سرویس خواب

تفاوت تشک طبی و طبی فنری (کدام یک برای شما بهتر است؟)

تفاوت تشک طبی و فنری

افراد در هنگام خرید تشک سوالاتی درباره تشک های فنری و طبی فنری می پرسند تا از ویژگی های هر یک آگاه شوند و انتخاب درستی داشته باشند؛ انتخاب تشک باید مناسب با بودجه و نیازهایتان باشد تا بتواند شما را راضی نگه دارد. در این مقاله قصد داریم به سوالات شما درباره چیستی این دو مدل تشک و معرفی ویژگی های هر کدام صحبت کنیم تا شما نیز از مزایا و معایب آن آگاه شوید و بتوانید بهترین خرید را برای منزل تان داشته باشید.

تشک های فنری مدت زمان زیادی نیست که در بازار به فروش می رسند به همین دلیل ممکن است بسیاری از افراد با آن آشنایی کافی نداشته باشند و اصلی ترین سوال برای آن ها درباره ویژگی ها و اجزای تشک های فنری باشد در این قسمت مقاله ما برایتان این تشک ها را کامل معرفی خواهیم کرد، در هر صورت اگر می خواهید خواب آسوده و آرامی داشته باشید باید نسبت به انتخاب تشک تان حساسیت زیادی به خرج دهید.

به چه تشک هایی طبی می گویند؟

تشک طبی

تشک پزشکی و ارتوپدیک به دلیل ساختاری که دارند برای افرادی که دچار آسیب های ستون فقرات یا کمر درد های شدید هستند توسط پزشک توصیه می شود. این تشک ها از اسفنج های فشرده تولید شده اند و به دلیل خاصیت ارتجاعی پایینی که دارد کمر را در بهترین حالت برای درمان و بهبود این بیماری ها قرار می دهد.

اگر از آن دسته افرادی هستید که عادت دارید بر روی زمین بخوابید یا به تشک های سفت علاقه دارید تشک های طبی بهترین گزینه برای شما هستند. با این وجود استفاده از تشک های طبی می تواند برایتان دردسر ساز باشد و در صورت شرایط نامناسب می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند: آسیب های جسمانی در پشت، کمر و گردن شود توصیه می شود اگر قصد استفاده از تشک های طبی را دارید حتما از پزشک مشورت بگیرید. جنس این تشک ها معمولا از پارچه های نخی است تا در عین نرمی از ایجاد شدن حساسیت در افراد نیز جلوگیری کند.

اجزا داخلی تشک طبی

با این وجود استفاده از تشک های طبی بیشتر برای افراد مسن توصیه می شود چرا که با خوابیدن بر روی آن درد های بدنی را کاهش داده و از شدت گرفتن آن جلوگیری می کند. از مزایای دیگر تشک های طبی می توانیم به جذب گرما، کمتر شدن فشار بر روی نواحی گردن و کمر اشاره کنیم. امروزه مواد متفاوتی در ساختار تشک های طبی استفاده می شود؛ برخی از تشک های تولید شده زیر مجموعه تشک های طبی عبارتنداز:

  • تشک های مموری فوم
  • تشک لاتکس
  • تشک هییریدی
  • تشک طبی فوم

به چه تشک هایی طبی فنری می گویند؟

تشک طبی فنری

همانطور که از نام آن پیداست این تشک در کنار طبی بودن فنری نیز هست؛ تشک های خیلی نرم یا خیلی سفت مورد توجه افراد خاصی هستند اما تشک هایی که حد وسط را در نرمی و سفتی دارند بسیار پر طرفدار هستند و طول عمر مناسبی نیز دارند. این تشک ها به دلیل فنری که دارند از تشک های طبی کمی نرم تر هستند بنابراین در عین سفت بودن از انعطاف پذیری و نرمی قابل توجهی نیز برخورددار است.

در تولید تشک های طبی فنری در لابه لای اسفنج های فشرده و متراکم فنر قرار می گیرد و روی آن پارچه ای از جنس پنبه قرار می گیرد. تشک های طبی فنری بر اساس جنس پارچه تشک، مواد پر کننده داخل آن، مدل فنر و دیگر تجهیزات به کار رفته در آن قیمت گذاری های متنوعی دارد. ساختار معمولی و استاندارد تشک های طبی فنری از فناوری مموری فوم و فنرهای متصل تهیه و تولید می شود اما نکته ای که باید به آن دقت کنید جنس اسفنج ها و فنرهای تشک است؛ تشک هایی که اسفنج و یا فنر های مناسبی ندارند باعث ایجاد آسیب های جسمانی و درد های بدنی می شود.

فناوری مموری فوم با انعطاف پذیری بالایی که دارد از ستون فقرات شما به صورت کامل حمایت می کند و باعث ایجاد شدن انحنای طبیعی بدن هنگام خواب می شود. از جمله معایب این تشک ها می توان به نرمی آن برای افرادی که دچار آسیب های ستون فقرات هستند اشاره کرد. همانطور که گفته شد این تشک ها به دلیل وجود فنر کمی نرم هستند پس بهتر است افراد مسن و کسانی که از آسیب های کمر و ستون فقرات رنج می برند از تشک های طبی استفاده کنند.

اجزا داخلی تشک طبی فنری

تفاوت های تشک طبی و طبی فنری

تا این قسمت مقاله به معرفی دو مدل تشک پرداختیم با ما همراه باشید تا تفاوت های این دو مدل را بررسی کنیم لازم است بدانید عوامل بسیار زیادی این دو مدل را از یکدیگر جدا می کند برخی از این عوامل شامل موارد زیر می باشد:

1.قرار گیری بدن

اصلی ترین دلیل تفاوت این دو مدل تشک برای افراد مسن و کسانی که دچار مشکلات ستون فقرات هستند است؛ اگر شرایط جسمانی خوب و ایده آلی دارید می توانید از تشک های طبی فنری استفاده کنید اما اگر دچار بیماری های بدنی از جمله کمردرد و غیره رنج می برید باید زیر نظر پزشک از تشک های طبی استفاده کنید.

2. راحتی

راحت بودن از دید هر فرد متفاوت است و اگر شما از آن دسته افرادی هستید که علاقه به خوابیدن بر روی زمین یا تشک سفت دارید به سراغ تشک های طبی بروید اما اگر به تشک های نرم و لطیف علاقه دارید باید تشک های طبی فنری را انتخاب کنید. تشک های طبی فنری به دلیل استفاده از فناوری مموری فوم بدن تان را در حالت انحنای طبیعی خود قرار می دهد و ضمن ایجاد گرما خوابی آرام و با کیفیت را برای شما تداعی می کند.

3. انتقال لرزش

کنترل لرزش در تشک های دو نفره

کنترل انتقال لرزش هم برای تشک های طبی و هم تشک های طبی فنری ایجاد شده است؛ این مورد بیشتر برای تشک های دو نفره است که با تکان خوردن در خواب نفر مقابل تان متوجه آن نشود. تشک های طبی فنری انتقال ارتعاشات را به کمترین میزان می رساند اما تشک های طبی این ویژگی را بسیار کمتر ساپورت می کند زیرا به دلیل ویژگی سفتی که تشک دارد با تکان خوردن فرد قابلیت کنترل لرزش بیشتری نسبت به تشک های طبی فنری خواهد داشت.

4. وزن

یکی دیگر از معیارهای انتخاب تشک وزن شما است؛ اگر وزن بالایی دارید بهتراست از تشک های سفت استفاده کنید تا خوابی آرام داشته باشید؛ اگر انتخاب شما تشک های طبی فنری است باید به شما بگوییم شما با خوابیدن بر روی تشک در تشک فرو می روید و در هنگام خواب مدام دچار تنش خواهید شد.

5. هزینه

اگر بخواهیم از نظر هزینه و قیمت به بررسی این دو مدل بپردازیم باید بگوییم که تشک های طبی فنری به نسبت تشک های طبی قیمت مناسب تری دارند؛ حتما با خود فکر می کنید که تشک های طبی فنری طول عمر پایینی خواهند داشت و شما در زمان کوتاه مجبور به تعویض تشک و یا خرید مجدد آن خواهید شد؛ باید به شما بگوییم که نه اصلا به این شکل نیست و ماندگاری تشک های طبی فنری نسبت به تشک های طبی بیشتر است.

6. عادات خواب

به مدل خوابیدن تان دقت کنید اگر از آن دسته افرادی هستید که هنگام خواب به شکم می خوابید تشک های طبی فنری گزینه مناسبی برای شما است؛ زیرا فشار را به صورت یکنواخت در بدن شما پخش می کند و اذیت نمی شوید. در مقابل آن نیز افرادی که عادت دارند هنگام خواب روی شانه هایشان بخوابند؛ تشک های طبی انتخاب مناسبی برای آن ها است.

7. کیفیت خواب

جنس پارچه تشک و نوع تشکی که انتخاب می کنید تاثیر مستقیمی بر روی کیفت خواب شما خواهد داشت. شما می توانید پس از بررسی انواع تشک بهترین تشک را برای خودتان انتخاب کنید و کیفیت خواب تان را تضمین کنید.

نکات مهم در هنگام خرید تشک طبی فنری

هنگامی که صحبت از تشک های طبی فنری می شود چند نکته به وجود می آید که شما باید پس از بررسی آنها نسبت به خرید آن اقدام کنید برخی از این موارد شامل:

  1. تعدادفنر ها: یکی از نکاتی که اهمیت ویژه ای دارد و می تواند بر روی قیمت کالا نیز موثر باشد تعداد فنر ها است که هر چه تعداد و جنس فنر ها بهتر و بیشتر باشد قیمت تشک نیز گران تر می شود. اما توجه داشته باشید گاهی اوقات تعداد فنر کمتر به معنای خواب راحت تر است. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع فنر تشک به مقاله قبلی ما مراجعه کنید.
  2. تکیه گاه لبه: در تشک های طبی تکیه گاه لبه تشک اهمیت ویژه ای دارد و می توان گفت اصلی ترین تفاوت میان این دو مدل تشک است؛ این موضوع بدین معناست که در تشک های طبی فنری پس از بلند شدن شما از روی تخت، تخت فورا به حالت اولیه برمی گردد اما در تشک های طبی و تشک های معمولی پس از بلند شدن تان تشک کمی فرو رفته و پس از چند ثانیه مجدد به حالت اولیه باز می گردد.

نکات مراقبتی از برای استفاده از تشک های فنری

نکات مراقبتی از تشک

در این قسمت قصد داریم چند نکته مراقبتی برای تشک های طبی را به شما بگوییم تا بتوانید به افزایش عمر تشک تان کمک کنید.

  • هر چند ماه یکبار تشک تان را زیر و رو کنید این کار از نمایان شدن رد بدن تان بر روی تشک پس از بیدار شدن جلوگیری می کند.
  • از خوابیدن بر روی تشک بدون ملحفه خودداری کنید؛ بهتر است از یک رو تشکی یا یک سرویس خواب استفاده کنید تا در صورت کثیف شدن رویه آن را بشویید نه خود تشک.
  • مرتب جارو برقی بکشید تا گرد و غبارها را از محیط خواب تان دور کنید.
  • بهتر است ماهانه نسبت به ضدعفونی کردن ملحفه تشک خود اقدام کنید.
  • تفاوت ملحفه با محافظ تشک بسیار زیاد است و به هیچ عنوان این دو مورد را با یکدیگر یکی نکنید بهتر است هر دوی آن ها را تهیه کنید.
  • اگر علاقه دارید در تخت خواب تان از مواد غذایی مصرف کنید بهتر است محافظ تشک تهیه کنید تا در صورت ایجاد لک یا ریختن مایعات به داخل تشک نفوذ نکنند.
  • اگر حیوان خانگی دارید به هیچ عنوان آن ها را روی تخت تان نگذارید زیرا به دلیل داشتن پنجه های تیز می توانند به پارچه تشک شما آسیب برسانند. یا باعث ایجاد آلرژی برای شما شود.

کلام آخر

شما می توانید با بررسی این مقاله تشک مورد نظرتان را انتخاب کنید؛ اگر بخواهیم به صورت خلاصه در یک بند درباره تشک های طبی و طبی فنری بگوییم می توانیم به افرادی که از بیماری و مشکلات کمر و آسیب های ستون فقرات رنج می برند اشاره کنیم چرا که بهتر است از تشک های طبی استفاده کنند؛ در مقابل آن نیز افرادی که عارضه خاص بدنی ندارند بهتر است از تشک های طبی فنری استفاده کنند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *