صنعت نساجی

پارچه اس ام اس چیست و چه کاربردی دارد؟

پارچه اس ام اس

این محصول در دسته بندی پارچه های نانوون بوده و اصلی ترین و بیشترین کاربرد آن را می توان در منسوجات پزشکی و دندان پزشکی مشاهده کرد. از این پارچه در صنعت پزشکی بیشتر برای استریلیزاسیون (پس از استریل کردن ابزار مورد نظر پزشکی آن ها را درون این پارچه قرار می دهند) استفاده می شود؛ و به دلیل مقاومت بالا در برابر پارگی بسیار با کیفیت تر از رول های استریل و کاغذ کرپ می باشد. پارچه اس ام اس (SMS) همانگونه که از نامشان مشخص است دارای سه لایه شامل اسپان باند، ملت بلون و اسپان باند تشکیل شده است.

ساختار و مواد تشکیل دهنده پارچه اس ام اس

این پارچه کاربردی از دو جزء پروپیلن اسپان باند و پلی پروپیلن دمیده مذاب تشکیل شده است. فرایند تولید این پارچه به 75 سال پیش در آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی ایالات متحده بر می گردد و امروزه بسیار پیشرفته تر شده است. گرماژ این پارچه 25 گرم است و بسیار سبک، نرم و لطیف است. امروزه از این پارچه در صنعت پزشکی به جهت تهیه و تولید ماسک های تنفسی و پزشکی استفاده می شود.

ویژگی های پارچه اس ام اس

پارچه اس ام اس
  • امکان راحتی تنفس پس از استفاده از ماسک هایی تولید شده توسط این پارچه
  • بسیار انعطاف پذیر
  • کم وزن بودن آن از جمله ویژگی های دیگر آن است
  • جلوگیری از ورود ذرات ریز آلودگی هوا
  • جلوگیری از ورود میکروب و ویروس ها
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • به عنوان لایه حفاظتی بسیار مستحکم
  • خاصیت فیلتری
  • اس ام اس حاوی مواد آنتی باکتریال است.
  • در برابر پارگی و سایش بسیار مقاوم است.

کاربرد پارچه اس ام اس

پارچه اس ام اس

از جمله کاربردهای مفید و پراستفاده این پارچه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید ماسک های تنفسی صورت
  • تولید پوشک بچه
  • تولید نوار بهداشتی بانوان
  • تولید پوشک های بزرگسال
  • روپوش های سرایداری
  • لباس و کلاه های اتاق عمل
  • استفاده به عنوان زیر انداز های پزشکی برای تخت معاینه
  • و …

کاربرد پارچه اس ام اس در صنعت پزشکی

یکی از مهم ترین نکات در بیمارستان ها تهیه و تامین پارچه است. در مکان هایی مانند بیمارستان ها، مراکز درمانی، درمانگاه ها و … با محدودیت های بسیار زیادی در مصرف پارچه رو به رو هستند و باید در تهیه پارچه بهترین جنس را انتخاب کنند تا علاوه بر رفع نیاز از آن ها ویژگی های لازم و کیفیت مورد نظر را نیز داشته باشد. بسته به هدف تان می توانید از پارچه های مختلف اعم از: پارچه تترون، پارچه ترگال، پارچه ملحفه ای، پارچه فلامنت پنبه ای، پارچه برزنت بیمارستانی، پارچه اس ام اس، پارچه پلی استر ویسکوز، پارچه پرده ای، پارچه حوله ای، پارچه تریکو و .. استفاده کنید.

چگونه متوجه شویم تا در پارچه اس ام اس از لایه ملت بلون استفاده شده است؟

پارچه اس ام اس

ما برای بررسی بهتر این موضوع ماسک تنفسی صورت را برای مثال و پیش فرض قرار دادیم و یک سری نکات را روی ماسک برایتان بیان می کنیم تا بهتر متوجه آن شوید.

1. گذاشتن ماسک روی نور

طی آزمایش انجام شده بدین صورت که باید چراغ ها را خاموش کنید و در محیط تاریک این آزمایش را انجام دهید. سپس یک شمع روشن کنید (می توانید از چراغ قوه گوشی تان نیز استفاده کنید.) ماسک را در فاصله ده سانتی متری از منبع نور بگیرید اگر نور در زیر ماسک به صورت هاله ای نمایان شد و منبع نور قابل تشخیص نبود می توانید مطمئن باشید که لایه ای از ملت بلون در ماسک تان وجود دارد. اما اگر منبع نور به سادگی قابلیت رویت بود از ملت بلون در تهیه ماسک استفاده نشده است.

2. عبور ندادن آب

مقداری آب را درون ماسک بریزید اگر آب از آن عبور کرد می توان گفت در تهیه ماسک از پارچه ملت بلون استفاده نشده است. اما اگر آب درون ماسک ماند و از آن عبور نکرد می توان گفت در تهیه آن از ملت بلون استفاده شده است. یکی از ویژگی ها و خاصیت های مهم این لایه عدم عبور آب و مایعات است. پس از اینکه آب را از ماسک خارج کردید هیچ گونه رطوبتی نباید درون ماسک وجود داشته باشد؛ وجود رطوبت نیز می تواند نشان دهنده عدم استفاده از لایه ملت بلون باشد.

3. نوع سوختن پارچه ملت بلون

یکی از ساده ترین راه های مشاهده لایه ملت بلون بدین صورت است که ماسک صورت را از دو طرف برش بزنید و لایه وسطی آن را خارج کنید. حال به کمک فندک لایه وسطی را آتش بزنید. اگر در اثر شعله کم پارچه به سرعت آتش گرفت می توان گفت در این پارچه از لایه ملت بلون استفاده نشده است. زیرا لایه ملت بلون آتش نمی گیرد بلکه فقط بافت آن خراب می شود.

4. اسپری کردن

از یک سمت به ماسک اسپری بزنید اگر اسپری از آن طرف ماسک عبور کرد و به مشام رسید در این پارچه از ملت بلون استفاده نشده است.

5. خاموش نشدن شعله

یک شمع روشن کنید و به فاصله 20 سانتی متری قرار بگیرید،؛ ماسک تان را بزنید و حال از پشت ماسک شمع را فوت کنید اگر شمع خاموش شد پارچه ماسک تان نامرغوب بوده و از ملت بلون در تهیه آن استفاده نشده است.

6. جذب خرده کاغذ و ذرات ریز

یک دستمال کاغذی یا کاغذ را ریز کنید و روی میز بریزید پارچه اس ام اس را روی آن بگذارید و بردارید؛ اگر ذرات دستمال کاغذی یا کاغذ به آن چسبید می توان گفت پارچه شما از نوع نامرغوب است و از لایه ملت بلون در تهیه آن استفاده نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *