سرویس خواب

آشنایی با انواع فنر تشک مزایا و معایب هر یک از آن ها

انواع فنر تشک

زمانی که تصمیم به خرید تشک دارید باید محصول را از هر نظر بررسی و ارزیابی کنید تا نهایتا بتوانید از میان بی نهایت محصول عرضه شده به بازار، بهترین و باکیفیت ترین نوع آن را انتخاب کنید. یکی از مهم ترین بخش هایی که می تواند نشان دهنده کیفیت تشک باشد، فنری است که در ساخت آن به کار رفته است. معمولا فنرهای به کار رفته در تشک انواع و اقسام گوناگونی داشته و هریک مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مطلب با انواع فنر تشک بیشتر آشنا می شویم.

معرفی انواع فنر تشک و مزایای هریک از آن ها

تشک یکی از مهم ترین اقلام خواب است که روی کیفیت خواب تاثیر بسزایی دارد. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، از مهم ترین اجزای تشک، فنر آن است که در مدل های مختلفی موجود است. برای اینکه بتوانید در زمان خرید تشک، از کیفیت ساخت و استاندارد فنر آن اطمینان حاصل کنید، لازم است تا با انواع فنر تشک آشنا باشید.

تشک ها به طور کلی به سه دسته تشک فنری، تشک طبی و طبی فنری دسته بندی می شوند. همانطور که مشخص است، تشک های فنری و طبی فنری مجهز به فنر هستند. در ادامه انواع فنر تشک و مزایا و معایب هر یک را بررسی می کنیم.

1. فنر متصل

انواع فنر تشک

یکی از رایج ترین انواع فنر تشک که می توانیم از آن نمونه های بسیاری مشاهده کنیم، فنر متصل است. این نوع فنرها همانطور که از نامشان پیداست به هم پیوسته و متصل هستند و به شکل سرتاسری در تمام قسمت های تشک قرار می گیرند. این نوع فنرها در سایزها و اندازه های مختلفی تولید می شوند تا بتوان از آن ها در انواع تشک فنری و طبی فنری به راحتی استفاده کرد. یکی از مزایای مهم تشک فنری متصل این است که قیمت مقرون به صرفه ای دارد. این قیمت مناسب فنر باعث شده تا تولیدکنندگان بتوانند به راحتی در انواع تشک ها از آن استفاده کنند.

درخصوص معایب محصول نیز باید بگوییم، از آن جایی که این فنرها به یکدیگر متصل هستند، هیچ فنری نمی تواند در تشک به صورت مستقل عمل کند و عملکرد هر فنر روی دیگر فنرها نیز تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین در تشک های فنری دو نفره در صورتی که فردی تکان بخورد، فرد دیگر نیز در بخش دیگر تشک این لرزش را احساس می کند. مورد دیگری که می توان آن را در لیست معایب فنر متصل قرار داد این است که طول عمر این نوع فنر معمولا کم است و پس از مدتی استفاده، امکان گودی تشک وجود دارد. بنابراین برای افرادی که دچار دیسک کمر هستند، گزینه مناسبی نیست.

2. فنر منفصل (پاکتی)

انواع فنر تشک

فنر منفصل نمونه دیگری از انواع فنر تشک است که تا حدودی معایب فنرهای متصل در آن ها برطرف شده است. این نوع فنرها همانطور که از نامشان نیز پیداست به شکل منفصل و جدا از هم هستند. در واقع فنرهای منفصل داخل پاکت هایی جداگانه بسته بندی می شوند و به این شکل در کنار هم داخل تشک قرار می گیرند. بنابراین اگر در بازار نام تشک فنری پاکتی به گوشتان خورد، بهتر است بدانید که در این تشک ها از فنر منفصل استفاده شده است.

یکی از مزایای مهم فنرهای منفصل همین جدا بودن آن هاست. به نحوی که عملکرد یک فنر روی عملکرد دیگر فنرها تاثیری نمی گذارد و هر فنر به شکل جداگانه عمل می کند. در نتیجه تکان یا لرزش در بخشی از تشک باعث لرزش در بخش های دیگر تشک نمی شود. به این شکل کیفیت خواب افراد نیز افزایش خواهد یافت.

این تشک های فنری نسبت به تشک فنر متصل از طول عمر بالاتری برخوردار هستند. تنها موردی که می توان به عنوان عیب فنر منفصل مطرح کرد، قیمت بالای آن است که دلیل آن هم کاملا پیداست. کیفیت بالای تشک های فنری منفصل باعث شده تا نسبت به تشک های فنری متصل با قیمت بالاتری به فروش برسند.

3. دیگر انواع فنر تشک

انواع فنر تشک

از دیگر انواع فنر تشک که در بازار در مدل های مختلفی وجود دارند می توانیم به لیست زیر اشاره کنیم:

  • فنر معمولی: به فنر های متصل با قطر دایره حلقه 8 سانتی مترفنر تشک معمولی می گویند. این نوع فنر ها برای افرادی با وزن متوسط بین 40 تا 80 کیلوگرم مناسب است.
  • فنر بونل: شکلی مانند یک ساعت شنی دارد و به وسیله یک سیم مارپیچی به دیگر فنر ها متصل می شود.
  • فنر آفست: فنرهای آفست شباهت خیلی زیادی به فنرهای بونل دارند، اما به جای بالای گرد، این فنرها یک طرف راست دارند که شکلی شبیه به D انگلیسی دارد.
  • فنر میکرو: این فنر نیز نوعی فنر متصل است اما قطر حلقه این فنر 5 سانتی متر است و فاصله بین حلقه ها نیز کمتر از فنر معمولی است در نتیجه تعداد فنرها نسبت به فنرهای معمولی تقریبا دو برابر شده و به همین تناسب قدرت تحمل وزن و انتقال و تقسیم نیرو نیز در این نوع فنر دو برابر می کند و موجب بالا رفتن طول عمر فنر و همین طور کیفیت خوابشما می شود.
  • فنر ترکیبی

تاثیر تعداد فنرها در کیفیت تشک

در خرید تشک علاوه بر اینکه باید نوع فنر به کار رفته در آن را از فروشنده جویا شوید، لازم است تعداد فنر موجود در تشک را نیز بررسی کنید. تعداد فنر به کار رفته در تشک در کیفیت آن تاثیر بسزایی دارد. به هر میزان که تعداد فنرها بیشتر باشد، به این معناست که تشک از کیفیت بالاتری برخوردار است. هر چه فنرهای بیشتری در تشک استفاده شده باشد، یعنی ضخامت این فنرها کمتر است و به هر اندازه که فنر ضخامت کمی داشته باشد، تشک نرم تر خواهد بود.

البته در این مورد باید به یک نکته مهم نیز اشاره کنیم و آن هم کیفیت فنر استفاده شده در تشک است. یعنی لزوما تعداد بالای فنرها به معنای کیفیت بالای تشک نیست. گاهی ممکن است تعداد زیادی فنر در تشک استفاده شده باشد اما به دلیل بی کیفیت بودن فنرها، تشک نیز استانداردهای لازم را نداشته و در نتیجه گزینه مناسبی هم برای استفاده نباشد.

تشک فنری مناسب چه افرادی است؟

تشک های فنری و تشک های طبی فنری می توانند بهترین انتخاب برای تمام افرادی باشند که مشکل جسمانی خاصی ندارند. این تشک ها در انواع یک نفره، یک و نیم فنره، دو نفره، تشک مخصوص کودکان و… به بازار عرضه می شوند و مناسب با کاربری های مختلف هستند. از این رو علاقمندان می توانند متناسب با نیاز و بودجه خود، بهترین نوع تشک فنری را تهیه کنند و سال های سال به خوبی از آن استفاده نمایند.

اگر درگیر دیسک کمر نیستید، یا در نواحی ستون فقرات، گردن و… مشکل خاصی ندارید، می توانید از میان انواع تشک فنری محصول موردنظر خود را انتخاب کنید. علاوه بر این، تشک های فنری نسبت به دیگر تشک ها، خاصیت ارتجاعی بیشتری دارند و میزان پرش در آن ها بالاست. بنابراین اگر این فاکتورها برای شما اهمیت زیادی دارند، بهتر است به جای خرید تشک طبی به سراغ تشک فنری بروید.

بهترین فنر برای تشک

بهترین فنر

هر کدام از انواع تشک فنری مزایا و معایب خاص خود را دارند. همانطور که اشاره کردیم، فنرهای منفصل به دلیل ویژگی ها و مزایایی که دارند، از بهترین انواع فنر تشک محسوب می شوند. طول عمر بالا، عدم تاثیر پذیری فنرها از یکدیگر، کیفیت بالا و… از مهم ترین ویژگی های این نوع فنرها هستند. اما اگر در خرید تشک فنری محدودیت بودجه ای ندارید، ما به شما خرید تشک هایی را پیشنهاد می کنیم که در ساخت آن ها از فنر میکرو استفاده شده است.

فنر میکرو جزء زیر مجموعه های فنر متصل است. اما موردی که این نوع فنرها را متمایز می کند، ظرافت بالای آن هاست. این موضوع باعث شده تا تشک های ساخته شده با این نوع فنر، سفت تر و بادوام تر باشند. کیفیت فنرهای میکرو به حدی بالاست که تشک های ساخته شده از این نوع فنر در بازار به تشک سوپر طبی فنری معروف شده اند. افرادی که وزن بالایی دارند و یا از مشکل کمردرد رنج می برند، می توانند از این نوع تشک استفاده کنند. چرا که این تشک تحمل وزن بالایی دارد و در هنگام خواب از آزردگی در نواحی کمر و ستون فقرات جلوگیری به عمل می آورد.

تشک های بدون فنر و مزایای استفاده از آن ها به جای تشک فنر دار

در بازار تشک های بدون فنر نیز از محبوبیت زیادی برخوردار هستند و طرفداران خود را دارند. تشک های بدون فنر یا تشک های طبی دسته ای از تشک های پرفروش هستند که در ساخت آن ها از هیچ نوع فنری استفاده نشده است. به همین دلیل نسبت به تشک های فنردار خاصیت ارتجاعی و پرش ندارند. از مهم ترین مزایای این نوع تشک ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پشتیبانی و حمایت بیشتر از بدن: به طور کلی تشک های بدون فنر در هنگام خواب وضعیت بدن را بهبود می بخشند و حمایت بیشتری از اندام هایی همچون کمر دارند. طراحی استاندارد این تشک ها باعث شده تا فشار را در تمامی نواحی بدن به صورت یکسان توزیع کرده و موجب حفظ توازن بدن شوند. در نتیجه از مشکلاتی نظیر؛ گرفتگی عضلات، درد مفاصل و… جلوگیری می کنند.
  • ممانعت از جابجایی بدن حین خواب: کیفیت بالا و ساختار خاص تشک های بدون فنر باعث می شود تا بدن حین خواب جابجا نشده و کیفیت خواب به این شکل افزایش پیدا کند. همین موضوع باعث می شود تا استحکام و طول عمر تشک نیز افزایش پیدا کند.
  • جذب لرزش و شوک بدن: تشک های بدون فنر لرزش و تکان های بدن را جذب می کنند که این موضوع باعث می شود فرد بتواند خواب عمیق تری را تجربه کند.
  • کاهش نقاط فشار در بدن: یکی دیگر از مزایای تشک بدون فنر، توزیع یکنواخت فشار روی بدن است. بنابراین نقطه ای خاص از بدن تحت فشار شدید قرار نخواهد گرفت و فرد بدون ناراحتی و احساس آزردگی خوابی باکیفیت خواهد داشت.
  • طول عمر بالا: به طور کلی ساختار خاص تشک های بدون فنر به نحوی است که نسبت به تشک های فنردار از استحکام و طول عمر بیشتری برخوردار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *