عمومی

نحوه از بین بردن پرز پارچه – چرا پارچه ها پرز می دهند؟

از بین بردن پرز پارچه

یکی از مشکلاتی که معمولا پس از مدتی استفاده از لباس ها به وجود می آید، پرز دادن آن هاست. معمولا افرادی که به ظاهر خود اهمیت می دهند با مشاهده کوچک ترین پرزی روی لباس آزرده خاطر شده و در جهت برطرف کردن آن برمی آیند. پرز روی لباس علاوه بر اینکه می تواند زیبایی آن را از بین ببرد، به نحوی باعث می شود تا لباسی که حتی شاید چند بار هم از آن استفاده نکرده اید، کهنه به نظر برسد. خوشبختانه راهکارهایی برای حل این مشکل وجود دارند که با تست و امتحان کردن آن ها می توانید اقدام به از بین بردن پرز پارچه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به جزئیات این موضوع بپردازیم.

دلایل پرز دادن پارچه

شاید بهتر باشد قبل از اینکه در مورد راهکارهای از بین بردن پرز پارچه صحبت کنیم، ابتدا با دلایلی که می توانند باعث بروز این مشکل شوند آشنا شویم. معمولا اولین فاکتوری که در مورد پرز دادن پارچه در ذهن تداعی می شود، کیفیت پایین پارچه است. البته که این دیدگاه در مورد برخی پارچه ها درست است. اما لزوما تمامی پارچه هایی که پرز می دهند، به دلیل کیفیت پایین جنس نیست که دچار این مشکل می شوند. بیایید مهم ترین دلایل پرز دادن پارچه را بررسی کنیم. اینگونه می توانید با در نظر داشتن این موارد، مشکل را زودتر تشخیص داده و در جهت حل آن قدم بردارید.

  • استفاده بیش از حد از لباس ها: شاید لباسی که پرز داده اتفاقا اصلا نو نبوده و بارها و بارها استفاده شده است. در واقع همین استفاده مداوم است که باعث پرز دادن لباس می شود. لباسی که به طور مرتب استفاده می کنید، رفته رفته حالت اولیه خود را از دست داده و الیاف آن پاره می شوند. به همین دلیل پارچه، ظاهری پرزی به خود می گیرد. بهتر است به جای اینکه درگیر از بین بردن پرز پارچه شوید، کمی در استفاده از لباس های خود تعادل و تنوع ایجاد کنید.
  • استفاده نادرست و شستشوی مرتب لباس ها: قطعا یکی از فاکتورهای تاثیرگذار که باعث می شود لباس شما پرز بدهد، همین شستشوی مرتب آن است. فرایند شستشو و استفاده از مواد شوینده نامناسب به الیاف پارچه آسیب می زند. همچنین فرایند خشک کردن لباس ها با خشک شویی لباسشویی سبب می شود تا اصطکاک در لباس بیشتر شود. این اصطکاک باعث پرز دادن لباس خواهد شد.
  • تماس لباس با سطوح مختلف: برخی از لباس ها دارای الیافی هستند که بر اثر تماس با سطوح مختلفی همچون صندلی، تشک، دیوار و… دچار اصطکاک شده و همین مسئله سبب پرز دادن آن ها می شود. معمولا یکی از دلایلی که باعث می شود آستین لباستان یا قسمت نشیمنگاه شما دچار پرز دادگی شوند همین اصطکاک بر اثر تماس با سطوح مختلف است.
  • بی کیفیت بودن جنس لباس: موضوعی که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم و یکی از دلایل مهم پرز دادن لباس است، بی کیفیت بودن الیاف پارچه است. این موضوع حتی در حوله های دستی و لباسی نیز مشاهده می شود. در صورتی که الیاف حوله مرغوب نباشند و انسجام و بافت متراکمی نداشته باشند، امکان دارد تنها پس از چند بار استفاده دچار پرز دادگی شوند. به همین دلیل است که اغلب هتلداران در خرید حوله هتلی به کیفیت جنس الیاف آن توجه زیادی دارند.

نحوه از بین بردن پرز پارچه

حال که با دلایل پرز دادن پارچه آشنا شدیم، بهتر می توانیم برای حل آن راهکار ارائه کنیم. در واقع اگر احساس می کنید که دلیل پرز دادن پارچه شستشوی بیش از حد آن است، می توانید با رعایت اعتدال در این مورد، از وقوع این مشکل پیشگیری کنید. یا در صورت خرید لباسی با الیاف و جنس نامرغوب، در نوبت های بعدی در خرید کمی هوشیارتر عمل کرده و محصول مرغوب تری انتخاب کنید. اما این ها راهکارهای پیشگیرانه بودند. برای لباسی که هم اکنون دچار پرز شده باید چه کرد؟ آیا راه حلی برای از بین بردن پرز پارچه وجود دارد؟ پاسخ ما به این سوال مثبت است. بیایید با این روش ها آشنا شویم.

استفاده از ژیلت یا تیغ اصلاح

یکی از ترفندهای کاربردی برای از بین بردن پرز پارچه استفاده از یک تیغ اصلاح یا ژیلت است. البته ژیلت در این مورد استفاده راحت تر و امنیت بیشتری دارد و می توانید بهتر مشکل پرز دادن پارچه را با آن برطرف کنید. این روش آنچنان کاربردی است که حتی در فضای مجازی نیز وایرال شده است. برای شروع کار می توانید ابتدا پارچه موردنظر را روی یک سطح مناسب و صاف قرار دهید. حالا ژیلت را به آهستگی روی ناحیه پرزی کشیده تا تمام پرزهای آن از بین بروند. تیغ ژیلت باید کاملا تیز باشد تا تنها با یک بار کشیدن آن روی پارچه، پرزها ناپدید شوند. چرا که کشیدن بیش از حد تیغ روی پارچه می تواند باعث آسیب دیدگی آن شود.

استفاده از غلطک چسبی

استفاده از پرز گیر برای از بین بردن پرز پارچه

معمولا افرادی که از حیوان خانگی نگهداری می کنند یک سری وسیله مانند پرزگیر یا غلطک چسبی در دسترس دارند که با کمک این وسایل می توانند راحت تر و سریع تر پرزها، کرک و موی بدن حیوانات را از روی لباس های خود تمیز کنند. غلطک های چسبی محصولاتی هستند که به اضافات پارچه چسبیده و می توانند پرز را از بین ببرند. بسته به میزان پرز پارچه، چند بار به صورت رفت و برگشتی غلطک را بکشید تا تمام پرزها را به خود جذب کند.

استفاده از سرکه

سرکه که در هر خانه ای یافت می شود، یک محلول تمیزکننده و کاملا طبیعی است که می توانید برای از بین بردن پرز پارچه نیز از آن استفاده کنید. برای استفاده از سرکه می توانید آن را با مواد شوینده ای که برای شستشوی لباس ها استفاده می شود مخلوط کنید. این روش علاوه بر تمیز کردن کامل لباس ها و نوعی ضد عفونی، می تواند پرزها را از بین ببرد.

استفاده از سوهان ناخن یا سنگ پا

وسایلی که سطحی متخلخل و کاربردی به مانند سنباده دارند مانند سوهان یا سنگ پا می توانند گزینه مناسبی برای از بین بردن پرز پارچه باشند. برای استفاده از این وسایل، خصوصا سنگ پا باید فرایند پرزگیری را به آرامی انجام دهید تا سطح ضخیم سنگ پا آسیبی به بافت اصلی پارچه وارد نکند.

استفاده از اسفنج تمیز و مرطوب

استفاده از اسفنج تمیز نیز در این مورد می تواند موثر واقع شود. اسفنج ها معمولا دورو هستند و یک روی آن ها کمی زبرتر و خشن تر است. اسفنجی تمیز را بردارید و آن را خیس کنید. حال آب اسفنج را کاملا بگیرید به گونه ای که فقط مرطوب باشد. از قسمت زبر اسفنج روی پارچه ای که دارای پرز است به آرامی بکشید. بهتر است این حرکات از بالا به پایین باشند تا پرزها به صورت یکنواخت از روی پارچه برداشته شوند.

استفاده از ریش تراش الکتریکی

برای ریش تراش الکتریکی باید کار با آن را بلد باشید. البته استفاده از این وسیله چندان سخت نیست. ریش تراش را روشن کنید و آن را به آهستگی روی بخش های دارای پرز لباس به صورت دورانی به حرکت در آورید. روش از بین بردن پرز لباس به کمک ریش تراش چیزی مشابه روش استفاده از ژیلت است. اما با این تفاوت که به کار بردن ریش تراش می تواند گزینه ایمن تری باشد. پس از اتمام کار نیز می توانید به راحتی پرز جذب شده درون تیغه های ریش تراش را تمیز و به سطل زباله انتقال دهید.

شستشوی لباس ها بدون استفاده از شوینده

شستشوی لباس ها بدون استفاده از شوینده

گاهی وقت ها شما می توانید تنها با شستن لباس ها آن هم بدون شوینده، پرز موجود روی آن ها را از بین ببرید. این هم یک روش ساده برای از بین بردن پرزهاست. پس از پایان مرحله شستشو و خشک شدن لباس ها، آن ها را از داخل لباسشویی درآورده و کمی تکان دهید. اینگونه به راحتی پرز آن ها ریخته و لباس تمیز و عاری از پرز می شود.

پارچه های بدون پرز

بسیاری از افراد در زمان خرید پارچه کاملا با انواع آن آشنایی دارند. به عنوان مثال پارچه ضد چروک پارچه ای است که چروک پذیری پایینی داشته و معمولا احتیاجی به اتوکشی ندارد و پارچه میکروفایبر پارچه ای جاذب رطوبت است که در برابر رطوبت و همچنین پارگی مقاومت بالایی دارد. شناخت این نوع پارچه ها کمک می کند تا انتخاب بهتری داشته باشید.

پارچه های بدون پرز نیز دارای قابلیتی هستند که به هیچ عنوان پرز نمی گیرند. اگر به موضوع پرز دادن پارچه اهمیت می دهید، بهتر است حتما پارچه هایی که خاصیت پرزگیری ندارند را بشناسید. معمولا در بین پارچه های موجود در بازار، پارچه های پنبه ای پرز بیشتری می گیرند. بنابراین بهتر است در خرید لباس و حوله به سراغ این جنس پارچه ها نروید یا حداقل جنس مرغوب و درجه یک آن را تهیه کنید.

در بازار بهترین انواع پارچه میکروفایبر بدون پرز را می توان مشاهده کرد که الیاف بسیار متراکم و باکیفیتی دارند و به هیچ عنوان دچار پرز گرفتگی نمی شوند. این پارچه ها معمولا از جنس پلی استر هستند که می توانید از طریق فروشگاه های معتبر بهترین و مرغوب ترین نوع آن را خریداری کنید. جدا از این موضوع پارچه های میکروفایبر بدون پرز در مقایسه با پارچه های معمولی در برابر شستشوی مداوم مقاومت بیشتری دارند و کمتر آسیب می بینند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *