خواب و سلامتی

بی خوابی چه تاثیری بر پوست و زیبایی شما دارد؟

تاثیر بی خوابی بر پوست

بی خوابی یک پدیده آزار دهنده ای است که بسیاری از افراد را در سنین مختلف درگیر خود می کند. تاثیر بی خوابی بر پوست و مو غیر قابل انکار است و افرادی که در شب خواب کافی ندارند به مرور زمان با پیری پوست، ریزش مو و دیگر بیماری های پوست و مویشان مواجه می شوند؛ به همین جهت قصد داریم به بررسی عوامل موثر بر بی خوابی و راه های درمان آن بپردازیم؛ تا بدین صورت بتوانید با بهترین زمان خوابیدن و با عوارض دیر خوابیدن آشنا شوید تا بی خوابی تان را درمان کنید. با ما همراه باشید و ادامه این مطلب مفید را از دست ندهید.

عوارض شب بیداری و نخوابیدن

عوارض شب بیداری یا دیر خوابیدن بیش از آنچه که فکر می کنید سلامت شما را تحت تاثیر قرار می دهد و در دراز مدت مشکلات فراوانی را برای به وجود خواهد آورد. از جمله عوارض جدی که شب بیداری می تواند برای بدن شما به وجود بیاورد می توان به دیابت، حملات قلبی، مغزی و غیره اشاره کرد. در ادامه قصد داریم به عوارض و تاثیر بی خوابی بر سلامت بدن و پوست و مو بپردازیم تا بدین صورت بتوانید از بیماری ها و مشکلات ناشی از آن جلوگیری کنید. برخی از عوارض دیر خوابیدن برای بدن شامل موارد زیر می شود:

1. ریزش مو

اولین مشکلی که بی خوابی بر روی سلامت بدن تان خواهد داشت، سلامت موهایتان است که باعث ریزش و کم پشت شدن آن می شود. این عارضه برای بانوان بیش از آقایان مشاهده شده است اما در کل بی خوابی یا دیر خوابیدن می تواند بر روی سلامت موهایتان تاثیر گذار باشد و با ریزش مو به مرور زمان با کم پشتی موهایتان مواجه خواهید شد. برای مراقبت بیشتر از موهایتان می توانید از روبالشی های ساتن استفاده کنید تا بدین صورت از بروز موخوره و مشکلات مربوط به موهایتان جلوگیری کنید.

2. چاقی و اضافه وزن

یکی از آزاردهنده ترین عوارض کم خوابی می توان به افزایش وزن اشاره کرد. طی تحقیقات و آمار های به دست آمده افرادی که در طول شبانه روز کمتر از 7 ساعت خواب مفید دارند نسبت به دیگران بیشتر دچار اضافه وزن می شوند؛ اضافه وزن یکی از مشکلاتی است که امروزه اکثر بانوان و آقایان از آن رنج می برند. نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که بی خوابی سبب کاهش تولید هورمون های سیری شده و همین موضوع میل به خوردن را در افراد بالا می برد.

3. کاهش ایمنی بدن

زمانی که خواب و استراحت کافی نداشته باشید بدن تان توانایی مبارزه با ویروس ها را از دست داده و به مرور ضعیف خواهید شد؛ به همین دلیل لازم است در زمان خوابیدن خود تجدید نظر کنید و حداقل 7 ساعت خواب مفید را در شب داشته باشید.

4. ناباروری

اختلال در باروری

اگر برایتان داشتن فرزند اهمیت دارد و قصد بارداری دارید لازم است نسبت به برنامه خواب تان حساس باشید. بدخوابی، بی خوابی و یا کم خوابی می تواند در باروری آقایان و بانوان تاثیر داشته باشد و شما را با چالش هایی رو به رو کند. بدین صورت لازم است خواب منظمی داشته باشید و به اهمیت خواب در باروری تان آگاه باشید.

5. گود شدن زیر چشم

از جمله تاثیر بی خوابی بر صورت می توان به گود شدن زیر چشم و یا افزایش پف آن اشاره کرد. بی خوابی سبب افزایش رگ های خوبی زیر چشم شده و در نتیجه با سیاهی زیر چشم و یا گودی بیش از حد آن مواجه خواهید شد.

6. تغییر در رنگ پوست و ایجاد شدن چاله های پوستی

برهم خوردن ساعت بیولوژیک بدن سبب تغییر رنگ پوست تان خواهد شد و در صورتی که کم خوابی بیش از حد داشته باشید به مرور پوست تان به رنگ خاکستری خواهد رفت. افرادی که از بی خوابی، بدخوابی و یا کم خوابی رنج می برند به مرور منافذ پوست شان بزرگ تر خواهد شد و در نتیجه ایجاد ناهمواری بر روی پوست شان می شود.

7. افزایش چین و چروک

خیلی از پزشکان پیری پوست را عدم استراحت کافی می دانند؛ زیرا کم خوابی سبب کاهش قابلیت ارتجاعی پوست و کلاژن سازی می شود و از آن جایی که چین و چروک های پوستی برای تمامی افراد هم آقایان و هم بانوان عارضه ای ناخوشایند است؛ لازم است از این رو نسبت به خواب کافی و مراقبت های پوستی اقدامات لازم را انجام دهید تا بدین صورت روند پیری پوست تان را به تعویق بیندازید.

8. ایجاد عفونت های پوستی و اگزما

یکی دیگر از آسیب های بی خوابی افزایش احتمال بروز انواع عفونت ها مخصوصا عفونت های قارچی است. افراد کم خوابی که دچار عفونت های پوستی می شوند دوره درمان طولانی تر و سخت تری خواهند داشت. با کاهش میزان استراحت و خواب سطح آنتی اکسیدان های ضروری پوست کاهش یافته و به مرور سبب اگزما پوست می شود.

مراحل مراقبت از پوست در خواب

مراحل مراقبت از پوست در خواب

در طول فرایند خواب جریان خون در پوست افزایش پیدا کرده و کلاژن های پوست نیز خود را بازیابی می کنند تا آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید و چین و چروک های پوستی را درمان کنند. در ادامه نکات و توصیه هایی را برای شما تهیه کرده ایم تا به کمک آن ها بتوانید کیفیت خواب تان را بهبود ببخشید. برخی از این نکات شامل موارد زیر می شوند:

  1. قبل از خواب کامل صورت تان را بشویید تا عاری از آرایش و آلودگی های محیطی شود.
  2. سعی کنید بین 7 تا 9 ساعت خواب شبانه مفید و با کیفیت داشته باشید.
  3. هنگام خوابیدن سر خود را رو به بالا بگیرید.
  4. دو ساعت قبل از خواب از مصرف کافئین خودداری کنید تا بدین صورت خواب خوب و کافی داشته باشید.
  5. ورزش کنید و در طول روز فعالیت بدنی کافی داشته باشید.
  6. برای خواب محیطی را انتخاب کنید که ساکت و تاریک باشد.
  7. قبل از خواب با تلفن همراه خود بازی نکنید و بهتر است آن را نزدیک خودتان قرار ندهید.
  8. قبل از خواب حتما از کرم های مناسب مرطوب کننده و دیگر محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید.
  9. جنس پارچه روبالشی اهمیت بسیار زیادی در سلامت پوست و مو دارد. بهتر است از پارچه ساتن استفاده کنید تا بهترین مراقبت از پوست و مویتان را داشته باشید.

بهترین حالت و بهترین زمان برای خواب

بهترین حالت برای خوابیدن، خوابیدن به پشت است. زمانی که بر روی پشت می خوابید فشار به صورت تان وارد نمی شود و تماس کمتری با روبالشی تان دارد. اگر خوابیدن به پشت برایتان سخت است می توانید به پهلو بخوابید. از آنجایی که تاثیر بی خوابی بر روی پوست و مو بسیار زیاد است در این قسمت قصد داریم بهترین زمان برای خواب را به شما معرفی کنیم تا بدین صورت به سلامت پوست و مویتان کمک کنید. طی تحقیقات و بررسی های انجام شده بهترین زمان برای خواب 11 شب تا 7 صبح می باشد؛ در صورتی که خارج از این تایم مخصوصا از 3 صبح به بعد می خوابید انتظار پوست صاف، روشن و شفافی را از خود نداشته باشید. هر چقدر هم از محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید باز هم تاثیرات بد خوابی تان را جبران نخواهد کرد.

روش های اصلاح الگوی خواب و تاثیر بی خوابی بر پوست

اکنون متوجه تاثیر بی خوابی بر پوست و مو شده اید اگر قصد دارید وضعیت خواب تان را اصلاح کنید می توانید از روش های زیر استفاده کنید. برخی از روش های اصلاح خواب شامل موارد زیر می شود.

روش های اصلاح الگوی خواب و تاثیر بی خوابی بر پوست

1. ساعت خواب تان را تغییر دهید

نمی توانید به یکباره وضعیت خواب تان را تغییر دهید بدین منظور باید هر شب یک ربع زود تر به تخت خواب بروید و لازم است زمانی که به تخت خواب می روید از گوشی همراه و دیگر ابزار تکنولوژی دوری کنید. بنابراین لازم است به مدت 30 دقیقه قبل از خواب از گوشی همراه تان دوری کنید تا بتوانید خواب خوبی داشته باشید.

2. از ملحفه مناسب استفاده کنید

از ملحفه های نرم استفاده کنید تا کمترین آسیب را به پوست تان نرساند؛ در این باره باید بگوییم هر چه تراکم پارچه بالا تر باشد استفاده از آن بیش تر توصیه می شود. بنابراین اگر توانایی خرید سرویس خواب خوب و یا روبالشی های ابریشمی و نخی را دارید بهتر است به سراغ محصولات مصنوعی و ارزان قیمت نروید.

3. برای آبرسانی پوست تان اقدام کنید

برای داشتن پوست سالم لازم است در کنار نظم دادن به ساعت خوابتان از روتین آبرسانی، مرطوب کنندگی و ترمیم کنندگی پوست نیز استفاده کنید. این کار نه تنها به داشتن پوست سالم و شفاف کمک تان می کند بلکه روند پیری پوست را نیز به تعویق می اندازد.

4. تاثیر یوگا بر خواب

در صورتی که از بی خوابی و یا بد خوابی رنج می برید می توانید با انجام دادن فعالیت های ورزشی و یوگا از خواب خوبی بهره مند شوید. در صورتی که به صورت مداوم فعالیت بدنی داشته باشید می توانید از تاثیرات یوگا بر خواب بهره مند شوید.

5. استفاده از ویتامین C و ویتامین A

همانطور که می دانید ویتامین C به افزایش کلاژن سازی پوست کمک ویژه ای می کند؛ برای افزایش کلاژن سازی پوست می توانید قبل از خواب یک قرص مکمل را باز کنید و آن را بر روی پوست صورت تان بمالید و یا از قرص جوشان آن استفاده کنید. استفاده از محصولات پوستی حاوی ویتامین C نیز تاثیرات خود را دارد. لازم به ذکر است مصرف ویتامین C از پوست شما را در برابر اشعه خورشید حفظ کرده و ویتامین A نیز با افزایش کلاژن سازی می تواند به کوچک تر شدن منافذ پوستی، پاکسازی و سفت شدن پوست تان کمک کند.

6. نسبت به شستشو روبالشی تان هوشیار باشید

اگر قصد دارید پوست و مویی سالم و شفاف داشته باشید لازم است نسبت به بهداشت محیط خواب و وسایلی که با پوست و مویتان برخورد دارند هوشیار باشید؛ بدین منظور لازم است هر هفته نسبت به شستشو روبالشی تان اقدام کنید و آن را مطابق با دستورالعمل مناسب با جنس پارچه اش شستشو دهید.

کلام اخر

در این مقاله به بررسی تاثیر بی خوابی بر پوست و راه های درمان و اصلاح خواب پرداختیم تا بدین صورت بتوانید خواب خوبی داشته باشید. با رعایت نکات گفته شده می توانید خواب خوب و با کیفیتی داشته باشید و از پوست تان مراقبت کنید تا دچار بیماری و پیری نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *