خواب و سلامتی

بهترین تشک برای زخم بستر

تشک زخم بستر

زخم بستر یکی از بیماری هایی است که امروزه افراد به دلیل بی تحرکی و بیماری های مختلف به آن دچار می شوند؛ یکی از راه هایی که کمتر کسی به آن فکر می کند انتخاب تشک مناسب است. در صورتی که تایم زیادی از روز را به استراحت و خواب می پردازید باید به فکر تهیه یک تشک خوب و راحت باشید تا فرایند گردش خونتان را بهبود بخشد و از بروز ضایعات و عارضه های مختلف برایتان جلوگیری کند؛ به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به معرفی تشک های مناسب برای بیماری زخم بستر بپردازیم تا بدین صورت بتوانید مراقبت خوبی از خود و یا عزیزانتان داشته باشید.

ویژگی های بهترین تشک برای زخم بستر

بیماری زخم بستر

اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم در این حالت بهترین تشک برای شما تشکی است که فشارهای وارد شده بر بدنتان را کاهش دهد؛ بدین منظور شما باید از تشکی استفاده کنید که حد الامکان از خواص طبی و ارتوپدی بهره مند باشد.هنگام خرید تشک مناسب برای درمان بیماری زخم بستر لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

  1. کاهش فشار: همانطور که می دانید زخم بستر به دلیل فشار طولانی مدت بر روی بدن ایجاد می شود؛ بنابراین باید تشکی که تهیه می کنید فشار را از روی بدنتان بردارد.
  2. سفتی و نرمی مناسب: تشک خیلی نرم سبب فرو رفتن بدن در آن می شود و در نتیجه به بدنتان فشار وارد می کند و همین موضوع سبب تشدید زخم ها می شود؛ از طرفی هم تشک های خیلی سفت باعث ایجاد نقاط فشاری بر روی بدن می شود. شما باید به دنبال تشکی باشید که نه نرم باشد و نه سفت تا بتوانید روی آن به سادگی دراز کشیده و فشار بدنیتان را کاهش دهید.
  3. قابلیت تنفس: تشک هایی که قابلیت تنفس دارند می توانند دمای بدن را تنظیم کرده و از تعریق شبانه تان بکاهند. تشک های پنبه و بامبو بهترین گزینه برای این موضوع هستند.
  4. دوام و عمر تشک: تشک های بادوام حمایت خوب و طولانی مدتی از بدن دارند؛ قبل از خرید از عمر و دوام تشک اطلاعات لازم را به دست بیاورید.
  5. اندازه: مهم است تشکی که انتخاب می کنید متناسب با چهارچوب تخت باشد؛ چرا که تشک خیلی کوچک و یا خیلی بزرگ می تواند برای بیمار ناراحت کننده باشد و فشار را روی بدن آن ها بیشتر کند.
  6. توصیه پزشکی: در صورتی که قصد خرید تشک دارید بهتراست از پزشک تان مشورت بگیرید و به توصیه های آن در هنگام خرید تشک دقت کنید.

بهترین تشک ها برای بیماری زخم بستر

تشک مواج

1. تشک های مواج

تشک های مواج به صورت معمول برقی بوده و با هوا پر می شود؛ از این تشک ها به دلیل خواص ارتوپدیک به عنوان تشک طبی استفاده می شود. امروزه اغلب بیماران برای خرید تشک سردرگم هستند و نمی دانند کدام تشک را باید خریداری کنند؛ اگر شما هم از این دسته افراد هستید باید به شما بگوییم دیگر نگران نباشید چرا که تولیدکنندگان توضیحات لازم درباره محصولاتشان را بر روی بسته بندی محصول ذکر کرده اند و شما می توانید در صورتی که نیازهایتان را برطرف می کند نسبت به خرید آن اقدام کنید.

امروزه از تشک های مواج به عنوان تشک های فشار متناوب نیز یاد می شود و معمولا می توانید این تشک ها را در بیمارستان ها و خانه سالمندان مشاهده کنید؛ چرا که این تشک ها از سلول های هوا پر شده اند و برای جلوگیری و درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. اما لازم است بدانید استفاده از این تشک ها برای همه افراد توصیه نمی شود و ممکن است گاها سر و صداهایی تولید کند که برخی افراد را آزرده خاطر کند.

2. تشک های مموری فوم

هنگامی که صحبت از سازگاری می شود مموری فوم، یکی از بهترین گزینه هایی است که به ذهن می رسد؛ استفاده از تشک های مموری فوم فشار وارد شده بر گردن، شانه و باسن افراد را کاهش داده و به بهبود زخم های آن ها کمک می کند. ضمن اینکه این تشک ها قابلیت کاهش درد دارند و با خوابیدن بر آن می توانید به درد های عضلانیتان پایان دهید. تنها ایراد این تشک ها این است که پس از استفاده مکرر شکل اولیه خود را از دست می دهند؛ همچنین مموری فوم گرمای زیادی تولید می کند و در فصل های گرم سال توصیه نمی شود.

3. تشک لاتکس

نحوه خوابیدن تشک زخم بستر

همانطور که می دانید لاتکس از شیره طبیعی درختان تهیه می شود؛ در صورتی که تمایل دارید به هنگام خوابتان با تشک خنکی روبه‌رو شوید تشک لاتکس بهترین گزینه برای شماست. لاتکس قابلیت تنفس داشته و در انتشار گرما بسیار بهتر از مموری فوم عمل می کند؛ همچنین بر خلاف تشک های مموری فوم تش های لاتکس در صورت استفاده مکرر به هیچ عنوان شکل اولیه خود را از دست نخواهند داد.

4. تشک ترکیبی

یکی دیگر از انواع تشک زخم بستر می توان به تشک های ترکیبی اشاره کرد؛ این تشک ها دارای یک لایه پشتیبان هستند که فشار وارد شده بر بدن تان را کاهش می دهد. فنر های پاکتی موجود در این تشک می توانند به صورت مستقل از یکدیگر حرکت کنند؛ چرا که همه آن ها در پوشش های پارچه ای مجزا قرار دارند و بدین صورت است که هر فنر بر اساس موقعیت بدنتان فشرده شده و یا بالا می آید. این ویژگی سبب کاهش فشار وارد شده بر بدنتان خواهد شد.

5. تشک های فنری

از انتخاب تشک های فنری برای افراد مبتلا به بیماری زخم بستر خودداری کنید؛ چرا که این تشک ها به دلیل فنرهای بازی که دارند پشتیبانی خوبی از بدنتان نخواهد داشت و به مرور سبب تشدید زخم بستر خواهد شد. اگر قصد تهیه تشک برای بیماری زخم بستر را دارید بهتر است از تشک های ترکیبی یا مواج استفاده کنید.

بررسی حالت خواب

بررسی حالات خواب

موقعیت خوابیدنتان اصلی ترین عاملی است که می تواند نرمی و یا سفتی تشکتان را مشخص کند. پس از بررسی حالات خوابتان به سراغ کنترل فشار و دیگر نکات بروید. برخی از موقعیت های بدن در هنگام خواب شامل موارد زیر می شود:

  1. افرادی که به پهلو می خوابند: تشک مناسب برای افرادی که به پهلو می خوابند تشکی است که فشار وارد شده بر لگن، باسن، شانه ها و دیگر نواحی بدن تان را کاهش دهد. در صورتی که به پهلو می خوابید از تشک های نرم استفاده کنید تا بدن تان درون آن جا بگیرد و نقاط فشاری بدنتان را کاهش دهد.
  2. افرادی که به پشت می خوابند: افرادی که به پشت می خوابند باید تشکی را انتخاب کنند که از نظر استحکام سفتی متوسطی داشته باشد؛ در صورتی که از تشک خیلی سفت استفاده کنید به مرور دچار درد در نواحی پایین کمرتان خواهید شد و اگر تشکتان خیلی نرم باشد موجب فرو رفتن بدن به درون آن می شود و نمی تواند به خوبی از بدنتان محافظت کند.
  3. افرادی که روی شکم شان می خوابند: همانطور که می دانید خوابیدن بر روی شکم عوارض بسیار زیادی دارد و به هیچ عنوان توصیه نمی شود. اما برخی افراد به دلیل عارضه و یا مشکلاتی که دارند مجبور به خوابیدن بر روی شکمشان هستند؛ بنابراین در صورتی که بر روی شکمتان می خوابید توجه داشته باشید تشکتان بیش از حد نرم نباشد تا شما را غرق خود کند. بهتر است به سراغ تشکی با نرمی متوسط بروید تا بدین صورت آسیبی به ستون فقراتتان وارد نشود.

بررسی وزن بدن به هنگام خرید تشک

یکی از نکاتی که قبل از خرید تشک باید به آن توجه کنید وزنتان است؛ در صورتی که وزن سنگینی دارید نباید از تشک های نازک و کم حجم استفاده کنید؛ چرا که تشک تحمل وزنتان را ندارد و در صورت استفاده عمر آن را کوتاه می کند؛ ضمن اینکه خوابیدن بر روی تشک های کم حجم می تواند درد های عضلانی و استخوانی بدنتان را افزایش دهد. شمایی که وزن بالایی دارید بهتر است از تشک هایی که ضخامت بیشتری دارند استفاده کنید تا حمایت بهتری از بدنتان داشته باشد.

انتخاب تشک مناسب

افرادی که دچار بیماری های مزمن از جمله پوکی استخوان، سندروم پای بی قرار ، آپنه در خواب و یا دیگر موارد هستند باید برای خرید تشک مناسب خود تحقیق کرده و کمی حساسیت داشته باشند. چرا که برخی از این بیماری ها کم خوابی و بد خوابی را تشدید می کند. اگر قصد خرید تشک را دارید بهتر است روی آن به چشم سرمایه گذاری نگاه کنید چرا که انتخاب شما در سلامت بدنتان موثر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *