مناسب با آناتومی سر و گردن طراحی شده و کمک می کند تا از منحرف شدن و تغییر شکل ستون فقرات و شانه در حین خواب جلوگیری شود. از مزایای این بالش ها این است که می تواند از ماندن بدن در یک حال ثابت ک منجر به فشار افراطی می شود و می تواند به مرور زمان عادت نامناسب در خواب ایجاد کند، جلوگیری به عمل آورد.

برای این که یک فرد خواب خوبی داشته باشد، باید بدن او در حالت استاندارد قرار بگیرد. بالش خر و پف کمک می کند تا حالت استاندارد خواب رعایت شود. به این شکل که فرد به خوبی روی پشت خود دراز می کشد و ستون فقرات او به صورت صاف و در راستای نرمال خود قرار می گیرد. سر هم دقیقا در راستای گردن قرار می گیرد و نه بالاتر و نه پایین تر از بدن است و دقیقا شکل نرمالی دارد. همچنین اگر فرد بخواهد به پهلوی چپ و راست خود بخوابد، سر و گردن او دچار افتادگی یا خمیدگی نخواهد شد.

بالش خر و پف

معمولا شرکت های تولید کننده بالش خر و پف را با استفاده از فوم های مخصوص و انعطاف پذیر تولید می کنند. همان طور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم این بالش ها به شکلی هستند که سر و گردن را در یک راستا قرار می دهند. در طراحی این بالش ها از موادی استفاده شده که می توان وزن سر را در کل بالش پخش کند و اجازه ندهد فرد هنگام خواب احساس سنگینی روی گردن خود داشته باشد. همین امر موجب می شود تا فرد یک خواب کاملا راحت و بدون خر و پف داشته باشد. علاوه بر این موضوع چون بالش های خر و پف به صورت موج دار طراحی می شوند، باعث می شوند تا به مرور زمان تمام مشکلاتی همچون شانه درد، گردن درد، سر درد و غیره از بین روند و فرد با آرامش کامل خواب خود را سپری کند.

بالش خر و پف

برای درمان خر و پف، علاوه بر این که لازم است که از بالش خر و پف استفاده کنید، بهتر است راهکارهایی در نظر بگیرید تا بتوانید به طور جدی خر و پف را کاهش دهید. اگر دچار اضافه وزن هستید و فکر می کنید بعد از اضافه وزن، خر و پف شما شروع شده، حتما وزن خود را کاهش دهید. همچنین سعی کنید قبل از خواب غذاهای چرب و سنگین میل نکنید. چنین غذاهایی می توانند تنفس شما را هنگام خواب مختل کنند. همچنین غذای چرب باعث ایجاد چربی در گلو می شود که همین موضوع خود یکی از علل اصلی خر و پف است.

اگر فردی هستید که از دخانیات مانند سیگار، قلیان، مشروبات الکلی و غیره استفاده می کنید، به شدت توصیه می کنیم از مصرف دخانیات پرهیز کنید و یا حداقل مصرف آن را کاهش دهید. استفاده از دخانیات به خصوص قبل از خواب می تواند حالت استراحت عضلات پشت گلو را افزایش دهد و همین موضوع باعث ایجاد خرناس شود. اگر هم فکر می کنید فردی پر کار و پر تلاش هستید و در طول روز از بدن خود خیلی کار می کشید، سعی کنید در روز استراحت کنید. خستگی بیش از اندازه یکی از علت های خر و پف در خواب شبانه است.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *