عمومی

چطور از رنگ دادن لباس و پارچه هنگام شستشو جلوگیری کنیم؟

رنگ دادن لباس

رنگ دادن لباس ها و پارچه ها در هنگام شستشو می تواند برای افراد بسیار ناراحت کننده باشد. رنگ پارچه ها و لباس ها ممکن است با هم مخلوط شده و ترکیب بسیار زشتی را به وجود بیاورند که دیگر نتوان از آن لباس و یا پارچه استفاده کرد. ما در این مطلب قصد داریم در مورد دلایل این اتفاق صحبت کنیم. همچنین راهکارهایی برای جلوگیری از رنگ دادن پارچه و لباس در حین شستشو را با شما در میان بگذاریم، پس تا پایان همراه ما باشید.

دلایل رنگ پس دادن لباس ها و پارچه ها

رنگ دادن لباس

همانطور که می دانید در لباسشویی تمامی لباس ها با جنس های مختلف و رنگ های متنوع قرار داده می شوند. تا در یک دور شستشو همگی آن ها شسته شوند. ماشین لباسشویی هم با استفاده از آب داغ و هم زدن لباس ها آن ها را تمیز می کند. در طی این فرایند برخی از لباس ها و پارچه ها که الیاف ضعیف تری دارند و یا از رنگ هایی با کیفیت پایین تر در آن ها استفاده شده است، کیفیت خود را از دست می دهند، رنگ پس داده و هم خودشان بی رنگ و یا کم رنگ خواهند شد و هم باعث بد رنگ شدن سایر لباس ها می شوند.

همچنین آب داغ می تواند چاپ روی پارچه و یا چاپ روی حوله ها را هم از بین ببرد. علاوه بر استفاده از آب داغ در داخل ماشین لباسشویی، اصطکاکی که بین لباس ها در هنگام شستشو به وجود می آید نیز می تواند یکی دیگر از دلایل رنگ دادن لباس ها و پارچه ها باشد. استفاده از برنامه های ماشین لباسشویی به صورت نادرست و استفاده از شوینده های بسیار قوی هم می تواند از دیگر دلایل رنگ دادن لباس ها باشد. در ادامه راهکار ها و نکات مهمی را بیان می کنیم تا بتوانید از این اتفاق جلوگیری کنید.

روش های جلوگیری از رنگ دادن لباس ها در ماشین لباسشویی

برای این که از این اتفاق جلوگیری کنید، در وهله اول نیازی نیست اقدامات خاص و یا خارق العاده ای انجام دهید. چند راهکار ساده که در ادامه بیان می کنیم، موجب می شود تا بتوانید از رنگ دادن لباس ها و مخلوط شدن آن با سایر لباس ها پیشگیری کنید. در قدم اول بهتر است به برچسب علائم لباس ها دقت کنید. علائم و عبارت هایی که بر روی برچسب لباس ها نوشته شده اند، هر کدام معنا و مفهوم خاص خود را دارند که در بخش های قبل به توضیح آن ها پرداختیم.

معمولا روش شستشوی لباس، دمای مورد نیاز آب و طریقه خشک کردن لباس ها بر روی برچسب نوشته شده است. قدم دوم این است که لباس ها را بر حسب رنگشان از هم جدا کرده و در دسته های مختلف قرار دهید. به عنوان مثال برای شستشوی ملحفه سفید، آن را با لباس های رنگی داخل لباسشویی قرار ندهید. علاوه بر رنگ بهتر است لباس ها بر اساس وزن و نوع پارچه شان نیز جداسازی شوند.

مثلا لباس های پشمی، حوله ای، نخی و غیره هر کدام در دسته های جدا قرار گرفته و به طور جداگانه شسته شوند. چنانچه لباسی را برای اولین بار می شویید، بهتر است ثبات رنگ آن را تست کنید. برای این کار از یک گوش پاک کن مرطوب استفاده کرده، آن را به قسمتی از لباس که کمتر دید دارد، مانند سجاف داخلی بمالید. چنانچه رنگ لباس به گوش پاک کن سرایت کرد، یعنی لباس شما از خود رنگ پس می دهد.

یک راهکار مناسب دیگر برای جلوگیری از رنگ دادن لباس ها استفاده از آب سرد در حین شستشو است. اغلب افراد فکر می کنند فقط با آب داغ لباس ها تمیز و ضدعفونی می شوند. باید بگوییم این طور نیست و آب سرد به همراه مقدار مناسبی از مواد شوینده می تواند لباس ها را به شکل کاملا تمیزی شستشو دهد.

سایر راهکار ها برای جلوگیری از رنگ دادن لباس ها

از جمله راه های دیگر برای جلوگیری از این اتفاق و از بین رفتن لباس ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشت و رو کردن لباس ها برای شستشو
  • انتخاب شوینده مناسب و سازگار با نوع و جنس الیاف لباس
  • استفاده از مقدار مناسب و کافی از مواد شوینده با توجه به حجم لباس ها
  • خشک کردن لباس ها به شیوه ای کاملا درست ( حرارت کم یا هوای آزاد)
  • قرار دادن تعداد مناسب و کافی از لباس ها در یک دور ماشین لباسشویی
  • استفاده از نرم کننده ها

از چه مواد طبیعی می توان برای جلوگیری از این اتفاق استفاده کرد؟

رنگ دادن لباس

علاوه بر راهکار هایی که در بالا گفته شد، می توانید از برخی مواد طبیعی در فرایند شستشوی لباس ها استفاده کنید تا از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کنید. یکی از این مواد طبیعی موثر، سرکه سفید است. بهتر است این ماده را در فرایند آبکشی لباس ها اضافه کنید. سرکه سفید هم می تواند از رنگ پس دادن لباس ها جلوگیری کند و هم می تواند باقی مانده مواد شوینده را از روی لباس ها پاک کرده و مانند یک نرم کننده عمل کند.

ماده موثر دیگر برای این کار، فلفل سیاه است. تعجب نکنید. فلفل سیاه می تواند به ثبات رنگ لباس ها کمک بسیار زیادی کند. تمامی ذرات فلفل در فرایند آبکشی از روی لباس شسته خواهند شد و هیچ ردی از فلفل بر روی لباس ها نخواهد ماند. نمک و جوش شیرین مواد طبیعی دیگر برای این منظور هستند. نمک علاوه بر این کار می تواند کدری لباس ها را از بین ببرد.

به مقدار یک دوم فنجان نمک را در هر دور از ماشین لباسشویی درون محفظه ماشین بریزید تا نتایج معجزه آسای آن را ببینید. پودر جوش شیرین بیشتر برای لباس ها و ملحفه های سفید کاربرد دارد و می تواند به عنوان یک جلا دهنده به این لباس ها عمل کند. برای این کار باید مقدار یک دوم فنجان جوش شیرین را به چرخه شستشوی ماشین لباسشویی اضافه کنید.

راه برگرداندن رنگ پارچه

شاید برای هر فردی در طول عمرش یک بار چنین اتفاق افتاده باشد که لباسی را فقط برای یکبار پوشیده و برای شستشو در داخل ماشین قرار داده و به رنگ دیگری تحویل گرفته است. نمی توان گفت که هیچ راهی برای استفاده دوباره از این لباس وجود ندارد. یک راه بسیار موثر برای این کار، استفاده از سفید کننده ها بر پایه اکسیژن است. سفید کننده ها بر دو نوع هستند. یکی بر پایه اکسیژن و دیگری بر پایه کلرین است.

سفید کننده بر پایه کلرین رنگ لباس را از بین میبرد. بنابراین نباید از آن استفاده کرد. اما سفید کننده بر پایه اکسیژن می تواند در برگرداندن رنگ لباس کمک کننده باشد. این ماده حاوی پراکسید و فاقد کلر بوده و به الیاف لباس آسیبی وارد نمی کند. علاوه بر این راهکار از راه های دیگری مانند شستشوی دوباره لباس مورد نظر با ورقه های جاذب رنگ، الکل ایزوپروپیل و غیره است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *