عمومی

ده روش از بین بردن لک روغن و چربی از روی انواع پارچه

ده روش از بین بردن لک روغن و چربی از روی انواع پارچه

لک چربی یکی از سخت ترین لکه ها برای پارچه است که اگر برای پاکسازی آن فورا اقدام نکنید کار بسیار سخت و طاقت فرسایی خواهد بود. به همین جهت قصد داریم به شما 8 روش از بین بردن لک روغن و چربی از روی انواع پارچه را آموزش دهیم تا بتوانید نسبت به پاکسازی این لک ها در منزل اقدامات لازم را انجام داده و ملحفه ای تمیز داشته باشید. به نکات گفته شده به دقت توجه کنید تا بتوانید بدون آسیب رساندن به پارچه تان نسبت به پاکسازی آن اقدام کنید.

پاکسازی و از بین بردن لک روغن

برای پاک سازی لک روغن و چربی از روی انواع پارچه و سرویس خواب لازم است در مرحله اول یک تکه مقوا، روزنامه و یا یک تکه دستمال را زیر پارچه مورد نظر قرار دهید تا از نفوذ روغن به لایه های زیرین آن جلوگیری شود؛ سپس نسبت به رفع و تمیز کردن روغن اقدامات لازم را انجام دهید. طی تحقیقات و بر اساس تجربه افراد 8 مورد از بهترین و موثر ترین راه ها برای از بین بردن لک چربی را برایتان تهیه کردیم تا بتوانید به سادگی برای رفع انواع لک روغنی اقدامات لازم را انجام دهید.

1. حذف کردن لک چربی از روی ملحفه

اولین گام برای پاک کردن لک روغن از روی ملحفه و یا انواع پارچه استفاده از دستمال کاغذی است؛ فورا از دستمال کاغذی استفاده کنید تا به وسیله قدرت جذب بالایی که دارد مقداری از روغن را حذف کند. در این مرحله به هیچ عنوان از آب استفاده نکنید؛ در صورتی که از آب برای پاک کردن این نوع لکه ها استفاده کنید در اصل دارید روغن را به خورد تار و پود پارچه فرو می کنید.

به هیچ عنوان ملحفه را در محیط گرم قرار ندهید؛ گرما باعث نفوذ بیشتر روغن در الیاف پارچه می شود. برای اطمینان از کثیف نشدن ملحفه بهتر است از کاور لحاف استفاده کنید تا از ایجاد شدن لک نیز خودداری کنید.

2. استفاده از مایع ظرفشویی برای از بین بردن لک روغن از روی پارچه ساتن

از بین بردن لک چربی

برای تهیه محلول پاک کننده روغن باید به جنس پارچه دقت کنید؛ اگر پارچه حساس و ارزشمندی دارید بهتر است آن را به خشکشویی ببرید تا آن ها با شویند های مخصوص شان نسبت به تمیز کردن پارچه تان اقدام کنند. یکی از ساده ترین راه ها برای پاک کردن لک روغن از روی پارچه های ساتن استفاده از مایع ظرفشویی است؛ به همین جهت باید چند قطره از مایع ظرفشویی را به وسیله انگشتان تان بر روی محل آسیب دیده بمالید و پس از گذشت 5 دقیقه نسبت به شستشوی ملحفه تان اقدامات لازم را انجام دهید.

3. استفاده از محلول الکل برای پاک کردن چربی از روی لحاف و ملحفه

استفاده از الکل نیز برای از بین بردن لک چربی از روی پارچه بسیار موثر است؛ بدین منظور باید محلول الکل را بر روی پارچه بمالید و پس از پاک شدن لک پارچه تان را آبکشی کنید. بهتر است برای سرویس خواب تان به دنبال خرید ملحفه و یا محافظ تشک باشید تا در صورت لک شدن مجبور به تعویض ملحفه و یا محافظ تشک و لحاف تان شوید در غیر اینصورت باید هزینه تعویض تشک و لحاف تان را بپردازید.

4. استفاده از پودر تالک برای از بین بردن لک چربی

پودر تالک یا پودر بچه که در هنگام پوشک کردن بچه ها استفاده می شود گزینه بسیار مناسبی برای از بین بردن لک چربی است؛ این پودر قابلیت جذب چربی بسیار زیادی دارد و شما می توانید از آن برای پاک کردن لک چربی بر روی مبل، بر روی فرش، بر روی سرویس خواب و غیره از آن استفاده کنید. برای استفاده از این روش باید مقداری از پودر را بر روی محل آسیب دیده بریزید و پس از گذشت 6 الی 12 ساعت آن را به وسیله یک دستمال نخی خشک از روی ملحفه پاک کنید.

5. استفاده از سرکه برای پاک کردن لک چربی از روی انواع پارچه

یکی دیگر از پاک کننده های پر کارآمد و در دسترس برای از بین بردن لک چربی از روی انواع پارچه است؛ برای استفاده از این پاک کننده خانگی و قوی لازم است مقدار مساوی از سرکه و آب را مخلوط کنید و روی محل مورد نظر بمالید. پس از چند دقیقه با آب و صابون پارچه را شستشو دهید تا کامل لک آن برطرف شود. بهتر است پارچه مورد نظر که می تواند لباس، روتختی، ملحفه و یا هر چیز دیگری باشد را در هوای آزاد و زیر نور خورشید خشک کنید؛ زیرا نور خورشید یک ضد عفونی کننده طبیعی است و می تواند به پارچه های سفید شما درخشش بیشتری بدهد. در صورتی که زرد شدن تشک تان اذیت تان می کند می توانید از این روش برای از بین بردن زردی تشک تان استفاده کنید.

6. استفاده از پودر و یا صابون لباسشویی برای پاک کردن لک چربی از روی ملحفه

استفاده از صابون لباسشویی

حتما برای شما هم پیش آمده که به یکباره متوجه لک چربی قدیمی بر روی لباس یا ملحفه لحاف تان شده باشید؛ بدین صورت باید یک تشک بردارید و درون آن را تا نیمه آب کنید و مقداری صابون لباسشویی بر روی آن بریزید. سپس ملحفه یا لباس مورد نظرتان را درون تشت بیندازید و اجازه دهید به مدت 2 ساعت پارچه تان در مواد غوطه ور باشد؛ سپس آن را کمی مالش دهید و به درون ماشین لباسشویی تان بیندازید. در صورتی که لباس یا ملحفه تان ارزشمند است می توانید صابون لباسشویی را همراه با آب مخلوط کنید تا کف حاصل شود؛ سپس کف را بر روی محل مورد نظر بمالید و بعد از پاک شدن لک روی آن را با دستمال مرطوب تمیز کنید.

7. استفاده از گچ برای از بین بردن لک روغن

در صورتی که لک موجود بر روی پارچه تان خیلی بزرگ نیست می توانید از گچ برای از بین بردن آن استفاده کنید. بدین منظور باید روی لک را با یک دستمال خشک تمیز کنید و پس از آن روی لک را با گچ به صورت کامل بپوشانید. پس از گذشت چند دقیقه کامل لباس یا پارچه تان را تمیز کنید. در صورت لزوم می توانید آن را برای شستشو به همراه کمی جوش شیرین به درون ماشین لباسشویی بیندازید.

8. استفاده از خمیر دندان برای پاک کردن لک چربی

خمیر دندان برای پاک کردن لک چربی

در صورتی که لک کوچکی بر روی پارچه تان ایجاد شده می توانید از یک مسواک نو و مقداری خمیر دندان استفاده کنید؛ بدین صورت که روی مسواک مقداری خمیر دندان بریزید و آن را بر روی لک بکشید تا زمانی که کامل محو شود. در آخر هم که اطمینان حاصل کردید لک پاک شده است. می توانید از یک دستمال نخی مرطوب برای پاک کردن خمیر دندان استفاده کنید.

نکات مهم برای از بین بردن لک چربی روی ملحفه

  1. بهتر است پس از لک شدن فورا نسبت به پاک کردن انواع لک اقدامات لازم را انجام دهید؛ هر چه دیرتر نسبت به پاک شدن آن اقدام کنید کارتان سخت تر خواهد بود.
  2. اگر ملحفه و یا رو تشکی حساسی دارید بهتر است در نگهداری آن کوشا باشید تا مجبور به استفاده از انواع شوینده قوی و قلیایی بر روی آن نشوید.
  3. اگر لباس یا پارچه حساسی دارید بهتر است پس از لک شدن آن را به خشک شویی ببرید تا آن ها برای تمیز کردن لباس تان اقدامات لازم را انجام دهند. بدین ترتیب آسیب کمتری به لباس تان خواهد رسید.
  4. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که آب می تواند لک روغن و چربی را به عمق پارچه برساند؛ بهتر است ابتدا از مواد شوینده بر روی آن استفاده کنید و پس از آن بشویید.
  5. پس از شستشو و آبکشی بهتر است ملحفه یا پارچه تان را در برابر نور مستقیم خورشید قرار دهید تا به خوبی لک از بین برود و پارچه ای تمیز و نو را به شما بدهد.
  6. برای پاک کردن لکه ها ناامید نشوید و راه های مختلف را امتحان کنید.
  7. شما می توانید هزاران بار از روش های گفته شده برای پاک کردن لک از روی پارچه هایتان استفاده کنید اما فراموش نکنید که استفاده از مواد شوینده و شستشو مداوم باعث فرسوگی و کاهش عمر ملحفه هایتان خواهد شد.
  8. مواد آرایشی مانند: رژ لب، کرم پودر نیز چرب هستند و می توانید از راه های گفته شده برای تمیز کردن لک آن ها از روی لباس و پارچه استفاده کرد.

خرید انواع کاور لحاف و روتختی

در این مقاله شما را با 8 روش آسان برای پاک کردن لک چربی در منزل آشنا کردیم؛ فراموش نکنید پس از لک شدن فورا نسبت به تمیز کردن کالایتان اقدام کنید؛ در غیر این صورت لک ها به عمق پارچه نفوذ می کنند و کارتان را دشوار تر می کند. اگر در منزل کودک دارید بهتر است از محافظ و ملحفه برای وسایل منزل تان استفاده کنید تا از نفوذ مواد مایع مانند انواع نوشیدنی مانند آب، آبمیوه و یا دیگر نوشیدنی ها بر روی سرویس خواب و یا مبلمان تان جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *